اخبار > هویت و تقویت آموزش هنر در گرو هم‌افزایی و همکاری دانشگاه‌های هنری است


رئیس فرهنگستان هنر:
هویت و تقویت آموزش هنر در گرو هم‌افزایی و همکاری دانشگاه‌های هنری است

 

در جلسه هم‌اندیشی فرهنگستان هنر با دانشگاه‌های هنر کشور، بر هم‌افزایی و همکاری دانشگاه‌های هنری تأکید شد.

در جلسه هم‌اندیشی فرهنگستان هنر با دانشگاه‌های هنر کشور، بر هم‌افزایی و همکاری دانشگاه‌های هنری تأکید شد.

به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، عصر سه‌شنبه، 19 بهمن 1400، بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر، با دعوت از رؤسا و معاونان دانشگاه‌های هنرِ کشور، آنها را به هم‌اندیشی و هم‌افزایی به‌منظور بازنگری نظام آموزشی هنر فراخواند. وی تشکیل این کارگروه و هم‌اندیشی به‌منظور آسیب‌شناسی و ارتقای سطح آموزشی هنر در کشور را یکی از اهداف برگزاری این نشست بیان کرد و ابراز امیدواری کرد با برگزاری چنین نشست‌هایی گامی در راستای تحقق این مهم برداشته شود.

او فرهنگستان هنر را یکی از نهادهای واسط میان دولت و دانشگاه دانست که می‌تواند در فرایندهای تسهیل امور مربوط به مشکلات آموزشی هنر یاری رساند.

نامورمطلق به مهجوری هنر در میان رشته‌های دانشگاهی اشاره و خاطرنشان کرد: امیدواریم این کارگروه صدایی واحد داشته باشد، زیرا هنوز به ظرفیت‌های هنر پی برده نشده و تأثیری که هنر در اعتدال روحی و روانی جامعه می‌تواند بگذارد مورد توجه قرار نگرفته است.

او سپس، با آوردن نمونه‌هایی از مشکلات موجود در بخش آموزش هنر، به وضعیت معیشتی و اقتصاد هنر پرداخت و اظهار کرد: تا زمانی که هنر نتواند به گفت‌وگو و اقناع جامعه و سیاست‌مداران بپردازد، نمی‌تواند اهمیت خود را در جامعه نشان دهد.

سپس، ناهید امیری، گزارشی از گروه پایش و مطالعات آموزش عالی هنرِ معاونت پژوهشی و هنری فرهنگستان، درخصوص وضعیت آموزش عالی هنر، بر اساس مناطق جغرافیایی، ارائه داد که در این گزارش به مواردی چون وضعیت پذیرش دانشگاه‌ها و آماری از دانشجویان، استادان، رشته‌های هنری به تفکیک جنسیت، در مقاطع مختلف تحصیلی، در سطح کشور را در بر داشت و پراکنش مراکز آموزشی عالی و رشته‌های هنر را بر اساس مناطق جغرافیایی اشاره شد.

 

نهادینه‌شدن هنر در جامعه ضروری است

در ادامه نشست، حسن سلطانی، رئیس دانشگاه هنرِ تهران، سه نکته را در نهادینه‌شدن هنر در جامعه ضروری دانست و گفت: یکی از نکات در امر آموزش هنر، توجه دولت‌مردان و نگاه ویژه و نقش آنها در تأیید هنر و نهادینه‌شدن آن است که پیشنهاد می‌کنم در این نوع جلسات از دولت‌مردان نیز دعوت شود.

او به نقد نظام و فضای آموزشی کشور پرداخت و در این باره افزود: دومین نکته توجه به نظام و فضای آموزشی کشور است که ریشه از برنامه‌های راهبردی که از گذشته به‌عنوان سرفصل دروس و همچنین شرح درس‌هایی که سال‌ها بی تغییر باقی مانده و مورد بی‌توجهی بوده، دارد.

رئیس دانشگاه هنرِ تهران بر مسأله مهاجرت هنرمندان نیز اشاره کرد و افزود: نخبگان هنری ما، زمانی که جامعه باید از آنها برخوردار شود، ترجیح می‌دهند مهاجرت کنند و کشور را ترک کنند.

 

نگاه به هنر باید حکمرانی باشد نه حکومتی

عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، از دیگر حاضران در این نشست بود که سخنان خود را ابتدا، با اشاره به آمارهایی که در جلسه ارائه شد، آغاز کرد و گفت: متأسفانه، آمارهای ارائه‌شده از تعداد استاد‌ها و دانشجویان بیانگر ضعف در این حوزه است و حاکی از نامتعادل‌بودن این میزان است.

او سپس، به دیدگاههایی که درباره هنر در کشور حاکم است اشاره کرد و ادامه داد: نکته دیگری که حائز اهمیت است این است که نگاه به هنر باید حکمرانی باشد نه حکومتی. سیاست‌گذاری، تنظیمگری و خدمات عمومی از مباحث و موضوعات مهمی است که باید راهبردی برای آن تعیین شود.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی درآمدزایی و اقتصاد هنر را یکی از مباحث مهم دانست و یادآور شد: تولید هنر باید به درآمدزایی بینجامد و وظیفه فرهنگستان هنر پرداختن به چهار ساحت هنر یعنی حکمت، معرفت، خلقت و معیشت است.

 

لزوم تقویت بدنه هیئت‌علمی در حوزه هنر

محمدرضا حافظی، رئیس سابق دانشگاه هنر تهران، در ادامه این نشست، به تناسب‌نداشتن تعداد استادان پرداخت و اظهار کرد: متأسفانه، تعداد استادان در هیچ رشته دانشگاهی تناسب ندارد. یکی از معضلات این حوزه آیین‌نامه‌هایی است که اجازه استخدام مربی‌ها را به‌علت نداشتن تحصیلات تکمیلی نمی‌دهد و متأسفانه، بسیاری از نخبگان و استادان چیزه‌دست، پس از سال‌ها تلاش و خدمت، با درجه مربی به بازنشستگی می‌رسند.

رئیس دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی سپس، به وضعیت اشتغال در رشته‌های هنری و تقویت بدنه هیئت‌علمی در جامعه و راه‌های برون‌رفت از معضلات موجود پرداخت. او همچنین به عدم تناسب ظرفیت پذیرش دانشجو در زیرگروه‌های مختلف نیز اشاره کرد.

 

در ادامه این نشست، محمدتقی پیربابایی، قائم‌مقام دانشگاه هنر تبریز، به معضلات دانشگاه در سطح استان پرداخت و به ابعاد آموزشی هنر اشاره کرد و گفت: آموزش هنر در دو بُعد آکادمی و مهارتی باید مورد نگرش قرار گیرد. در گذشته، به وضعیت آکادمی هنر بها داده می‌شد اما امروزه، با تغییراتی که در جامعه رخ داده، فضای آکادمی به دلیل یادگیری از طریق مهارت عقب مانده و ترجیح بسیاری بر آموزش‌های غیرآکادمیک است.

 

توجه به اقتصاد هنر و فروش آثار هنری

حامد مظاهریان، رئیس دانشکدگان هنرهای زیبای دانشگاه تهران، سخنران دیگری در این نشست بود که در سخنان خود به نقش فرهنگستان هنر اشاره کرد و گفت: هنر نیاز به رخ‌نمایی دارد و گزارش تفصیلی امروز، که فرهنگستان هنر ارائه کرد، پرداختن به وضعیت کمّی هنر بود و امیدواریم از لحاظ کیفی نیز بر این موضوع تحقیق و پژوهش صورت گیرد.

او به برنامه هفتم توسعه کشور اشاره کرد و افزود: امیدواریم که فرهنگستان هنر بتواند بحث‌هایی اساسی و جدّی درباره توسعه هنر پایه‌ریزی کند. باید حرکت‌هایی در زمینه خرید آثار هنری و اقتصاد هنر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس دانشکدگان هنرهای زیبای دانشگاه تهران به روند توسعه آموزش نیز اشاره کرد و افزود: نظام آموزشی ما در حال گذار است و این حرکت از نگاه سنّتی به نسل جدید و عبور از آن، به‌آرامی، در حال انجام است و ما شاهدیم که یادگیری یک‌سویه در حال تبدیل به نظام مشارکتی است. نظام مجازی نیز به این حرکت شتابی بیشتر داده است.

 

تعریف شیوه‌نامه‌ها برای امتیازات به آثار هنری

محمود قلعه‌نویی، معاون پژوهش و فناوري دانشگاه هنر اصفهان، از دیگر حاضران در این نشست بود و به میزان بودجه‌ای که برای طرح‌های هنری اختصاص داده می‌شود اشاره کرد و گفت: متأسفانه، این بودجه در زمینه هنر بسیار اندک است و در مقایسه با بودجه‌هایی که در زمینه فنی‌مهندسی قرار می‌گیرد، بسیار ناچیز است.

او به طراحی شهری، محیط‌زیست و مباحث دیگر جامعه پرداخت و به بی‌توجهی به موقعیت هنر در جامعه اشاره کرد و سپس، به نقد شیوه‌های امتیازات در آثار هنری پرداخت و داشتن شیوه‌نامه و تعریف شاخص‌ها برای امتیازدهی به آثار هنری را امری لازم دانست.

 

تعریف جایگاه دانشگاه‌های هنر در تصمیم‌سازی

در ادامه، داوود رنجبران، معاون پژوهشی دانشگاه هنر، به وضعیت اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های هنر اشاره و بر لزوم بررسی در این زمینه تأکید کرد. او سپس، به ساختار آموزشی هنر پرداخت و گفت: متأسفانه، ساختار آموزش هنر در کشور معیوب است و بسیاری از جشنواره‌ها در سطح بین‌الملل برگزار می‌شود ولی دانشگاه در آنها نقشی ندارد.

او به جایگاه دانشگاه‌ها در تصمیم‌سازی و هویت‌بخشی اشاره کرد و نداشتن ساختار مناسب، وجود آیین‌نامه‌ها و مقررات دست‌وپاگیر، و نداشتن متولی در امر هنر را از جمله مشکلات امروزی جامعه دانشگاهی هنر برشمرد. او سپس، بی‌توجهی به ارتباط میان جامعه و هنر را از مشکلات موجود دانست.

 

لزوم روش‌ تحقیق در حوزه هنر و تربیت استادان در این حوزه

سجادمحمد یارزاده، سرپرست دانشگاه هنرهای اسلامی‌ایرانی استاد فرشچیان، به تربیت استادان خوب و ظرفیت رشته‌ها و استادان اشاره کرد و گفت: آمارها بیانگر این مطلب هستند که ما باید برای تربیت استادان خوب همت بگماریم.

 

آموزش مجازی راهی در جهت ارتقای تحصیلات تکمیلی

سجاد باغبان‌ماهر، سرپرست مدیریت برنامه، بودجه و تحول اداری دانشگاه هنر اصفهان، آخرین سخنران حاضر در این نشست بود که به مقاطع تحصیلی دانشگاه‌های هنر اشاره کرد و گفت: آمارهای ارائه‌شده در نشست، که طبق آن 28درصد از دانش‌آموختگان هنر در سطح کاردانی هستند، به ما هشدار می‌دهد که باید به آیین‌نامه و ارتقای آنها توجه، و الگو و هرم تحصیلات تکمیلی را اصلاح کنیم.

 

در ادامه این نشست، حسن سلطانی، رئیس دانشگاه هنر، به الزاماتی که برای ارتقای مربیان به مقاطع بالاتر وجود دارد پرداخت.

پایان این نشست با سخنان بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر، همراه بود که استخراج داده‌های ارائه‌شده از سوی حاضران و تبیین، دسته‌بندی و موضوع‌بندی مسائل را برای ادامه نشست این کارگروه لازم دانست و بر آن تأکید کرد.

 

در این نشست، علیرضا اسماعیلی، دبیر فرهنگستان؛ منیژه کنگرانی، معاون پژوهشی و هنری فرهنگستان و جمعی از مدیران و اعضای هیئت‌علمی فرهنگستان هنر نیز حضور داشتند.

 

 

 

 

 

 
 
 

زمان انتشار: چهارشنبه ٢٠ بهمن ١٤٠٠ - ١٧:٤٠ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.