اخبار > هنر بايد انعكاس دهنده شرايط زمانه بشر باشد


در جلسه پست مدرنيسم و نئواكسپرسيونيسم در نقاشي مطرح شد:
هنر بايد انعكاس دهنده شرايط زمانه بشر باشد

 

آنچه در هنر مدرن بسيار حايز اهميت است ارزش و استقلال فرد يا سوژه هنرمند است. دكتر مهرداد احمديان، مدير گروه نقد هنر فرهنگستان هنر، در كارگاهي كه با عنوان پست مدرنيسم و نئواكسپرسيونيسم در نقاشي برگزار شد ضمن بيان مطلب فوق گفت: توجه داشته باشيم كه هنر پست مدرن هيچ ربط مشخصي به فلسفه پست مدرن ندارد.

آنچه در هنر مدرن بسيار حايز اهميت است ارزش و استقلال فرد يا سوژه هنرمند است. دكتر مهرداد احمديان، مدير گروه نقد هنر فرهنگستان هنر، در كارگاهي كه با عنوان پست مدرنيسم و نئواكسپرسيونيسم در نقاشي برگزار شد ضمن بيان مطلب فوق گفت: توجه داشته باشيم كه هنر پست مدرن هيچ ربط مشخصي به فلسفه پست مدرن ندارد. منتقدين، هنر پست مدرن را پيرو فلسفه تحليلي مي دانند و معتقدند اين مكتب تابع تحليل و گذاره هايي است كه قابل صدق و كذب باشد. همچنين منتقدين فلسفه تحليل هنر پست مدرن را يك عكس المعل در مقابل مدرنيسم و هنر مدرن مي دانند و كلمه پسامدرن در كاربرد اوليه منحصراً براي توصيف جريانات هنري خاصي به كار مي رفت كه امروز هنر پست مدرن ناميده مي شود.

وي با اشاره به اينكه هنر پست مدرن زماني آغاز شد كه هنر مدرن به اشباع رسيده بود و مكاتب مختلف به لحاظ فلسفي و ارتباط بيان هنري با تم هاي رواني و حسي همه بيان و انعكاس پيدا كرده بود ادامه داد: هنر پست مدرن به يكباره و قطع گونه اعلام كرد: هنر بايد انعكاس دهنده شرايط زمانه بشر و بازتاب زندگي روزمره انسان باشد. اين رويكرد كه در قرن 20 با فعاليت دادائيست ها آغاز شد طبقه بندي رايج مبني بر هنر والا، فاخر، توده اي و غير والا را بر هم زدند و گفتند: اثر هنري ربطي به تئوري هاي زيبايي شناسي ندارد، بلكه چنانچه هر شيء هنري از (context) شالوده يا زمينه خود خارج شود و وارد يك (context) شالوده جديد مثل موزه يا نمايشگاه شود با اين جا به جايي تبديل به اثر هنري مي شود.

احمديان خاطر نشان كرد: آثار مدرنيستي با سه ويژگي: جدايي از زندگي، ارتباط مستقيم با قوه خيال هنرمند و توان بيان ارزش هاي واقعي مطرح شدند و در كنار آن مفهوم صحت، حقيقت و واقعيت از اهميت ويژه اي برخوردار بودند. اين در حالي است كه پساساختارگراها مي‌گويند: حقيقت وجود ندارد و مفهومي كاملاً اعتباري است چرا كه واقعيت ملموس هم تابعي از شرايط است.

احمديان در بخش ديگري از سخنان خود به عقايد فيلسوفان پساساختارگرا اشاره كرد و و گفت: مفهومي كه «دريدا» (بنيان گذار پساساختارگرايي) به آن اعتقاد دارد مفهوم آوا محوري يا كلام محوري است. پس آن چيزي كه در ذهن بشر است متغيرات است كه به عقيده دريدا شبكه تعليقي دلالت است، يعني زبان واژه هايي است كه به مفاهيم ارجاع داده مي شوند. بنابراين دال و مدلول تشكيل دهنده ساختار زبان است و آنچه در زبان يافت مي شود بازي دلالت ها است.

احمديان توضيحات خود را با ارائه توضيحاتي درباره نقاشي و معماري پست مدرن همراه با ارائه آثاري از هنرمندان مطرح اين سبك ادامه داد.

سپس دكتر حبيب الله درخشاني ديگر كارشناس حاضر در اين كارگاه پيرامون نئواكسپرسيونيسم گفت: شايد بتوان اكسپرسيونيسم را يكي از پرخاش جويانه ترين و پرطرفدارانه ترين گرايش هاي نقاشي معاصر دانست. كه در عين حال تاكنون تأثيرات منفي و مثبت بسياري داشته است. از سوي ديگر به نحوي گمراه كننده جمعيت بسياري از نقاشان را به ويژه در ايران به دنبال خود كشيده است.

درخشاني درباره پيدايش اين سبك گفت: اين اصطلاح نخستين بار به وسيله منتقد هنري هروارد والدن (Herwarth Walden) به معناي هيجان زده، آشفته و طوفاني براي جهت بخشيدن به آن دسته از شيوه هاي هنري و براي مقابله با جريان امپرسيونيسم به كار رفت كه نه تنها از مشاهده واقعيت حاصل نمي شد بلكه خود نوعي واكنش به آن تلقي مي شد.

وي با اشاره به اينكه بيان بي واسطه احساسات و عواطف، از صدر تاريخ تاكنون تداوم داشته است و اين روش كهن ترين شيوه بيان انسان ها است اما اكسپرسيونيسم به معناي امروزي پس از جنگ جهاني اول و پيدايش عينيت جديد (New objectivity-Neve sachlich keit) رواج يافت كه به اعتباري با انحلال صورت هاي بيروني از يك سوي و فروپاشي زيبايي آرماني از سوي ديگر و گسستن پيوندهاي طبيعي با عالم همراه است.

درخشاني جهان اكسپرسيونيسم را عالمي گسسته و پاره پاره كه با فروپاشي و تزلزل ديد كل نگر مناسبت دارد دانست و ادامه داد: در اكسپرسيونيسم ديگر با عالمي پيوسته و آراسته مواجه نيستيم و همه چيز به بياني خود بنياد و واكنش آميز دوره جديد مبدل شده است.

 
 
 

زمان انتشار: شنبه ١١ آذر ١٣٨٥ - ١٢:٣٢ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.