اخبار > رويكرد تاريخ به هنر اسلامي بررسي شد


رويكرد تاريخ به هنر اسلامي بررسي شد

 

پانزدهيمن درس‌گفتار از سلسله نشست‌هاي تبيين ماهيت هنر اسلامي به بررسي رويكرد تاريخي به اين هنر اختصاص يافت.

پانزدهيمن درس‌گفتار از سلسله نشست‌هاي تبيين ماهيت هنر اسلامي به بررسي رويكرد تاريخي به اين هنر اختصاص يافت.

به گزارش روابط عمومي مركز هنر پژوهي نقش‌جهان وابسته به فرهنگستان هنر، در اين نشست دكتر احمد تندي به سير تاريخي ورود اسلام به ديگر سرزمين‌ها و شكل‌گيري مفهوم هنر اسلامي پرداخت.

تندي در آغاز گفت:« در رويكرد تاريخي به هنر اسلامي، تا زماني كه تعريف ما از تاريخ، تاريخ‌نگاري و نيز هنر اسلامي معين نشود، نمي‌توان از رويكرد تاريخي دربارة هنر اسلامي به مثابة شناختي ضبط شده و منظم سخن گفت؛ زيرا در مطالعات جديد فيلسوفان تاريخ،‌مورخان، جامعه‌شناسان و فيلسوفان هنر، هركدام از مفاهيم هنر و تاريخ،‌ معاني و تبيين‌هاي مختلفي مي‌يابند و گاهي درآميختن نظريه با رويكردي خاص با رخدادهاي تاريخ هنر، برداشت‌هاي متفاوتي را پيش‌ رومي‌نهد.»

وي با اشاره به اين‌كه تاريخ نتيجة نحوة خاصي از توجه انسان به عالم است، شرايط اقليمي متفاوت تفكر مذهبي را از مهم‌ترين عوامل تاثيرگذار بر فرهنگ‌ها و تمدن‌هاي متفاوت دانست و ادامه داد:« با گسترش قلمرو مسلمانان و ورود آن‌ها به سرزمين‌هايي كه از نظر هنر و فن پيشرفته‌تر بودند، تبادلات جديدي بين فرهنگ اسلامي و فرهنگ سرزمين‌هاي اشغال شده پديد آمد و منجر به شكل‌گيري ويژگي‌هاي جديدي در هنر شد كه مسلمين عناصر ماده و ويژگي‌هاي خود را در آن به وضوح آشكار كرده بودند.»

دكتر تندي افزود:‌« اين‌كه امروزه مكتب‌هاي متنوع و متعددي در زمينة هنر اسلامي وجود دارد نيز ناشي از همين پيشينة فرهنگي، رسوخ اسلام به سرزمين‌هاي ديگر و شكل‌گيري تفكر جديدي است كه محتواي متفاوتي از گذشته داشت.

وي در بخش ديگري از سخنان خود از تكنيك و خلاقيت به عنوان ابزار لازم و از هنرمند(خالق)،‌ باني(حامي) و جامعه (مخاطب) به عنوان عوامل تعيين كننده در چگونگي شكل‌گيري يك اثر هنري نام برد.»

اين مدرس دانشگاه تصريح كرد:«‌ نمي‌توان قبول كرد كه به صرف اين‌كه هنرمند مسلمان، حامي مسلمان و مخاطبان نيز مسلمان بودند، تمام آثاري را كه طي اين 15 قرن در اين قلمرو شكل‌گرفته، هنر اسلامي ناميد.» تندي سخنان خود را با طرح مصاديقي از آثار خلق شده در دوره‌هاي مختلف تاريخي ادامه داد و با يادآوري اين نكته كه به و يژه هنر معماري به دو دستة مذهبي و غيرمذهبي تقسيم مي‌شود،‌ خاطرنشان كرد :« تجلي هنر مسلمانان نيز بيش‌تر در اماكن مذهبي ديده مي‌شود.اما نكتة‌ حائز اهميت اين‌جاست كه در برخي اماكن مثل كاخ‌ها نقاشي‌هاي ديواري ديده مي‌شود كه نه تنها نشاني از تفكر اسلامي در آن نيست بلكه به موضوعات منع شده در اسلام نيز پرداخته‌اند.پس چگونه مي‌شود از هنر اسلامي نام برد و مصاديق آن را از اين دست آثار نام برد؟ اصلاً ماهيت هنر اسلامي چيست؟»

دكتر تندي براي پاسخ به اين سوال توجه به ديانت، ايدئولوژي و آن‌چه را اسلام به دنبال آن است، ضروري دانست و گفت:« با دقت در سخنان و آرمان‌هاي پيامبر اسلام به خوبي مي‌بينيم كه تمام تلاش دين اسلام در جهت رستگاري انسان و توجه و هدايت او به سوي خير، صلاح و درست زندگي كردن است.پس هر عملكردي كه در جهت اين رشد و ارتقاي معنوي به انسان كمك كند، مي‌تواند عنوان اسلامي را به خود اختصاص دهد.»

وي براي تكميل و در پايان سخنان خود از هنر خوشنويسي به عنوان هنري كه از ابتدا در سطح عقايد اسلامي پديد آمد نام برد و گفت:« خوشنويسي با تمام شاخصه‌هايي ك دارد،‌ هنري است كه كمتر با پيشينة خود ارتباط دارد و در تمام اين سال‌ها علي‌رغم تغيير و تحولاتي كه داشته، همچنان اصول اساسي خود را حفظ كرده است.»

 
 
 

زمان انتشار: چهارشنبه ٢٠ شهريور ١٣٨٧ - ١٣:٤٩ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.