 |
اخبار > جلسةنقد نمايشگاه « هنر مقاومت »برگزار شد |
 |
جلسةنقد نمايشگاه « هنر مقاومت »برگزار شد
|

جلسة نقد و گفتگوي نمايشگاه آثار تجسمي هنرمندان فلسطيني (هنرمقاومت) در مركز فرهنگي هنري صبا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر ، در اين جلسه آقايان دكتربهمن نامورمطلق ، سرپرست معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر ، مهرداد احمديان ، سرپرست گروه نقد هنري فرهنگستان و دكتر مرتضي گودرزي (ديباج ) به نقد و بررسي آثار به نمايش درآمده پرداختند.
در ابتداي اين جلسه كه با حضور كاردار سفارت فلسطيني در تهران ، محسن زارع معاون اطلاعرساني فرهنگستان هنر و جمعي از اصحاب مطبوعات و رسانهها برگزار شد ، ابتدا دكتر نامورمطلق ضمن اظهار اينكه هنر يكي از مهمترين شيوههاي زندگي و پايداري است ، گفت : هنرمند فلسطيني پيامبر انتفاضه و حافظة آن است. ژرفناي كابوسها و رؤياهاي فلسطين را در شعرهاي محمود درويش ، كاريكاتورهاي ناجيالعلي و نقاشيهاي اين نمايشگاه ميتوان مشاهده كرد.
وي افزود : فراتر از رسانهها و نگاههاي سطحي آنها ، روايت واقعي ملت فلسطين را ميتوان در آثار هنري اين مردم مشاهده كرد. اشعار و آثار هنري اين هنرمندان ما را به خوانش لايههاي پنهان وجود دروني يك ملت دعوت ميكند.
سرپرست معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر ضمن اشاره به اينكه هنر پايداري فلسطين داراي دو كاركرد اصلي است ، افزود : اين هنر از يك سو بازتاب خاطرههاي جمعي يك ملت در مقطع زماني است و از سوي ديگر اين خاطرههاي جمعي را هميشگي ميسازد.
وي سپس با اشاره به آثار به نمايش درآمده در نمايشگاه « هنرمقاومت» گفت : من معتقدم با توجه به گوناگوني آثار به نمايش درآمده ، نياز به يك رويكرد چند نقدي داريم تا بتوانيم اين آثار را بررسي كنيم.
در ادامه جلسه دكتر مرتضي گودرزي (ديباج ) ضمن ابراز اينكه بخشي از بحث امروز در برگيرنده حوزههاي علوم اجتماعي ، مسائل سياسي – فرهنگي ، اقتصادي و بعضاً آسيبشناسي فرهنگي اين هنرمندان است و بخشي ديگر در حوزة تخصصي هنر ، گفت : وقتي هنرمندي حقيقتي را ميبيند كه برايش زنده و مسجل است و ميخواهد آنرا براي رساندن به زبان هنري متنزل كند ، اگر قالب بياني هنرمند توانايي دريافت آن حقيقت را نداشته باشد ، هرگز نميتواند آن حقيقت را ، آنگونه كه شايسته و بايسته است ، بيان كند.
وي افزود : ضمن اينكه در اين آثار ، آثار ارزشمند بسياري وجود دارد ، ولي برخي آثار هم وجود دارند كه به شدت نمادين و از لحاظ ساختار ضعيف هستند. به همين دليل است كه نمادها كارساز نيست و هنرمند موفق به بيان آنها نشده است.
سپس مهرداد احمديان ، سرپرست گروه پژوهشي نقد هنري فرهنگستان ضمن مغتنم دانستن فرصتي كه آثاري تحت عنوان « هنر مقاومت » گردآوري شود و بتوان روي آنها بحث كرد ، گفت : مفهومي كه من ميخواهم روي آن تكيه كنم مفهوم « مرزها » است واينكه ما در اين آثار بايد روز مرزها تكيه كنيم يا آنها را برداريم.
وي افزود : اگر ادعاي گفتگوي بين فرهنگي داشته باشيم ، اين ادعا با محتواي « هنرمقاومت » دچار پيچيدگي ميشود كه اين پيچيدگي را ميتوان در اين آثار مشاهده كرد. مسئلة ديگر هم رابطة سنت و مدرنيته است.
سپس آقاي جُهير ، كاردار سفارت فلسطين در ايران ، ضمن تشكر از فرهنگستان هنر و منتقدين حاضر گفت : ميخواهم به چند نكته در رابطه با اين نمايشگاه اشاره كنم ؛ اول اينكه آثاري كه اينجا هست نمايانگر تمامي آثار هنرمندان فلسطيني نيست. دوم اينكه اولين كاري كه اسرائيل در حملة سال 1982 به لبنان كرد ، از بين بردن موزةفلسطينيها بود و بيشتر آثار فلسطيني ها در آن حمله از بين رفت كه ديگر غيرقابل تكرار نيست. سپس اينكه من مايل بودم آثار هنرمندان داخل فلسطين به اين نمايشگاه ميآمد تا شما بتوانيد كار اصيل فلسطين را ببينيد و سرانجام اينكه به ياد داشته باشيد فشار زيادي روي هنرمندان فلسطيني كه در كشورهاي ديگر زندگي ميكنند وجود دارد كه خلق همين آثار هم براي آنها شاهكار به حساب ميآيد.
در ادامه محسن زارع ، معاون اطلاع رساني فرهنگستان هنر ضمن بيان توضيحاتي راجع به اين نمايشگاه گفت : همزمان با برگزاري كنفرانس بينالمللي همايش انتفاضه ، فرهنگستان هنر تصميم گرفت براي اولين بار نمايشگاهي از آثار نقاشان نوگراي فلسطيني را در تهران برگزار كند. اين تصميم فتح بابي شد تا فرهنگستان هنر بتواند گام بلندي براي تأسيس موزة فلسطين بردارد ؛ پس اين آثار چيدماني است گزينشي ، از آثار هنرمندان فلسطيني. اما تلاش ما اين بود كه اين نمايشگاه گام اولي باشد براي تأسيس موزة فلسطين.
در ادامة اين جلسه گفتگو و پرسش و پاسخهايي بين منتقدين حاضر به روي اين آثار انجام شد و اين آثار به لحاظ فرم و محتوا مورد بررسي قرار گرفتند.
|
|
|
|
|
زمان انتشار: شنبه ٥ مرداد ١٣٨٢ - ٠٩:٢٠ | نسخه چاپي
...در حال ثبت نظر  نظر شما ...در حال ثبت نظر  خروج
|