استاد احمد اسفندياري، از پيشگامان نقاشي معاصر ايران، برگزاري نمايشگاه پژوهشي هنر دهه 50-40 توسط موسسه صبا را براي هنر امروز و نسل جديد هنرمندان كشورمان مفيد، الهام بخش و ارزشمند توصيف كرد. استاد احمد اسفندياري، از پيشگامان نقاشي معاصر ايران، برگزاري نمايشگاه پژوهشي هنر دهه 50-40 توسط موسسه صبا را براي هنر امروز و نسل جديد هنرمندان كشورمان مفيد، الهام بخش و ارزشمند توصيف كرد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، استاد احمد اسفندياري، از پيشكسوتان نقاشي معاصر ايران و از چهرههاي پيشگام در تحول و نوگرايي هنر ايران پس از دهه 20، بر پائي نمايشگاههاي هنر دهههاي 50-40 را گامي مهم در شناخت داشتهها و پيشينه نقاشي ايران و ارزيابي نقاط قوت و ضعف آن و نيز بسترساز تكامل هنر امروز ارزيابي كرد و گفت: «هنر دهه 50-40 حرفهاي زيادي براي گفتن به پژوهشگر هنر و علاقهمند به تاريخ هنر ايران و نيز دانشجويان هنر دارد و چه بهتر كه صبا اين كار را در قالبي پژوهشي، تخصصي و تحليلي دنبال ميكند. » استاد اسفندياري با اشاره به ريشهها و زمينههاي تحول در نقاشي ايراني از دوران كمال الملك و نسل شاگردان او تا نقاشان نوگراي پس از دهه 20 با اشاره به نقش استاد علي اكبر صنعتي، و پايه گذاري دانشكده هنرهاي زيبا در ايران و تربيت نسلي كه نگاهي نوآورانه، حرفهاي، خلاق و ابداعي به هنر نقاشي داشت و دنبال تقليد صرف از نمونهها و مدلهاي غربي و اروپائي نبود، گفت: «من و كساني مثل جوادي پور، جليل ضياء پور، هوشنگ كاظمي، جواد حميدي، بريراني، منصوره حسيني و سهراب سپهري به اين فكر افتاديم كه شناخت از مقوله نقاشي را وارد يك عرصه تازه كنيم كه در آن، نو جويي و داشتن يك ايدة تازة راهگشا، حرف اول را ميزد. » وي با تاكيد بر ارزشها و قابليتهاي هنر دهه 50-40 براي يك كار پژوهشي بيادماندني و مؤثر گفت: «در هنر اين دو دهه (40 و 50) كارها رفته رفته به يك تشخيص، هويت و ريشه دار بودن رسيده بود كه در آن ميشد نگاه مستقل، منتقد و داراي موضع هنرمند و دلبستگي و رجوع او به ريشههاي شرقي، معنوي و بومياش را به وضوح مشاهده كرد.» اين هنرمند پيشكسوت و با سابقه، ابراز اميدواري كرد كه نمايشگاه هنر دهه 50-40 در صبا بتواند پايهگذار جرياني جديد در نگاه تحليلي و منتقدانه به گذشته هنري اين سرزمين باشد. |
||
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
متن تصویر: | |