آرم فرهنگستان هنر
اخبار > كمال الدين بهزاد شاخص ترين نقاش مكتب هرات


كمال الدين بهزاد شاخص ترين نقاش مكتب هرات

 

جلسه سخنراني حبيب درخشاني با موضوع«تخيل هنري از نگاه نقاشان مكتب هرات» به همت گروه پژوهشي تخيل هنري معاونت علمي پژوهشي فرهنگستان هنر و با حضور اساتيد، دانشجويان و علاقه مندان به مباحث نظري هنر، روز شنبه در مجموعه هنرپژوهي نقش جهان برگزار شد.

جلسه سخنراني دكتر حبيب درخشاني با موضوع«تخيل هنري از نگاه نقاشان مكتب هرات» به همت گروه پژوهشي تخيل هنري معاونت علمي پژوهشي فرهنگستان هنر و با حضور اساتيد، دانشجويان و علاقه مندان به مباحث نظري هنر، روز شنبه در مجموعه هنرپژوهي نقش جهان برگزار شد.»

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، در ابتداي اين برنامه دكتر حسن بلخاري، رئيس گروه پژوهشي تخيل هنري، به توضيح مختصري پيرامون مباحث و نشست هاي سال گذشته گروه پرداخت و سپس جلسه را به سخنران اين برنامه، حبيب الله درخشاني واگذار كرد.

درخشاني در ابتدا مكتب هرات را، با وجود كارهاي پژوهشي كه درباره آن انجام گرفته، جزو پيچيده ترين و ناشناخته ترين مكتب ها دانست و گفت:«در مرحله اول سبك هرات، يكنواخت، خشك و قراردادي بود ولي در هرات متأخر يا به تعبير خودم هرات متعالي يك نوع جهش اتفاق مي افتد و ابداعات جديدي صورت مي گيرد. مكتب هرات بيش از هر مكتب و سبك ديگري تحت تأثير حكمت و ادب است. انعكاس آثار ادبي، حكمي و تصوف يا به اصطلاح حكمت معنوي و صورت هاي خيال ادبي، نمادها، نشانه ها، تمثيل ها و استعاره ها و تمام آن چيزهايي كه در زبان شناسي و نشانه شناسي راجع به آن بحث مي شود ،در اين مكتب ديده مي شود.»

درخشاني در ادامه، نسخ زيباي كليله و دمنه، گلستان سعدي (كه داراي مهر بايسنقري است)، شاهنامه بايسنقري، معراج نامه و خمسه نظامي را از جمله مهم ترين نسخ مكتب هرات برشمرد كه امروزه مورد كار كارشناسي قرار مي گيرد.

عضو گروه تخيل هنري فرهنگستان هنر، در بخش ديگري از سخنان خود به بحث خيال از منظر حكيمان پرداخت و گفت:«ادراك يا شناخت، از مواجهه يا برخورد قوه «مدرِك» ما با بيروني (مدرَك) به نتايجي مي رسد. حكما آنچه از اين مدركات انتزاع مي شود را به چهار دسته تقسيم كرده اند: 1- حسي، 2- خيالي، 3- وهمي، 4- عقلي، كه اين‌ها نه تنها با هم تعارض ندارند بلكه در طول هم قرار مي گيرند.»


درخشاني ضمن توضيح مختصر پيرامون اين چهار مرتبه، اذعان داشت كه ادراك خيالي،‌يك مرحله فراتر از ادراك حسي است و در اين مرتبه نيازي نيست كه ما با (مدرَك) مواجه بشويم بلكه ادراك مي تواند از طريق حافظه و يادآوري تحقق يابد.

درخشاني در بخش ديگري از سخنانش با اشاره به معروفترين و شاخص ترين نقاشي مكتب هرات (كمال الدين بهزاد) به نمايش چند نقاشي از اين هنرمند برجسته و همچنين آثاري از مكتب هرات پرداخت و ضمن ارائه تصاوير به توضيح پيرامون ويژگي هاي اين آثار پرداخت.»

در انتهاي برنامه، دكترحسن بلخاري، به جمع بندي مباحث مطرح شده پرداخت و گفت: «در تاريخ نگارگري ايران، در مكتب هرات، اتفاق بسيار مهمي مي افتد و ما يك تحويل عميق و بنيادين فرم را داريم كه خود متأثر از حضور منابع حكمي و ادبي است.

يك عبارت تخيل در اينجا به شدت خلاق مي شود چون يك نسبت بي واسطه با منابع حكمي و ادبي پيدا مي كند و اين تخيل خلاق يك فرم متناسب با اين تخيل را خلق مي كند.

 
 
 

زمان انتشار: دوشنبه ٣ ارديبهشت ١٣٨٦ - ١١:٠١ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




 

مؤسسات تابعه

پژوهشکده هنر
مؤسسه تألیف، ترجمه و نشر آثار هنری
مؤسسه فرهنگی هنری صبا


پیوندها

فرهنگستان‌های ایران
دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها
مؤسسات پژوهشی
یاد استاد
پورتال قدیم

تماس با ما

ساختمان مرکزی : تهران- خیابان ولیعصر، پایین‌تر از چهارراه طالقانی، شماره 1552
كدپستي : 1416953613
تلفن : 5 - 66954200 دورنگار : 66951167
رایانامه : honar@honar.ac.ir

کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.