|
اخبار > نمايش آثار نقاشان نسل اول |
|
نمايش آثار نقاشان نسل اول
|
نشست مقدماتی نمایشگاه پژوهشی هنر دهههای 40 و 50 با حضور دکتر حسن بلخاری، دکتر مرتضی گودرزی و سهراب هادی در مؤسسه فرهنگی-هنری صبا برگزار شد.
نشست مقدماتی نمایشگاه پژوهشی هنر دهههای 40 و 50 با حضور دکتر حسن بلخاری، دکتر مرتضی گودرزی و سهراب هادی در مؤسسه فرهنگی-هنری صبا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، در نشست مقدماتی بررسی هنر دهه 50-40 که در آستانه گشایش نمایشگاه پژوهشی هنر دهه 50 در سالن سینما تک مؤسسه فرهنگی-هنری صبا با حضور دکتر حسن بلخاری، دکتر مرتضی گودرزی (دبیاج) و سهراب هادی برگزار شد، کلیات هنر این دوران و ارزشهای منحصر به فرد و ویژه آن به لحاظ اجتماعی، تاریخی، محتوایی و زیبایی شناختی و نسبت آن با جریانهای عمده سیاست، فرهنگ و جامعه شناسی ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این نشست ابتدا دکتر حسن بلخاری با بیان نسبت هنر و به خصوص نقاشی دهه 50 با دگرگونیهای سیاسی و تحولات فرهنگی از منظر جامعه شناسی هنر و احیای سنتها را توسط هنرمندان مستقل، منتقد و صاحب موضع آن دوران، واکنشی در برابر موج مدرنیزاسیون غربی و فشار و سرکوب سیاسی و حرکتی در راستای احیای هویت دانست و با بررسی جریانهای روشنفکری دهههای 40 و 50 یادآور شد: «هنرمند مستقل این دوران روند خود را از حاکمیت جدا کرد و هنجارهایش را در تضاد و تعارض با سیستم حاکم برگزید و در این مسیر، احیای سنتهای گذشته هم یکی از این نشانههای استقلال، فردیت و خودآگاهی بود.» وی به احیای نقاشی قهوه خانهای و خیالی که تلفیقی از اسطوره و باورهای مذهبی به شمار می رفت در این دوران اشاره کرد و افزود: «ماهیت مثالی و بنمایههای سنتی غنی این هنر موجب توجه و علاقه هنرمندان به این سبک نقاشی شد. در دیگر حرکتهای هنری این دوره هم شاهد رجعت به ریشهها و سرچشمهها هستیم که نشان از رسوخ عمیق یک باور و آرمان در نگاه و اندیشه هنرمندان دارد.»
در ادامه سهراب هادی با اشاره به اینکه نقاشی این دوره پا به پای تحولات سیاسی اجتماعی و در عمق و بطن آنها شکل گرفته و تداوم یافته، تاکید کرد: «مسائلی چون دوگانگیهای آشکار در نقاشی این دوره، تعامل و نسبت سنت و تجدد، بسترهای اجتماعی هنر و تأثیر انکارناپذیر و آشکار هنر این دوره بر گرایشها و سلیقههای جمعی، همه باید در خلال این نمایشگاه بررسی شود تا به یک دریافت جامع و فراگیر از یک بخش مهم از گنجینه و میراث تاریخ هنر معاصر ایران دست یابیم.»
در ادامه دکتر مرتضی گودرزی (دیباج) با بیان اینکه دهههای 40 و 50 یکی از کلیدیترین نقاط در نقاشی و کلاً فرهنگ و جامعه ایران محسوب می شود؛ چه در عرصه سیاست، چه در نسبت با مدرنیته و چالشهایی که در تیپ و طبقه روشنفکران نمود داشت و مسائل دیگر خاطر نشان کرد: «نقاشی های دهه 40 و 50 صادقانهترین روایت را از جامعه آن روز دارند چرا که در آنها بیان فردی بیش از دغدغه بیان جمعی است و انعکاس صریح و روشن این روحیه پیوند، هنرمند را با جامعه در اوج خود آشکار می سازد.» وی گفت: «آثار این دوره به شدت در جهات مختلف قابل تأمل و بحث و بررسی است. برای دانشجویان و معلمان و اساتید هنر و از منظرهای گوناگونی چون جامعه شناسی هنر، اقتصاد هنر و مباحث ساختاری دیگر.» وی در ادامه افزود: «در این نمایشگاه باید تمامی حوزههای هنر از جمله ادبیات، تئأتر، موسیقی، سینما و گرافیک بررسی شود. چرا که تمامی حوزههای هنر آن دوران در ارتباط پیوسته و نزدیک با یکدیگر بوده اند.» در پایان اعلام شد که در ایام برپایی نمایشگاه پژوهشی هنر دهههای 40 و 50 طی نشستهایی با حضور صاحبنظران و کارشناسان تمامی حوزههای هنر این دو دهه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
نمایشگاه پژوهشی هنر دهههای 40 و 50 روز اول آبان ماه در مؤسسه فرهنگی-هنری صبا افتتاح خواهد شد.
|
|
|
|
|
زمان انتشار: شنبه ٢٨ مهر ١٣٨٦ - ٠٩:٠٠ | نسخه چاپي
...در حال ثبت نظر نظر شما ...در حال ثبت نظر خروج
|