![]() سلسله یادداشتهای قدرت نرم و دیپلماسی هنر قدرت نرم زیبا؛ بخش اول سلسله یادداشتهایی با عنوان «قدرت نرم و دیپلماسی هنر» از دکتر میثم یزدی منتشر میشود که بخش نخست آن «قدرت نرم زیبا(1)» نام دارد. | |
٠٧:١٠ - سه شنبه ٥ مرداد ١٤٠٠ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() نه خیلی باز، نه خیلی بسته یادداشتی از بهمن نامورمطلق، رئیس فرهنگستان هنر، با عنوان «نه خیلی باز، نه خیلی بسته» منتشر شد. | |
٠٨:١٥ - يکشنبه ٢٠ تير ١٤٠٠ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() به مناسبت شانزدهمین سالگرد درگذشت استاد حسین لرزاده، عضو جاوید فرهنگستان هنر یادی از معمار شاعر به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره زندهیاد استاد حسین لرزاده، عضو جاوید فرهنگستان هنر و از بازماندگان آخرین نسل معماران سنتی، در شانزدهمین سالگرد درگذشت ایشان، یادداشت، آثار و نماهنگی منتشر شد. | |
١٣:١١ - يکشنبه ٢٣ شهريور ١٣٩٩ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() پیام همدلانه مجید مجیدی به جامعه پزشکی و پرستاران مجید مجیدی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران، ضمن ستایش از همدلی جامعه پزشکی و پرستاری کشور، بیماری کرونا را مشکلی زودگذر دانست که میتواند با همراهی و ایمان مردم ایران رفع شود. | |
١٤:١٣ - شنبه ١٣ ارديبهشت ١٣٩٩ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() عصر کرونا؛ گذر از واقعیت مجازی به مجازیهای واقعی یونس سخاوت عضو گروه تخصصی چندرسانهای فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران | |
١٣:٣٩ - سه شنبه ٩ ارديبهشت ١٣٩٩ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() | |
١٢:٤٩ - يکشنبه ٧ ارديبهشت ١٣٩٩ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() هراس از کرونا و ضرورت بازپرسش از «معنای زندگی» شمسالملوک مصطفوی دانشیار فلسفه و مدیر گروه تخصصی فلسفه هنرِ فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران | |
١٤:١٩ - يکشنبه ٣١ فروردين ١٣٩٩ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() يادداشت رييس فرهنگستان هنر درباره نمايشگاه عكس «تاريخ بيدروغ» يادداشت محمد علي معلم دامغاني رييس فرهنگستان هنر، درباره نمايشگاه عكس «تاريخ بيدروغ» منتشر شد. | |
١٢:٥٦ - سه شنبه ١٣ بهمن ١٣٩٤ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() "پيوند" از نگاه رييس فرهنگستان هنر استاد علي معلم دامغاني به مناسبت هفته وحدت و جشنواره پيوند يادداشت زير را منتشر كرد. | |
١٣:١٥ - شنبه ٢٨ آذر ١٣٩٤ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() تقدير رييس فرهنگستان هنر از مصحح و مترجم ديوان اميرپازواري محمد علي معلم دامغاني، رييس فرهنگستان هنر طي يادداشتي از مصحح و مترجم ديوان اميرپازواري كه به اهتمام بامداد جويباري منتشر شده است، تقدير كرد. | |
١٠:٥٨ - شنبه ٢٣ خرداد ١٣٩٤ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() سخن رييس فرهنگستان هنر از در همزباني نه همدلي با مردم افغان آنچه را زن سوخت قرآن نيست روی در مشرق ایران، دیار دلیران، بلاد افغان، سرزمین تُرک و تاجیک و هزاره و آریان. این بار اما از در همزبانی و نه همدلی | |
١٤:٤٣ - يکشنبه ١٦ فروردين ١٣٩٤ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() نامه ای از هیچ کسی به هیچ کسان مقاله ای با عنوان «نامه ای از هیچ کسی به هیچ کسان؛ هم نفسان، شاعران، هنرمندان، معماران و مهندسان، طبیبان و حبیبان؛ نامه ای به خوبان اهل سنت» منتشر شد. | |
١٨:٠٠ - چهارشنبه ٣ دی ١٣٩٣ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() سخني از سر سنخيت با برادران به مناسبت رحلت پيامبر اعظم، حضرت ختمي مرتبت محمد(ص)، مقالهاي با عنوان «نامه برادري به برادران؛ سخني از سر سنخيت» منتشر شد. | |
١٠:٣٠ - شنبه ٢٩ آذر ١٣٩٣ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() | |
١٤:١٨ - يکشنبه ١٦ آذر ١٣٩٣ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() | |
١٢:٣٨ - دوشنبه ١٠ آذر ١٣٩٣ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() تأملي در مفهوم قدر نظرية بنيادي هنر، معماري و زيبايي در تمدن اسلامي سيد كمال حاج سيد جوادي، دانشيار مركز آموزش عالي ميراث فرهنگي و رييس پژوهشكده هنر مطالبي را در نقد نظريه «قدر، نظريه بنيادي هنر، معماري و زيبايي در تمدن اسلامي» به قلم دكتر حسن بلخاري قهي نگاشت. | |
١٤:١٦ - يکشنبه ٢٠ بهمن ١٣٩٢ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() نقدي بر آثار مجسمه ژازه طباطبايي استحاله اشيا به آدمها «ژازه» نام مستعاري است كه هر چه فرهنگهاي لغت را زير و رو ميكنم، چيزي درباره آن نمييابم. گويي ژازه طباطبايي اين واژه را نيز چونان مجسمههايش كه از اشياي بيهوده ساخته، از حروف مازاد سر هم كرده است.او نام كوچك «ژازه» را بر خود برگزيده، چرا كه انگار ميدانسته كه چه در نام كوچك و چه بزرگ چيز درخور توجه و منحصر به فردي در تلفظ آنها وجود نداشته است | |
١٦:٣٢ - شنبه ٥ بهمن ١٣٩٢ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() نگرشي بر آرا و انديشههاي اكبر رادي در «مكالمات» دميدن روح زمانه در بغض بي نشان كلمه اكبر رادي يكي از معدود نويسندگان در عرصه نمايشنامه نويسي است كه با چنين پشتوانه اي پاي در اين عرصه مينهد و اولين نمايشنامه خود را با نام «روزنه آبي» در سال 1341 با هزينه شخصي چاپ و منتشر ميكند. او از اين تاريخ به بعد، بدون وقفه و خستگي ناپذير، عاشقانه و آگاهانه، از تلاش و كوشش در راهي كه به اختيار انتخاب كرده است لحظه اي باز نميايستد. | |
١٦:٢٣ - شنبه ٥ بهمن ١٣٩٢ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() مروري بر گالريهاي هنري East End گالريهاي هنري ايست اند (East End) در دهه قبل بيش از اينكه خريداران را به خود جلب كنند، پذيراي اشخاصي بودند كه تنها براي تماشاي آثار ميآمدند، و به ندرت مشتريهايي نظير مجموعهداران حرفهاي داشتند. آنچه در همپتون فروخته ميشود طبق گفته يكي از گالري داران منطقه «هنر درجه دو براي خانه دوم» خوانده ميشود. | |
١٦:١٤ - شنبه ٥ بهمن ١٣٩٢ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() يادداشتي منتشرنشده از علي شريعتي درباره استاد محمدرضا حکيمي بيداري جانهاي افسونشده با شاعرانگي يک انديشمند آنچه ميخوانيد مقدمهاي است كه زنده ياد دكتر علي شريعتي، به زبان فرانسه بر كتاب «سرود جهشها»، تأليف استاد محمدرضا حكيمي، نوشته و حالا بعد از چهل سال، ترجمه و منتشر ميشود. | |
١٢:١٣ - دوشنبه ١٣ آبان ١٣٩٢ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() تأملي بر نخستين اثر پيشگام در حوزه جامعهشناسي موزهها رابطه ميان هنرمند،اثر هنري و مخاطب دسترسي به گنجينههاي هنر براي همه آزاد است و براي بسياري ممنوع. ظاهراً آزاد است چرا که همه ميتوانند از موزهها به عنوان محل نگهداري ميراث هنري بازديد کنند و عملاً ممنوع است از آنرو که بسياري از مردم نه توان، نه وقت و نه «سرمايه فرهنگي» لازم را براي استفاده از اين امکان دارند. چه چيزي مخاطبين هنر را از ديگران جدا ميكند؟ اين سوال آغازين کتاب پي یر بورديو تحت عنوان «عشق هنر» (1966) است. نخستين اثر پيشگام در حوزه جامعهشناسي موزهها که کوشيد با تحقيق در مورد بازديدکنندگان موزهها، مخاطبين هنر را بشناسد و عشق هنر را در ميانشان ريشهيابي کند. | |
١٤:٥٢ - شنبه ٩ شهريور ١٣٩٢ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() رونق اقتصادی و توسعه موسیقی توسعه واقعی بدون توجه به بعد فرهنگی ملی و احترام به هويت فرهنگی هر ملتی تحقق نخواهد يافت. توسعه فرهنگی در واقع بستر و پایهای است که جامعه به کمک آن میتواند جنبههای دیگر خود را نیز به گونهای همگون، متناسب و هرچه صحیحتر توسعه و تعالی بخشد. | |
١١:٢٤ - يکشنبه ٢٣ تير ١٣٩٢ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() خوابگردي فريتس لانگ در فيلمهايش فريتسلانگ در يكي از مصاحبههاي تصويري اش گفته تماميفيلمهايش را مثل يك خوابگرد ساخته است. او در اين گفت و گو از «سينما» و «رؤيا» ميگويد و اينكه نغمههاي شبانه هنر چگونه به تصوير تبديل ميشود. | |
١١:٠٤ - يکشنبه ١٦ تير ١٣٩٢ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() بازیابی و تحلیل وجود یا فقدان نقد و نظریة ادبی در ادبیات کلاسیک فارسی این مسئله که ادبیات فارسی، با همة تنوع و تعدد حوزهها، از نظام هماهنگ ادبی و اصول همخوان انتقادی بهره میبرد یا صرفاً برپایة نگرههایی ناهمخوان و نکتههای پریشانِ ذوقی شکل گرفته است، از مباحث مهم روزگار ماست که تابهحال چنان که باید و شاید مورد نقد و تحلیل قرار نگرفته است. از آنجا که اعتقاد به هرکدام از دو سویة وجود یا فقدان نقد و نظریة ادبی در ادبیات کلاسیک فارسی مشکلات و پیامدهایی دارد، نمیتوان بهسادگی آنها را حل و تحلیل کرد. این مقاله با تکیه بر مبانی منطقی، مستندات ادبی و نگرههای نظریهپردازان بزرگ، در پی تحلیل و تعلیل همین مسئله است تا ابتدا تصویری دقیق و درست از اصل مسئله پیدا شود و سپس یکی از دو سوی ماجرا برای خواننده و خواهندۀ حقیقتجو تثبیت گردد. | |
١٣:٠١ - يکشنبه ١٩ خرداد ١٣٩٢ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() «کاربافی» پیشه و هنر دست زنان میبد « کاربافی » از فنون بافندگی و صنایع دستی شهرستان میبد است، که هرچند ریشه در تاریخ این شهرستان دارد و هنوز که هنوز است تولیدات آن را می توان در گوشه و کنار خیلی از خانههای محلات قدیمی این شهرستان دید، اما متأسفانه هیچ گاه مورد مطالعه قرار نگرفته و به عنوان یکی از صنایع دستی منطقه و یک پیشه ی بومی بدان پرداخته نشده است. و در طول دهههای اخیر بدلایل مختلف از جمله ورود تکنولوژی و حجم تولید نساجی توسط آن، کاربافی نیز مانند دیگر فنون بافندگی سنتی در حال فراموشی و منسوخ شدن است. | |
١٠:٢٨ - يکشنبه ٨ ارديبهشت ١٣٩٢ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() چارچوب پيشنهادي مطالعه اقتصاد هنر در ايران كالاهاي فرهنگي به ويژه كالاهاي هنري همواره موضوع دادوستد در سطح محلي، ملي و بينالمللي در حراجها و بيمهگريها هستند كه ارزش و قيمت را مطرح ميكنند. از طرفي هنر پديدهاي است كه نياز به حمايت و پشتيباني جامعه هنردوست و دولت هنرپرور دارد تا به عنوان كالايي عمومي مورد استفاده عموم مردم، مورخان و دوستداران قرار گيرد. نكته مهم ديگر معيشت هنرمندان است كه بايد براي جامعه و دولت واجد اهميت و مورد عنايت سياستگذاران و برنامهريزان باشد. | |
١٠:٢٢ - شنبه ١٤ بهمن ١٣٩١ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() | |
١١:٠٧ - يکشنبه ٢ مهر ١٣٩١ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() | |
٠٨:٤٨ - چهارشنبه ٢٩ شهريور ١٣٩١ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() | |
٠٨:٤٨ - چهارشنبه ٢٩ شهريور ١٣٩١ - تعداد نظرات : ٠ | ادامه خبر >> |
![]() |
![]() |
![]() |