|
اخبار > نمايشگاه هنر دهه هاي 50-40 یک اتفاق مهم و زمینه ساز و یک جریان تازه در مطالعات پژوهشی هنر معاصر ایران است |
|
آيدين آغداشلو
نمايشگاه هنر دهه هاي 50-40 یک اتفاق مهم و زمینه ساز و یک جریان تازه در مطالعات پژوهشی هنر معاصر ایران است
|
در دومين نشست مؤسسه فرهنگي-هنري صبا كه همزمان با برپائي نمايشگاه پژوهشي هنر دهههاي 50 - 40 در اين مجموعه برگزار شد، آيدين آغداشلو طي سخناني برگزاري اين نمايشگاه را يك اتفاق مهم و زمينه ساز و يك جريان تازه در مطالعات پژوهشي هنر معاصر ايران شمرد.
در دومين نشست مؤسسه فرهنگي-هنري صبا كه همزمان با برپائي نمايشگاه پژوهشي هنر دهههاي 50 - 40 در اين مجموعه برگزار شد، آيدين آغداشلو طي سخناني برگزاري اين نمايشگاه را يك اتفاق مهم و زمينه ساز و يك جريان تازه در مطالعات پژوهشي هنر معاصر ايران شمرد.
به گزارش روابط مؤسسه فرهنگي-هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر، در دومين نشست اين مؤسسه، كه به بررسي و تحليل هنر دهههاي 50-40 اختصاص يافت، آيدین آغداشلو، منتقد و صاحبنظر هنري، در سخناني با اشاره به اهميت برگزاري نمايشگاه هنر دهههاي 50-40 و جاي خالي يك موزه دائمي، بهعنوان منبع و پشتوانهاي پژوهشي براي تمامي علاقهمندان تاريخ هنر ايران، خاطر نشان كرد: «اين نمايشگاه اتفاق بسيار مهمي است و ما نظيرش را نداشتهايم و نديدهايم و اگر آثار آن درست تحليل شود و ديدگاههاي مختلفي در داوري آن سهيم باشند، زمينه براي يك ارزيابي واقع بينانه، جامع و دقيق فراهم ميشود.» وي گفت: «بسياري از آثار منحصر به فرد اين دو دهه را من بعد از سالها در گالريهاي صبا ديدم و لذت كشف آنها برايم يك اتفاق تكرار نشدني بود. مثلاً من 3 تابلو از خودم را كه سالها از هيچيك از آنها اطلاعي نداشتم، در اين نمايشگاه ديدم و قدم زدن در تالارهاي صبا اين بار برايم خاطرهاي فراموش نشدني بود.» اين پژوهشگر و منتقد هنري، با تحليل جامعه شناختي و شرايط سياسي دهههاي 50-40 تأكيد كرد: «ورود پول نفت فراوان به زندگي مردم، سامان اجتماعي گذشته را بر هم زد و از سوي ديگر به ظهور طبقهاي جديد منجر شد و باعث آشنايي با مدرنيزم و (البته به شكل سطحي و غير عميق ) شد.» وي با اشاره به تنوع و تكثر گرايشها و رويكردهاي هنري در اين دو دهه، كه تا پيش از آن سابقه نداشت ، يادآور شد: «طلب و تمناي نو شدن، تحول يافتن و با جهان همراه شدن، بازگشت به هويت تاريخي و فرهنگي خود و حرف تازهاي داشتن، چيزهايي بود كه هنر اين دو دهه را شاخص، ممتاز و قابل بررسي و تامل هرچه بيشتر كرد.» وي به زمينهها و ريشههاي هنر دهه 50-40 از سالها پيش از آن و دهه 30 پرداخت و گفت: «در گرايشهاي فراگيري چون جنبش نقاشي سقاخانهاي، نقاشي خط و ... شاهد احياي ميراث قومي،آئيني و بومي ايران و توجه به نمادها و نشانههاي اسطورهاي، مذهبي و سنتهاي فرهنگي كهن اين سرزمين بوديم كه گونهاي تفكر منتقد و مستقل از مدرنيزم سطحي و فرماليستي رايج را نمايندگي ميكرد و ماندگارترين هنرمندان اين دوره كساني بودند كه بدون توجه به حاشيهها و آنچه در جهان ميگذشت، خلوت و خلاقيت خود را داشتند و حرف خود را زدند.»
گفتني است نشست بعدي مؤسسه صبا، امروز، 9 آبان ماه ، رأس ساعت 16 ، با حضور ابراهيم جعفري و خسرو سينايي، کاظم چلیپا و سهراب هادی به بررسي نمايشگاه هنر دهههاي 50-40، اختصاص خواهد داشت.
|
|
|
|
|
زمان انتشار: چهارشنبه ٩ آبان ١٣٨٦ - ١٢:٤٥ | نسخه چاپي
...در حال ثبت نظر نظر شما ...در حال ثبت نظر خروج
|