|
اخبار > جلسه نقد و بررسی آثار نقاشان نوگرای كرمان برگزار شد |
|
جلسه نقد و بررسی آثار نقاشان نوگرای كرمان برگزار شد
|
جلسه نقد و بررسي آثار نوزده تن از آثار نقاشان نوگراي كرمان و مروري بر آثار استاد ايرج يزدانپناه ، در مركز فرهنگي-هنري صبا برگزار شد.
جلسه نقد و بررسي آثار نوزده تن از آثار نقاشان نوگراي كرمان و مروري بر آثار استاد ايرج يزدانپناه ، در مركز فرهنگي-هنري صبا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر ، در اين جلسه كه به مديريت دكتر حبيبا... درخشاني برگزار شد ، اساتيد و هنرمنداني همچون خسرو خسروي « نقاش » ، هادي جمالي « عضو گروه 30» ، حبيب توحيدي «نقاش» به نقد و بررسي آثار به نمايش درآمده در اين نمايشگاه پرداختند.
در ابتداي جلسه دكتر حبيبا... درخشاني با اشاره به اينكه اغلب هنرمندان شركت كننده در اين نمايشگاه جوان هستند از منتقدان حاضر در جلسه خواست در خصوص نقاط قوت و ضعف اين آثار و اينكه آيا داراي ارزش هنري هستند يا خير صحبت كنند.
استاد خسرو خسروي « نقاش » در ابتدا با اشاره به اينكه بهترين نوع نقد ديالوگ چند طرفه است ، گفت : « در دوره معاصر تغييرات اساسي روي داده و در اين دوره آنقدر تعدد سبك و مكتب به وجود آمده كه ديگر متكي بر مكتب خاصي نيست.»
وي در ادامه افزود : « طي برگزاري چند نمايشگاه كه از آثار هنرمندان شهرستاني برگزار شد متوجه شدم كه بين اساتيد شهرستاني و تهراني تفاوت چنداني وجود ندارد ، در اينجا ميتوان از كل آثار يك تم كلي در نظر گرفت.در اين آثار نوعي آستره و انتزاع بومي وجود دارد.»
در ادامه استاد هادي جمالي « عضو گروه 30» با تقسيمبندي دوره كاري يك هنرمند به سه دوره آكادميك ، خودشناسي و كشف گرايشات تخصصي ، گفت : « در مرحله اول هنرمند تنها پايهها و اصول هنري را فراميگيرد و در مرحله بعد سعي ميكند تكنيكها و سبكهاي مختلف را تجربه كند. هنرمند در نهايت با پشت سرگذاشتن اين دو مرحله با توجه به جهانشناختي كه پيدا كرده به گرايشات تخصصي خود ميرسد.»
استاد حبيب توحيدي «نقاش» نيز با اشاره به اينكه فرهنگستان هنر با دعوت از هنرمندان شهرستاني و نمايش آثار آنان در تهران فرصت جديدي را آغاز كرده ، آثار اين نمايشگاه را از دو زاويه زيبايي شناسي و محتوايي مورد بررسي قرار داد و گفت : «به لحاظ زيبايي شناسي وقتي فضاي كلي كار فكر ميكنم ميدانم نمايشگاه تعلق به هنرمندان كرماني است و ناخودآگاه اسم ميخواهد مشخصات كار و شهر كرمان در آن احساس شود. چرا كه معتقدم هنرمند در عين حال كه ميتواند جهاني باشد محلي هم ميتواند باشد و تأثيرات محلي و محيطي را هم در آثارش بياورد. در بعد محتوايي هم در بعضي از آثار بعد عاطفي ديده ميشود ، اما محتوايي كه هم بومي باشد هم جهاني وجود ندارد. در حالي كه هنرمند ميتواند با احساس و منطق خود آنها را بيان كند.»
در ادامه دكتر درخشاني خاطر نشان كرد : « به نظر ميآيد اين نمايشگاه يك نمايشگاه تجربي است ؛ و البته هنر تجربه است. آثار هنرمندان اين نمايشگاه بجز آثار استاد يزدانپناه متعلق به هنرمندان جوان است. و ما با يك به اين نكته كه با هنرمندان جوان و جستجوگر روبرو هستيم توجه كنيم.»
استاد هادي جمالي « نقاش » نيز افزود : « براي تحليل اين نمايشگاه ميبايد از كل به جزء برسيم. بسياري از آثار هنوز آكادميكي است. تعداد از آثار نيز گرايش سقاخانهاي را دنبال ميكند.تعدادي از آثار نيز فقط تحت تأثير آبستره و كوبسيم هستند.»
گفتني است اين جلسه با پاسخگويي به پرسشهاي مدعوين به پايان رسيد.
لازم به ذكر است ، جلسه نقد و بررسي آثار نقاشان نوگراي كرمان ، شنبه بيست و سوم خردادماه رأس ساعت 17 در مركز فرهنگي-هنري صبا ، محل نمايش آثار هنرمندان كرماني برگزار شد.
|
|
|
|
|
زمان انتشار: شنبه ٢٦ خرداد ١٣٨٣ - ١٣:٤٩ | نسخه چاپي
...در حال ثبت نظر نظر شما ...در حال ثبت نظر خروج
|