|
اخبار > كارنامه هنري «شاعر نقاشي، نگارگر معماري» در صبا بررسي شد |
|
كارنامه هنري «شاعر نقاشي، نگارگر معماري» در صبا بررسي شد
|
در نشست پژوهشي بيان هنري در نقاشيها و معماريهاي ميرحسين موسوي كه در موسسه فرهنگي-هنري صبا برگزار شد و سيد محمد بهشتي ، مهدي حسيني، حسن بلخاري، حبيب اله صادقي و كامران عدل، كارنامه چند دهه فعاليت هنري اين هنرمند را در گسترة نقش و رنگ و در فضاهاي معمارانه، بررسي و تحليل كردند.
در نشست پژوهشي بيان هنري در نقاشيها و معماريهاي ميرحسين موسوي كه در موسسه فرهنگي-هنري صبا برگزار شد و سيد محمد بهشتي ، مهدي حسيني، حسن بلخاري، حبيب اله صادقي و كامران عدل، كارنامه چند دهه فعاليت هنري اين هنرمند را در گسترة نقش و رنگ و در فضاهاي معمارانه، بررسي و تحليل كردند.
به گزارش روابط عمومي مؤسسه فرهنگي-هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر، در نشست پژوهشي بيان هنري در نقاشيها و معماريهاي مهندس ميرحسين موسوي كه روز دوشنبه، دهم ديماه، درسينما تك اين مجموعه برگزار شد، صاحبنظران و كارشناسان، كارنامة دهها سال فعاليت اين چهره نام آشناي بحرانيترين سالهاي سرنوشت را در عرصه هنر و خلاقيتهاي زيبايي شناسانه در نقاشي و معماري، از ابعاد مختلف، بررسي و بر رمز و اشارت در نقاشي و هويت و معنا در معماريهاي او، تأكيدكردند.
در اين نشست كه با استقبال علاقهمندان روبرو شد سيدمحمد بهشتي، مهدي حسيني، كامران عدل، حسن بلخاري، حبيب اله صادقي و سهرابهادي در ميزگردي بهطور مشروح، ديدگاهها و نظرات خود را در خصوص آثار هنري مرد خاموش سياست و سالك مقيم ساحت هنر بيان كردند.
ابتدا سيد محمد بهشتي با بيان اين نكته كه بالاخره چهره مهندس موسوي هنرمند، از پس ابرها بيرون آمد و اين فرصت فراهم شد كه چهره هنري ايشان بهطور مستقل و مشخص، بررسي و تحليل شود و اين جاي خوشحالي بسيار دارد گفت: «آثار او در عرصه معماري در يك امتداد دهها ساله با همه فراز و نشيب خود، يك بيان واحد دارد و آن جستجوي هويت و تلاش پيگير براي نفوذ به ذخيره و پشتوانه تاريخي ما در معماري است كه هيچگاه اين كوشش و خواست بزرگ، دچار انقطاع يا گسستگي نشد.» وي افزود: «هفت بنايي كه مهندس موسوي معماري كرده - و عكسهاي اين بناها را در اين نمايشگاه ميبينيم- مثل هفت منزل يك طريقت هستند كه اعوجاج و انحرافي در آنها نميبينيد. معمار به وضوح نقاشي خود را در برقراري يك ارتباط جوهري و بنياني با گذشته و آن معرفت تاريخي شكل داده و هرگز در سطح و ظاهر نميماند و به نسبتهاي صوري و دكوراتيو اكتفا نميكند.» وي گفت: «موسوي شاعر معماريهاي خويش است و با زبان و مصالحي كاملا ايراني در معماري خود سخن ميگويد.»
در ادامه دكتر مهدي حسيني، مدرس و محقق هنري، با بيان سوابق هنري مير حسين موسوي از اوائل دهه چهل و مشاركت در تأسيس گالري هنر ايران بههمراه مرحوم قندريز، روئين پاكباز و ... و انتشار مقالات و نقدهاي هنري در همان دوران و نيز با ذكر تاريخچهاي از نمايشگاههاي آثار اين هنرمند در سالهاي اخير خاطر نشان كرد: «بيان در نقاشي موسوي جديد است اما ريشهاي عميق در فرهنگ سنتي شرق دارد و بسيار متأثر از سنت هنري شرق دور است.» وي آنگاه با بيان كليات و مباني نظري هنر شرق همچون ذهني بودن، درونگرايي و انديشه برانگيزي و استحاله طبيعت از منظر خيال خلاقه هنرمند افزود: «تجلي و ترجمه تصويري و تجسمي اين انديشهها و مفاهيم مجرد و متعالي در هنر نقاشي، كاري است سخت، دشوار و ديرياب كه جز با مكاشفه مجذوبانه و غوطهورشدن در خلأ و خلوتي ژرف و در نهايت ،نائل شدن به يك نوع خودشناسي و ادراك و معرفت باطني امكان پذير نميشود.»
سپس دكتر حبيب صادقي، نقاش و رئيس موزه هنرهاي معاصر، با ذكر اينكه مهندس موسوي جزو نسلي راسخ، متفكر و پويا بود كه آمده بودند تا از حقيقي بزرگ بهنام انقلاب اسلاميدفاع كنند گفت: «نگاه مينيماليستي او در نقاشيهايش، تجسمي ايجازگونه و استعاري از تنزه و پالايش يافتگي طبيعت است كه از نقشمايههاي دوران ايلخاني تا صفوي سير اين پالايش و تجلي اين اشارات رمزي را ميتوان جستجو كرد.»
وي تأكيد كرد: «نگاه تغزلي و شاعرانه اين هنرمند، از مراقبه درونش برخاسته وتجلي همان نگاه مثالي و متعالي نقاشي ايراني است كه از عينيت فراتر ميرود و به يك معرفت ديداري چند ساحتي ميرسد؛ كه از هرسو به آنها نگاه كني، به يك برداشت تازه ميرسي.» اين منتقد و صاحبنظر هنري افزود: «نظم و فاصلهها، سكوت، پيوستگي، ريتم، روابط ارگانيك اشياء و وحدت در عين كثرت، بهمثابه اصل محوري و كليديترين رمز و معناي فلسفه هنر شرقي اسلاميو ايراني را در گوشه گوشه و جاي جاي لحظههاي، فضاها و ساحتهاي نقاشي و معماريهاي موسوي ميتوان نگريست؛ كه همه در استمرار يك سنت و با نگاهي به امروز انسان و جامعه، چهره ميگشايد.»
پس از آن نوبت به دكتر بلخاري استاد دانشگاه و صاحبنظر حكمت و هنر شرق رسيد كه با اشاره به ماهيت شرقي آثار ميرحسين موسوي، به طرح مباحثي در خصوص حكمت نظري هنر در شرق پرداخت و اظهار داشت: «معماري سنتي ما با عرفان پيوند ذاتي دارد و در فرهنگ ما، معماري از حكمت جدا نبوده و هر كس به معماري سنتي پرداخته، قطعاً در ساحت عرفان مقيم بوده. در آثار معماري مهندس موسوي نيز هم شرقيت را ميبينيم و هم آرامشي كه در جان ا نسان شرقي است با همة آن مجذوبيت و خلسه و راز.»
در پايان، كامران عدل نيز كه عكسهايش از معماريهاي موسوي در نمايشگاه ارائه شده با تاكيد برخاص و منحصر به فرد بودن اين شيوه معماري گفت: «استفاده اين هنرمند از عناصري چون باغ ايراني، آب، فواره و آب نما، نشان از عمق توجه او به مفاهيم متعالي سنتهاي فرهنگي اين سرزمين دارد. به نحوي كه شما را مجبور ميكند مقابلش بايستيد و بي اختيار به فكر فرو رويد. مهندسي و معماري او فتوژنتيك است و اين را در فلسفه كاربرد نور، بازي نور و سايه و بازتابهاي نور در هر اثرش ميبينيد.»
يادآور ميشود نمايشگاه نقاشيها و معماريهاي مهندس ميرحسين موسوي تا 26 دي ماه در مؤسسه فرهنگي-هنري صبا آمادة بازديد علاقهمندان خواهد بود.
|
|
|
|
|
زمان انتشار: سه شنبه ١١ دی ١٣٨٦ - ٠٨:٥٤ | نسخه چاپي
...در حال ثبت نظر نظر شما ...در حال ثبت نظر خروج
|