|
اخبار > دور شدن از فضاي هنر بومي در آثار به چشم ميخورد |
|
دكتر گودرزي در جلسه نقد و بررسي آثار نقاشان نوگراي خوزستان و فارس :
دور شدن از فضاي هنر بومي در آثار به چشم ميخورد
|
جلسه نقد و بررسي آثار نمايشگاه نقاشان نوگراي استان هاي خوزستان و فارس روز گذشته از سوي فرهنگستان هنر در مركز فرهنگي هنري صبا برگزار شد.
جلسه نقد و بررسي آثار نمايشگاه نقاشان نوگراي استان هاي خوزستان و فارس روز گذشته از سوي فرهنگستان هنر در مركز فرهنگي هنري صبا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، در اين جلسه اساتيد و كارشناسان از جمله آقايان: مهرداد احمديان ، دكتر مرتضي گودرزي ، احمد وكيلي ، حسين ذابحي و سهراب هادي به نقد و بررسي پيرامون برگزاري و آثار نمايشگاه پرداختند.
در ابتدا مهرداد احمديان با اشاره به آثار ارائه شده در دو نمايشگاه مذكور گفت :«در سبك آثار تنوع چنداني ديده نميشود. در اكثر آنها تكنيكهاي مدرنيتي وجود دارد. در مجموع نقاشيهاي خوزستان، تكنيكهاي متعدد نقاشي ميبينيم كه خط و ربطي بين آنها نيست. در آثار استان فارس هم غلبه عنصر و هيجان و احساس ديده ميشود.»
وي با تأكيد بر اينكه هنرمندان بايد از تقليد كوركورانه پرهيز كنند ،اضافه كرد :« هنرمندان شهرستاني ميخواهند آثارشان نقد شود تا نظر منتقدين را بشنوند و خلاقيتهاي آنان توسط منتقدان شناسايي شود.»
دكتر گودرزي با اعلام اينكه نقدهاي هنري كه در كنار نمايشگاهها انجام ميشود بايد پربارتر باشد ، گفت :« در فرهنگستان هنر كه به گونهاي مشي هنري كشور تعيين ميشود ، جلسات نقد هنري نبايد در حاشيه نمايشگاه برگزار شود ، بلكه در اين جلسات بايد انديشهسازي و تعيين مشي هنري صورت گيرد.»
وي با اشاره به اينكه نظام آموزشي دانشگاهها اجازه بومي سازي به هنرمندان نميدهد ، خاطر نشان كرد :« اكثر اين هنرمندان يا در تهران مستقرند و يا اينكه ارتباط آنها با كلان شهري مانند تهران قطع نيست. بيشتر اين نقاشان در تهران درس خواندهاند و اگر برخي ملاحظات نبود، آثار بيشتري در اين مجموعه جاي ميگرفت.ويژگيهاي اين آثار شاخص نيست و تمايز جدي بين نقاشيهاي ارائه شده وجود ندارد و دور شدن از فضاي هنري بومي به خوبي در اين آثار به چشم ميخورد.»
گودرزي با اعلام اينكه بخش وسيعي از مشكلات اين عرصه به لجستيك فضاي هنري برميگردد گفت :« بسياري از آثار جوهره دارند ،اما در شهرستانها انگيزه نقاشي كردن و توليد هنري بسيار كمرنگ است . عزلت و غربت عجيب و وحشتناكي در هنر وجود دارد.»
وي سرانجام پيشنهاد كرد اين نمايشگاهها در مراكز استان برگزار شود تا به اين ترتيب جريان هنري در كشور شكل گيرد. گودرزي با انتقاد از سيستمهاي آموزشي كه به مدرنيته و هنر آوانگارد بيش از حد ارزش ميدهند گفت :« در دهه اخير هنرمندان اروپايي علاقمندي بسيار شديدي به مرور آثار جدي از خود نشان ميدهند و انگار رنسانس دوبارهاي در حال زنده شدن است.»
سپس احمد وكيلي با اشاره به آثار ارائه شده در نمايشگاه گفت : ارائه اين آثار مشكل دارد و هيچ تقسيمبندي، به لحاظ سني يا نوع، كار انجام نگرفته است. در يك قضاوت كلي، انسان را دچار اغتشاش ميكند و گرتهبرداري به شكل سطحي انجام گرفته است.»
وي با تأكيد بر اينكه بايد به مسائل پايهاي و زير بنايي فرهنگي توجه بسيار كرد افزود :« هنرمندان بايد مؤلفههاي فرهنگي و فضاي خاص بومي خودشان را پيدا كنند. يكي از مشكلات اين آثار نگاه تفنني خالق آنها به نقاشي است. اين افراد بايد دائم كار كنند تا بتوانند پتانسيلها و استعدادهاي خود را بروز دهند.»
حسين ذابحي يكي ديگر از اساتيد نقاشي با بيان اينكه از آثار ارائه شده در نمايشگاه لذت برده است گفت :« شخصاً فكر نميكردم در شهرستانها كه امكانات كمتري وجود دارد ، آثار خوبي را ببينم و اميدوارم چنين نمايشگاهي در استانهاي مختلف برگزار شود.»
وي افزود :« افرادي كه با رنگ كمتري كار كرده بودند آثار محكمتر و متينتري ارائه دادهاند. كيفيت آثار از نظر كمپوزيسون محكم است اما بيشتر مشكلات مربوط به قراردادن و جابجايي رنگها و ايجاد فضاهاي مثبت و منفي بود.»
سهراب هادي نيز با يادآوري اينكه تصوير كلي نمايشگاه ، تصوير دلنشيني است تصريح كرد :« خصوصيات اقليمي و جغرافيايي و نگاه جهاني و جهانبيني شرقي در آثار ديده ميشود. عنصر موسيقي در اكثر نقاشيهاي استان فارس به چشم ميخورد. در نقاشيهاي خوزستان روحيه فردگرايانه ، و قائم به شخص و دورن كاوانه ديده ميشود.»
وي در پايان افزود :« نكتهاي است كه نبايد از آن غافل شويم اين است كه آنچه در اين نمايشگاه ميبينيم تجربة نقاشاني است كه در ابتدا يا ميانه راه هستند و با جريان حرفهاي در اين نمايشگاه روبرو نيستيم.» >
|
|
|
|
|
زمان انتشار: پنج شنبه ٢٦ خرداد ١٣٨٤ - ١٠:١٠ | نسخه چاپي
...در حال ثبت نظر نظر شما ...در حال ثبت نظر خروج
|