اخبار > آغاز نشست موسيقي مكتب اصفهان در اصفهان


آغاز نشست موسيقي مكتب اصفهان در اصفهان

 

اولين نشست موسيقي مكتب اصفهان بعد از ظهر چهارشنبه 2٢ آذرماه در تالار هنر اصفهان برگزار شد.

در اين نشست كه ژان دورينگ رياست آن را بر عهده داشت ، ابتدا فكرت كاراكايا استاد ساز كمانچه كه در تركيه تدريس موسيقي مي كند مقاله خود را با عنوان تأثير موسيقي صفوي بر موسيقي عثماني ارائه داد.

مقاله كاراكايا، موسيقي دان و پژوهشگر كشور تركيه درباره موسيقي سنتي ايران است كه به درون موسيقي عثماني با نام «موسيقي عجم» راه يافته است و سازندگان نامشخص اما ايراني دارد. بنيانگذار خاندان صفوي، شاه اسماعيل، هنرمندان باقي مانده از عصر تيموري را از هرات جمع آوري كرده و به همراه ساير هنرمندان در تبريز گردهم مي آورد و بدين گونه است كه تجارب ارزنده موسيقي دانان تيموري به عصر صفوي انتقال مي يابد. پس از شكست شاه اسماعيل، سلطان سليم، تاجران و موسيقيدانان تبريزي را به استانبول مي آورد و اينگونه است كه موسيقي ايراني بر موسيقي عثماني تأثير مي گذارد.

سخنران بعدي، نگار بوبان با مقاله اي راجع به دقت نگاره براي پژوهش سازشناسي مبحثي مبني بر اين بود كه ‌آيا از نگاره ها و آلات موسيقي ترسيم شده بر آن ها مي توان به ساختار واقعي سازهايي چون كمانچه، عود، تنبور، سرنا و نقاره پي برد و سنديت و اعتبار نگاره هاي سازدار را از دريچه ميزان دقت ترسيم و جزئيات هم خوان و ناهمخواني كه از سازها و نحوه نواختن آن ها ديده مي شود مورد بررسي قرار داد.

مقاله بعدي نشست درباره طالبا خواني، فرمي موسيقايي در عصر صفوي بود كه توسط كيوان پهلوان ارائه داده شد. وي به نقل هاي موسيقايي در دوران صفوي و به ويژه اميري و طالبا خواني اشاره كرد :«منظومه طالبا يك منظومه شفاهي است كه در دوره صفويه به وقوع پيوسته و به دليل زيبايي ملودي و داستان مردمي اش قرن هاست كه سينه به سينه به ما رسيده است. طالب آملي يكي از شاعران به نام قرن دهم- دوازدهم هجري است كه در اين مقاله به شرح زندگي و نقل منظومه او و تجزيه و تحليل موسيقيايي آن پرداخته شد.»

سپس اكبر ايراني، رئيس مركز پژوهشي ميراث مكتوب، درباره نظر كاشاني در باب موسيقي سخنراني كرد:«موسيقي از جمله مسائلي است كه دين اسلام در برابر آن موضع روشن اتخاذ كرد. پيش از اسلام انواع آوازهاي محلي، مردمي، حماسي و لهوي و سياسي و مذهبي وجود طبيعي داشت. دين اسلام با آهنگ هايي كه با شئون انساني در تضاد باشد، مثل موسيقي هجوي و لهوي و يا آهنگ هايي كه توحيد را نفي مي كند، مخالفت كرد. آيات و احاديث وارده در اين زمينه ناظر به مطلب فوق است اما در بين فقها، ديدگاه اجتهادي فيض كاشاني از فقهاي عصر صفوي است كه موسيقي را ذاتاً حلال و آن را موهبت الهي شمرد. گزارش هاي عرفاني فيض كاشاني فقهاي دوره صفوي را نسبت به تصوف او حساس‌تر كرد زيرا صوفيه در بحث سماع شكل نامناسبي از آوازهاي عارفانه ارائه كردند.»

«تذكره نويني فارسي و اطلاعات آماري درباره موسيقي و شاعران موسيقي دان دوره صفوي»، آخرين مقاله اي بود كه در اين نشست توسط علي مير انصاري ارائه شد. وي در ارائه مقاله خود به پيوند ناگسستني شعر و موسيقي اشاره كرد كه اين پيوند گاه ميان سروده هاي يك شاعر با نوازنده اي چيره دست برقرار مي شد و گاهي كسي چون رودكي شعر و موسيقي خود را آنچنان بهم مي آميخت كه در امور سياسي هم دخيل مي شد؛ آن جا كه مي خواست امير ساماني را برانگيزد تا به بخارا برگردد. در زمان صفوي با وجود برخي از سياست هاي دولتي كه انتظار مي رفت نتيجه آن محدوديت هايي براي شعر و موسيقي باشد، نه تنها محدود نشد كه پيوند آن ها از اشكال و تنوع بيشتري برخوردار شد و شاعران هم توجه ويژه اي به موسيقي مبذول داشتند.»

در مقاله علي مير انصاري، ميزان ارتباط و پيوند شاعران دوره صفويه با موسيقي و وضعيت موسيقي در اين دوره بررسي شد.

 
 
 

زمان انتشار: يکشنبه ٢٦ آذر ١٣٨٥ - ١٢:١٠ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.