|
نخستين نشست بررسی «تاريخ هنر معاصر ايران» برگزار شد. نخستين نشست بررسی «تاريخ هنر معاصر ايران» برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر؛نخستين نشست بررسی « تاريخ هنر معاصر ايران » با حضور دكتر عبدالمجيد ارفعي و دكتر صادق ملك شهميرزادي و پژوهشگران تاریخ معاصر ایران روز گذشته در فرهنگستان هنر برگزار شد. در ابتداي اين نشست،دكترنيره اخوان دبير نشست ضمن تشكر از استاد كتايون مزداپور، اين نشست را اولين نشست از سلسله نشست هاي "بررسي تاريخ معاصر ايران با تكيه بريافته هاي باستان" دانست. سخنران نخست مراسم دكتر عبدالمجيد ارفعي پژوهشگر زبان شناس و محقق پيشكسوت زبان هاي باستاني بود كه سخنان خود را با فلسفه پيدايش خط آغاز كرد و دليل به وجود آمدن خط را نه براي شعر و كتيبههاي پادشاهان كه براي اقتصاد و حساب و كتاب و امورمالي دانست. وي منشا خط را به گل نبشته هایي مربوط به دوران كهن دانست و افزود: بعد از اين گل نبشته توپكهاي گلي كوچكي به وجود آمدند و در دوران مختلف باستان شناسي اين توپكها مهم پنداشته نميشد و دور ريخته ميشد. ولي بيشترين ميزان توپكهاي گلي به دست آمده از منطقه شوش و خوزستان در فلات ايران است و البته دامنه كشف اين توپكها به عراق و تركيه و سوريه نيز ميرسد. پس از توپكها صفحات صاف گلي پديد آمدند كه به تفضيل در پاورپويت ارائه شده تصاوير آن به نمايش در آمد. وي اضافه كرد: پس از دوره عددي وارد عصر نگارش ميشويم كه با ایده نگاري و استفاده از عكس اشيا برگل نبشتهها شروع شد و به هجانگاري و زبان الفبايي رسيد كه در دوره الفبايي صداها هم در زبان نقش ميشوند. دكتر ارفعي زبان فارسي را جزو زبانهاي هجايي محسوب كرد و اضافه كرد: زبان فارسي صدا هادر خط نوشته نميشوند و هنوز به زبان الفبايي نرسيده است. وي سخنان خود را با توضيحاتي در زمينه رمزگشايي كتيبههاي دورههاي مختلف تاريخي به پايان برد. سخنران بعدي مراسم دكتر صادق ملك شهميرزادي باستان شناس به نام ايراني بود كه در خصوص هنر در اشكال مختلف جوامع پيش از تاريخ در فلات مركزي ايران به ايراد سخنراني پرداخت. وي يكي از مشكلات بررسي اين موضوع در زمينه تاريخ را تصور كردن جامعه دانست كه تصور معماری جامعه در آن زمان به راحتی امکان پذیر نیست و ادامه داد: براي تصوير كردن معماری جامعه در ادوار مختلف از نحوه معماري و نقاشي و تركيب اين دوبا هم استفاده شده است. اولين بار از مواد موجود در طبيعت براي براي زندگي استفاده ميشد. نخستين چيزي كه انسان به وجود آورد كفسازي و اجاق بود. پس از آن در اولين انقلاب صنعتي بشر در 8 هزار سال پيش سفال ساخته شد كه در 4 محل مختلف در فلات مركزي ايران سفال هاي قديمي يافت شده است. و در اين محلها انسانها تجمع پيدا كردند. پس از آن با شناخت خاصيت خاك، اجاق ساخته شد و به اين ترتيب روستا به وجود آمد.
در اين جوامع غير از تميز محارم، روابط ديگري از جمله همسايگي و ... به وجود آمد. همچنين شاهد تقسيم كار هستيم و 4 طبقه مختلف كشاورز، دامدار، كشاورز-دامدار و خوش نشين در جوامع انساني به وجود ميآيد.
وي سخنان خود را اينگونه به پايان برد كه در 5000 هزار سال گذشته روستاها شكل پيشرفتهتري به خود گرفته و متخصصين جامعه بيشتر شدند، دقت در كارها بيشتر شده و ديگر جامعه سلسله مراتبي نبوده بلكه جوامع نظاممند به وجود آمد. وي افزود: يافتههاي دكتر مجيدي از پژوهشگران باستان شناسي ايراني در مورد يافتن ساختماييكه مربوط به نخبگان و هم نشيني جلسات نخبگان بوده خبر داد كه در اين دوره همچنين امضا نگاري هم مشاهده شده است و در بخشهايي از فلات مركزي ايران به جاي توپكهاي مورد اشاره دكتر ارفعي، ما چوب-خط نگاري داريم. و پس از اين دوره تداوم خط را داريم كه موضوع صحبت دكتر ارفعي بود. |
||
نسخه چاپي
| نام : | |
| ایمیل : | |
| *نظرات : | |
| | |
| متن تصویر: | |
![]() |
![]() |