مرتضی گودرزی (دیباج) در آستانه گشایش نمایشگاه دهه 40 و50 ، هنر این دهه را یکی از کلیدیترین حلقههای مطالعاتی و پژوهشی درتاریخ هنر معاصرایران برشمرد. دکتر مرتضی گودرزی (دیباج) در آستانه گشایش نمایشگاه دهه 40 و50 ، هنر این دهه را یکی از کلیدیترین حلقههای مطالعاتی و پژوهشی درتاریخ هنر معاصرایران برشمرد. به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، دکتر مرتضی گودرزی، مدرس و منتقد هنری و رئیس پژوهشگاه حوزه هنری، با بیان اینکه دهه 50 یکی از مهمترین و کلیدیترین دورههای تکوین و تکامل هنر معاصر (در تمامی حوزهها و بهخصوص نقاشی) به شمار میرود و حتی در چالشهای فرهنگی، جامعه و سیاست نیز ایران یکی از حساسترین و مهمترین دورانهای حیات خود را در این دهه تجربه کرده است، یادآور شد: «ادبیات و نقاشی دهه 50، صادقانهترین روایت را از جامعه آن روز دارند. چرا که در آنها بیان فردی بیش از دغدغه بیان جمعی نمود دارد و همین به صمیمانهتر شدن فضای آثار، منتهی شده و انعکاس صریح و روشن این روحیه، پیوند هنرمند را با جامعه در اوج خود، آشکار میسازد.» وی خاطر نشان کرد: «مهمترین ویژگی هنر این دوره و بهویژه نقاشی، چالش آشکار بین سنت و مدرنیته است که وارد عرصههای خطیری شده. همچنین ایجاد یک هنجار بهصورت هرمی و از بالا به پایین که بخشی از آن بهصورت حمایتهای وسیعی در قالب تأسیس مراکز آموزش هنر، مراکز فرهنگی هنری و خرید آثار هنری بوده است.» وی افزود: «آثار این دوره بهشدت برای همه دانشجویان، معلمان و اساتید هنر و پژوهشگران تاریخ هنری ایران قابل توجه است و مصالح زنده یک پژوهش دقیق و همه جانبه را فراهم میکند. همچنين از منظرهای گوناگونی چون جامعه شناسی هنر، اقتصاد هنر و مباحث ساختاری دیگر میتوان به هنر این دوره نگریست.» وی با ابراز امیدواری از اینکه مؤسسه صبا، در جریان این نمایشگاه بخشهای دیگری چون سینما، تئاتر، ادبیات، گرافیک و موسیقی این دوره را نیز بهصورتی مجموعهوار تحلیل و بررسی کند، تأکید کرد: «تمام حوزههای هنر آن دوران در ارتباط پیوسته و نزدیک با یکدیگر بودهاند و باید همه آنان را در یک بستر مطالعاتی و پژوهشی واحد ارزیابی و تحلیل کرد.» نمایشگاه پژوهشی هنر دهه 50-40، روز اول آبان در مؤسسه فرهنگی-هنری صبا گشایش مییابد. |
||
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
متن تصویر: | |