اخبار > دومين ميزگرد «بررسي نقاشي معاصر ايران» برگزار شد


دومين ميزگرد «بررسي نقاشي معاصر ايران» برگزار شد

 

دومين ميزگرد « بررسي نقاشي معــاصر ايران » روز گذشــته با حضــور حبيب‌ا... آيت‌اللهي، آيدين آغداشلو، علي‌رضا قره‌باغي، دكتر حبيب‌ا... درخشاني، محمد خزايي، دكتر بهــمن نامورمطــلق، دكتر مهرداد احمديان به همت گروه نقد هنري معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر برگزار شد.

 دومين ميزگرد « بررسي نقاشي معــاصر ايران » روز گذشــته با حضــور حبيب‌ا... آيت‌اللهي، آيدين آغداشلو، علي‌رضا قره‌باغي، دكتر حبيب‌ا... درخشاني، محمد خزايي، دكتر بهــمن نامورمطــلق، دكتر مهرداد احمديان به همت گروه نقد هنري معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر برگزار شد.


به گزارش روابط عمــومي از فرهنگــستان هنر؛ در ابتــداي اين جلــسه، دكتر مهرداد احمديان خلاصه‌اي از مباحث مطرح شده در اولين ميزگرد بررسي نقاشي معاصر ايران را ارائه كرد.

سپس دكتر بهمن نامور مطلق سرپرست معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر با طرح سه موضوع جريان ‌شناسي، آسيب‌شناسي و چشم‌انداز نقاشي ايران از حاضران خواست در مورد آنها توضيح دهند.

وي در مورد جريانهاي موجود در نقاشي ايران گفت : « در نقاشي، حضور سه جريان سنتي، هنرمند، خبري ارزيابي و تلفيقي تركيبي احساس مي‌شود.

علي‌رضا قره‌باغي، نقاش، با اشاره به بحث آسيب‌شناسي نقاشي ايراني گفت: بايد ديد مدرنيسم چه حاصلي براي ما داشته و چه ظواهري را بر ما تحميل كرده است و چطور باعث شده مردم از هنر نقاشي و هنرهاي تجسمي قهر كنند، تا حدي كه آشتي دادن آنان سخت است».

سپس حبيب آيت‌اللهي ـ نقاش ـ با اشاره به كمبود واژگان هنري گفت: « ما ابتدا بايد واژگان و اصطلاحاتي داشته باشيم كه بتواند زبان هنري ما را از زبان هنر غرب منفك كند. ما اصطلاحاتي به كار مي‌بريم كه عملاً در جاي ديگر داراي چنين معنايي نيستند و يا همان اصطلاحاتي را كه براي مكتب يا سبك در هنر كار مي‌بريم، در فلسفه هم بكار مي بريم، در حالي كه اصطلاحات سبك، شيوه، نهضت و .. در هنر با فلسفه فرق دارد».

وي همچنين افزود ؛ « واژه ’’معاصر‘‘ كه با معني فرهنگ و هنر امروز غرب مطرح شده، با واژه مباحثي كه ما امروز در ايران بكار مي‌بريم كاملاً متفاوت است».

دكتر بهمن نامورمطلق نيز در ادامه با اشاره به كمبود مديريت هنرشناس افزود : « هر زمان مسؤولين هنرشناس بوده‌ا‌ند، هنر به اوج خود رسيده و هر زمان بين مديريت هنري و هنرمند فاصله افتاده، هنر فراگيري و خلاقيت خود را از دست داده است.»

آيدين آغداشلو ـ نقاش ـ نيز در ادامه بحث با اشاره به ضرورت وجود چنين نمايشگاهي در خصوص آسيب‌شناسي نقاشي معاصر گفت: « اگر مسأله فطرت و مسأله دروني بودن را در نظر بگيريم متوجه مي‌شويم كه ما جدا كار كرده‌ايم و مجموعه فرهنگي ما با آنچه در غرب بوده جداست».

وي همچنين افزود : « حال اين بحث پيش مي‌آيد كه فاصله اين جدايي را چه كساني بايد پر كنند، و البته اغلب اين وظيفه را به گردن هنرمندان مي‌اندازيم در حالي كه عدم توجه به رسانه‌ها از خيلي پيش را در اين مسأله نبايد ناديده بگيريم». دكتر محمد خزايي ـ نقاش ـ نيز با اشاره به مباحث هفته گذشته افزود : « نظريه از بين رفتن حباب نقاشي ايراني را قبول ندارم چرا كه طرح‌كنندگان و پيروان اين نظريه، اغلب روي محتوا كار كرده‌اند، نه فرم ».

وي همچنين با اشاره به قدمت و ماندگاري نقاشي چنين گفت: « بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه هنر نقاشي در هر فرهنگي به شيوه خاصي حركت مي‌كندو مثل نقاشي چيني كه سه هزار سال قدمت دارد، دوران يك ساني دارد كه هيچ‌گاه حركت آن قطع نشده است.»

در ادامه دكتر حبيب درخشاني نيز با بيان اين نكته كه ما دچار يك تقدم و تأخر و فرهنگي هستيم ، گفت: « عدم وجود آگاهي و حالت ديرماندگي ما باعث شده علاوه بر اينكه نتوانيم معاصر خودمان باشيم، با هنر جهان نيز نتوانستيم هم زمان پيش برويم و معاصر باشيم.»

وي همچنين در پايان افزود : « نگاه ما به هنر معاصر نگاه منفعل بوده است».

دكتر بهمن نامورمطلق در پايان با جمع‌بندي مباحث اين جلسه گفت:« هدف اين ميزگرد بررسي گذراي تاريخ نقاشي معاصر بود كه بسياري از مسائل مهم از جمله مطالعات زيبايي‌شناسي، جامعه‌شناسي، روانشناسي، فلسفي و تكنيكي نقاشي معاصر همچنان ناگفته باقي ماند. فرهنگستان هنر كوشش مي‌كند تا در ميزگردهاي آينده به اين موارد و موارد ديگر مربوط به هنر معاصر ايران بپردازد.

لازم به ذكر است اين جلسه كه روز گذشته در نگارخانه خيال برگزار شد مورد استقبال گسترده علاقه‌مندان هنر نقاشي قرار گرفت و در پايان جلسه نيز اساتيد به پرسش‌هاي حضار پاسخ گفتند.

 
 
 

زمان انتشار: چهارشنبه ٢٨ آبان ١٣٨٢ - ٠٨:٣٤ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.