|
اخبار > هنر دهه هاي 50-40 ،نگاره هاي شاعرانه اي از معرفت عميق فرهنگ شرقي |
|
هنر دهه هاي 50-40 ،نگاره هاي شاعرانه اي از معرفت عميق فرهنگ شرقي
|
دكتر حبيب الله صادقي، برگزاري نمايشگاه پژوهشي هنر دهههاي 40 و 50 ايران را، يكي از برنامههاي جدي و مبنايي فرهنگستان هنر، در شناخت يكي از مهمترين دورانهاي شكوفايي تكامل هنر معاصر ايران دانست.
دكتر حبيب الله صادقي، برگزاري نمايشگاه پژوهشي هنر دهههاي 40 و 50 ايران را، يكي از برنامههاي جدي و مبنايي فرهنگستان هنر، در شناخت يكي از مهمترين دورانهاي شكوفايي تكامل هنر معاصر ايران دانست.
به گزارش روابط عمومي مؤسسه فرهنگي-هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر، دكتر حبيب الله صادقي، سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران و رئيس مركز توسعه هنرهاي تجسمي، برگزاري نمايشگاه پژوهشي هنر دهه 40 و50 در موسسه صبا را يك برنامه مبنايي، جدي و راهبردي در بازيابي و شناخت يكي از درخشانترين دورههاي اوج و شكوفايي هنر معاصر و تجلي هويت اصيل شرقي و ايراني ارزيابي كرد و گفت: «نقاشان ايراني در اين دو دهه موفق شدند تا در جهان عرض اندام كنند و خود را نشان دهند و هوشياري و خلاقيت آنان سبب شد تا جلوههاي ديداري جديدشان را بهگونهاي به جهان عرضه كنند كه معرفت بصري و فرهنگي ما را درخود بهروشني تجلي بخشد.» وي تأكيدكرد: «در آثار اين دوره حتي مدرنترين آنها روح شرقي و ايراني موج ميزند و نوعي جستجوي عميق و جدي و پر دغدغه هويت و فرهنگ ملي و ايراني در آن كاملاً آشكار است . لابلاي سطوري كه حكايت از بيان مدرنيزم ميكند يك «جستارگري» ميبينيم. نگارههاي شاعرانهاي كه از معرفت دروني ، بصيرت باطني و فرهنگ قومي روايت ميكند.» وي افزود: «ما چهار عنصر باد، خاك ،آب و آتش را در نقش مايههاي تصويري و اسطورهاي كه از شعر و عشق و حماسه و آرمان، سخن ميگويند و در رمزها و نمادهاي بصري و نشانه شناسي خاص، در نقاشي اين دوره مشاهده ميكنيم.»
وي با اشاره به ضرورت برپايي نمايشگاه پژوهشي هنر دهههاي 40 و 50 يادآور شد: «اين فرصت استثنائي و كم نظيري است كه نسل جوان ما با پيشگامان اين هنر آشنا شوند و اين حلقه مفقود را از نو كشف كنند.» وي خاطر نشان كرد: «اين نمايشگاه يكي از جستارهاي علمي و پژوهشي فرهنگستان هنر و وزارت ارشاد بوده كه با يك نگاه حرفهاي، تخصصي و تحليلي صورت گرفته است. در طول برپايي نمايشگاه، جستجوي ريخت شناسي و معنايي علل بهوجود آمدن و تكوين و تكامل هنر معاصر، مباحث پژوهشي، جامعه شناختي و ساختار هنرهاي تجسمي ايران و ديگر ابعاد ناشناخته هنر اين دو دهه بايد مورد بحث و بررسي همه جانبه قرار گيرد.» وي با بيان نزديكي اين هنر به دوران انقلاب و ريشهها و سرچشمههاي هنر انقلاب در اين دو دهه گفت: «بايد با يك نگاه پژوهشي و مبنايي، به آثار بنگريم و با اين نمايشگاه در حكم مواد و مصالح يك تحقيق فراگير، عميق و موشكافانه برخورد كنيم و حقيقت وجودي اين آثار را در يك ديدار حكمي و شهودي نشان دهيم.»
گفتني است نمايشگاه پژوهشي هنر معاصر ايران در دهههاي 40 و 50 با نمايش آثار پيشگامان نقاشي اين دو دهه براي نخستين بار همچنان پذيراي عموم بازديدكنندگان خواهد بود.
|
|
|
|
|
زمان انتشار: دوشنبه ٢١ آبان ١٣٨٦ - ١١:٢٢ | نسخه چاپي
...در حال ثبت نظر نظر شما ...در حال ثبت نظر خروج
|