اخبار > هنرمند نظر كرده فيض الدعاست


هنرمند نظر كرده فيض الدعاست

 

يازدهمين نشست از سلسله نشست‌هاي گفتگو با هنرمندان، به ديدار با ابراهيم حقيقي؛ هنرمند پيش‌كسوت گرافيك ايران و تجليل از چهل سال تلاش پايدار او اختصاص يافت.

يازدهمين نشست از سلسله نشست‌هاي گفتگو با هنرمندان، به ديدار با ابراهيم حقيقي؛ هنرمند پيش‌كسوت گرافيك ايران و تجليل از چهل سال تلاش پايدار او اختصاص يافت.

به گزارش روابط عمومي‌مركز هنر پژوهي نقش جهان، وابسته به فرهنگستان هنر، در اين نشست كه 25 آبان ماه برگزار شد اسدالله فرهادي، محمد احصايي، بهرام كلهر نيا و مصطفي اسداللهي، پيرامون جنبه‌هاي مختلف حرفه اي، رفتاري، پژوهشي، شخصيتي، انديشه و تأثيرگذاري ابراهيم حقيقي در هنر معاصر ايران و پرورش نسل جديد دانش پژوهان سخن گفتند.

در آغاز اسدالله فرهادي با ذكر خاطراتي از آشنايي خود با حقيقي هدف از برگزاري چنين نكوداشت‌هايي را باز شناسي آدم‌هاي تأثير گذار در جريان تاريخي هر پديده‌اي دانست و گفت: «اولين آثار هنري حقيقي برمي‌گردد به سال 1348 و طراحي پوستر تئاتر راهبه‌ها و جلد كتاب «الف» انتشارات پيام. پس از آن تا به امروز ما با شماري پوستر تئاتر و فيلم و جشنواره و شايد بيش از آن‌ها طراحي روي جلد كتاب، كمي‌كمتر تيتراژ فيلم، چند فيلم كوتاه، بسياري طراحي صحنه فيلم و تئاتر، قريب به 250 نشانه و. . . روبرو بوده‌ايم. تمام اين كارها با سال‌ها تدريس و آموزش همراه بوده است كه اين همه، براي شخصي در آستانه شصت سالگي اصلاً كم نيست. مي‌توان از شمار اين آثار، دريافت كه ابراهيم حقيقي حاصل يك عمر كار مستمر و بي وقفه اش را با توليد محصولات ذهني ارزشمند براي ما و آينده گان به ارمغان گذارده است.»

فرهادي در بخش ديگري از سخنانش درباره ويژگي‌هاي آثار حقيقي توضيح داد: «زبان تصويري‌اش گويا، شيوا و روان است. پيچيده نمي‌بيند، پيچيده هم حرف نمي‌زند و كار نمي‌كند، اما در پس هر كارش انديشه‌اي نهفته است. »

وي افزود: «او رك گو و كم پرواست. سخت گير و عميق است. در آيين او خطا چندان جايز نيست. بايد خوب ببيني، خوب بفهمي‌، خوب درك كني، خوب بداني و. . . خوب باشي. پس بايد مطالعه و جستجو كني، بگردي و پرسه بزني تا بيابي. خودش هم چنين مي‌كند. »

اين هنرمند سخنانش را با اشاره به نقش حقيقي در انتشار تعرفه بهاي طراحان گرافيك و راه اندازي نخستين دو سالانه طراحي گرافيك ايران ادامه داد و گفت: «امروز دو سال است كه حقيقي سكاندار هدايت و مديريت اين تشكل است كه بيش از هفتصد عضو دارد. پيش‌تر هم كه عضو هيئت مديره و هيئت مشاوران عالي اش بود نيز هميشه پررنگ ترين و فعال ترين حضور را داشت. »

فرهادي درخاتمه اظهار داشت: «حقيقي اين تجمع‌ها و تشكل‌ها را باور دارد و به خود جمعي معتقد است و به معناي واقعي كلمه مخلص تمام عيار آن است. ذهن حقيقي ذهن جمع گرايي است.»

او تأكيد كرد: «هويت و خودشناس جامعه طراحان گرافيك ايران، مرهون اين گونه غيرتمندي‌ها و دل سوختن‌ها است كه حقيقي در آن اسوه است.»

پس از سخنان فرهادي؛ محمد احصايي، ديگر هنرمند پيش‌كسوت عرصه گرافيك، ابتدا از هنر و فرهنگ به عنوان دو سرمايه عظيم و لايزال هر ملت نام برد كه با صحبت‌هاي متعارف و ادبيات رايج نمي‌توان آن را معرفي كرد.

احصايي شخص حقيقي را بسيار با كاوش آميخته دانست و گفت: «35 سال است شاهد تلاش بي وقفه و تأثيرگذار ابراهيم حقيقي در فرهنگ و هنر هستم؛ اما آنچه هميشه در يك هنرمند برايم مهم است شخصيت و رفتار اوست، آن شاخصه‌هايي كه سبب الگو شدن و ماندگاري يك نفر مي‌شود. شاخصه‌هايي كه خود هنرمند هم به آن واقف نيست، گويا نظر كرده فيض الهي است. »

احصايي شخصيت و رفتار هنري را مهم‌ترين عنصر در تربيت دانشجويان دانست و ادامه داد: «حقيقي از نظر دانش، شرافت انسان، مسئوليت پذيري، تعصب روي امور و منافع صنفي و غيرت و تعصبي كه روي كارش دارد، حيرت انگيز و تحسين برانگيز است. او يادگاري از مرحوم مميز است كه وجودش گرمابخش، اميددهنده و يك نيروي محرك براي همه ماست. »

اين استاد خط-نقاشي از كاربرد خط و خط نگاري منحصر به فرد حقيقي در آثارش به عنوان امضاي اين هنرمند نام برد و اين آثار را تعالي بخش روح و تغزل چشم دانست.

محمد احصايي گرافيك را به عنوان يك وسيله انتقال دهنده دانست و خاطرنشان كرد: «آثار ابراهيم حقيقي علاوه بر زيبايي، زبان عملكرد بالاي اجتماعي هم دارد». پس از سخنان احصايي، مصطفي اسداللهي نيز در يادآوري خاطرات خود از زمان دانشگاه و آشنايي با ابراهيم حقيقي در سال‌هاي 1350 و در دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران و از اتحاد و دوستي بين دانشجويان رشته‌هاي مختلف هنر در آن سال‌ها ياد كرد و گفت: «نخستين چيزي كه در شخصيت ابراهيم حقيقي برايم آموزنده بود، موشكافي، جستجوگري و آثار متعددي بود كه مدام از ايشان چاپ ومنتشر مي‌شد، ‌كارهايي كه هر بار نگاه تازه اي به عنصر تصوير و كار گرافيك داشت. »

وي افزود: «اين تلاش و ممارست، سبب شد در كارهاي او غناي زباني در ارائه تصوير بوجود بيايد. در حقيقت او به دنبال يك لهجه بصري ناب بودكه به عقيده من آن را پيداكرد. »

اسداللهي شناخت مخاطب را مهم‌ترين ويژگي ابراهيم حقيقي دانست و گفت: «او به شعور مخاطب بسيار احترام مي‌گذارد و ارتباط صحيح با آن برقرار مي‌كند. من فكر مي‌كنم تعريف واقعي گرافيك رامي‌توان با آثار حقيقي مثال زد، آثاري كه گستردگي و ابعاد زيادي براي مطالعه دارد. »

بهرام كلهرنيا ديگر هنرمند حاضر در اين مراسم نيز در آغاز سخنانش اظهار داشت: «ما فرزندان سرزميني هستيم كه معمولاً كمتر در زمان حيات كسي از او ستايش مي‌كنيم، لذا بايد از اين حركت و فعاليت فرهنگستان هنر سپاس‌گزار باشيم. » كلهرنيا از ابراهيم حقيقي به عنوان معلمي‌كامل نام برد كه زير چهره به ظاهر خشمگين خود، دلي سرشار از شعر و ترانه و ارزش دارد.

كلهر نيا تصريح كرد: «حقيقي در تمام اين سال‌ها با كارهاي تصويري‌اش جهان را انساني تر كرده است. او هميشه يادآوري مي‌كند كه مي‌ شود يك مسئله را جور ديگر هم ديد. حقيقي مدافعي سخت گير در برابر خويش و ديگران و مدافع راستي و درستي است. »

وي در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به كاركرد اجتماعي آثار حقيقي، آن‌ها را مفيد و در راستاي دگرگون كردن و پالايش زبان بصري جامعه دانست.

آيين تجليل از چهل سال فعاليت هنري ابراهيم حقيقي با سخنان خود اين هنرمند ادامه يافت.

ابراهيم حقيقي درپاسخ به سخناني كه ديگر هنرمندان بيان كرده بودندگفت: «اگر چه من در رشته معماري تحصيل كرده بودم؛ اما گرافيك را انتخاب كردم؛ چون با آن خيلي زود به نتيجه و بازتاب مخاطب مي‌رسم. فيلم كوتاه هم همينطور است؛ اما ديگر هنرها اين بستر را در اختيار من نمي‌گذارد. »

حقيقي ادامه داد: «هميشه فكر مي‌كنم فرصت ندارم و زمان كم است. بايد شتاب كرد. براي زمين، براي انسان و آنچه دراين تعجيل و سرعت توسط بشر در حال نابودي است. »

حقيقي معتقد است كاغذ، باروت و قطب نما، سه اختراع بشر است كه جهان را دگرگون كرده‌اند كه با اختراع باروت و همراهي قطب نما، انسان شروع به جهان گشايي و به دنبال آن تجاوز كرد. پس جاي بسي خوشحالي و افتخار است كه ما از قبيله كاغذ هستيم.

وي در بخشي از خاطرات خود يادآور شد: «در روياهاي كودكي‌ام هميشه دوست داشتم جادوگر شوم. اما امروز مي‌بينم كه جادوگري خبر و رفتارهاي هنري است. »

هنرها دروغگوترين وسائلي هستندكه مي‌خواهند به واقعيت نزديك شوند.

حقيقي گفت: «ما به مردم تصوير مي‌فروشيم و آن‌ها در اين تصاوير دنبال واقعيت‌هايي هستند كه شايد در حقيقت پيدا نكنند. من معتقدم كه ما هنرمندان براي ستايش زمين، انسان و جهاني بهتر است كه كار مي‌كنيم.»

حقيقي سخنان خود را با پخش تصاويري با محوريت، زمان، مفهوم انسان و جزيي از كل بودن ادامه داد.

اين نشست با ارائه لوح تقدير فرهنگستان هنر توسط استاد جوادي پور؛ عضو پيوسته فرهنگستان هنر، به ابراهيم حقيقي به پايان رسيد. كتابي نفيس از جانب رحيم قشنگ، توسط محمد احصايي و يك تابلو نيز توسط دامون خان جان زاده به حقيقي اهداشد.

 
 
 

زمان انتشار: دوشنبه ٢٧ آبان ١٣٨٧ - ١٤:٠٤ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.