رییس و مدیران فرهنگستان هنر، ضمن ديدار با اعضای گروه مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه پالرمو ایتالیا بر گسترش همکاریهای فی مابین تاکید کردند. رییس و مدیران فرهنگستان هنر، ضمن ديدار با اعضای گروه مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه پالرمو ایتالیا بر گسترش همکاریهای فی مابین تاکید کردند.
به گزارش روابط عمومی فرهنگستان هنر، استادان و هنر پژوهان مرکز مطالعات عربی و اسلامی دانشگاه پالرمو که به دعوت سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی در ایران به سر میبرند، روز گذشته ضمن بازدید از گالری ها و تالار آیینه و حوضخانه فرهنگستان هنر، در نشستی به گسترش همکاریهای بین موسسات پژوهشی و علمی و دانشگاهی ایران و ایتالیا تاکید کردند. در اين ديدار علی معلم دامغانی رییس فرهنگستان هنر، ضمن تاکید بر این که مسیر همه کشورها به هم نزدیک شده عنوان کرد: در دنیای امروز با توجه به حضور وسایل ارتباط جمعی مثل تلويزیون و اینترنت دیگر راه و زمان دور وجود ندارد. دنیا در ابتدای کار خودش یک بیت و خانه بزرگ بود، معماری ما تقلید همان بیت بزرگ است. سوراخی که بالای گنبد در معماری ما وجود دارد که نور از آن داخل میشودتداعيگر خورشيد و گنبد آسمان است. خورشید را این سوراخ فرض کنید و آسمان را گنبد مسجد در نظر بگیرید. این معماری ماست که معماری مهری است. ساخت و پرداخت معماری ماجرایی ست که هم در ادیان ابراهیمی حقیقت را آسمان میدانند و عنوان میکنند که وقتی آدم از آسمان به زمین آمد در حقیقت بیت المعمور آورده شد تا خانه عبادت او باشد. بیت المعمور در یک حادثه ای مثل طوفان نوح محو شد و ابراهیم مامور شد در محلی که سابقا بیت المعمور بود که حجاز فعلی محسوب میشود بیت عتیق را بسازد. بعدا بیت عتیق به دلیل شکل خاصش کعبه خوانده شد. معماری هنوز هم بر 4 رکن یا ستون است و سرمشق معماری هنوز موجوداتیاند که زندهاند و وجود دارند. حتی اگر با چشم تاویلی و هرمنوتیک نگاه کنیم انسان و موجودات زنده دیگر مثل اسب الگوی ساخت و سازند. مساجد ما کاملا به شکل خود منند. گنبد روی مسجد همین سر من محسوب میشود که در فارسی به آن «جنبد» میگوییم؛ و ما چون سرمان تکان میخورد به آن "جنبد" میگوییم و منارهها که به آن گلدسته هم گفته میشود هم این دو دست انسان است در حال دعا کردن. در ادامه؛ پروفسور پليتري رییس مركز مطالعات عربي و اسلامي دانشگاه پالرمو با تشکر از شعر پر استعاره ی که استاد معلم برایشان قرائت کرد گفت: تمام تمدنهایی که نزدیک مدیترانه هستند به استعاره پدر آسمانی و مادر زمینی اشاره دارند؛ و این نشان میدهد که در مدیترانه شبکه و ماتریس مشترکی وجود دارد. استعاره زیبای یکی شدن دو دریا در قرآن اکه اگر با چشم امروز به آن نگاه کنیم باعث میشود که مابه هم نزدیک شویم چون این ساختار و ماتریس را داریم. رييس مركز مطالعات عربي دانشگاه پالرمو ادامه داد :"خیلی برایم جالب است که رییس فرهنگستان هنر ایران یک شاعر است و برای مجموعه ای که به هنر و زیبایی شناسی میپردازد چیزی جز این که یک شاعر رئیس آن باشد. |
||
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
متن تصویر: | |