هفتمین نشست از سلسله گفتوگوهای راهبردی فرهنگستان هنر با عنوان «سیاستهای ملی هنر، رهیافتهای دوره گذار و راهبردهای آیندهنگار» برگزار شد. هفتمین نشست از سلسله گفتوگوهای راهبردی فرهنگستان هنر با عنوان «سیاستهای ملی هنر، رهیافتهای دوره گذار و راهبردهای آیندهنگار» برگزار شد. به گزارش روابطعمومی فرهنگستان هنر، هفتمین نشست از سلسله گفتوگوهای راهبردی این فرهنگستان، با عنوان «سیاستهای ملی هنر، رهیافتهای دوره گذار و راهبردهای آیندهنگار» روز سهشنبه، ۳ اسفند ۱۴۰۰، از ساعت ۱۰ تا ۱۲، با سخنرانی سیدامین مؤیدیاصفهانی، مشاور برنامهریزی و نظارت راهبردی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برگزار شد. اسماعیل پناهی، عضو گروه تخصصی فلسفه هنر فرهنگستان هنر، در ابتدای این نشست تخصصی که بهصورت حضوری و برخط برگزار شد، مقدمهای درخصوص نقش برنامهریزی و سیاستگذاری در شکلگیری هویت فرهنگی ارائه داد. او سپس، به تشریح سه لایه هویت اجتماعی، «دین، فلسفه و باورهای بنیادین»، «فرهنگ و شئونات فرهنگی» و «مظاهر و تجلیات تمدنی»، پرداخت. پناهی حفظ هویت فرهنگی را مستلزم هماهنگی و انسجام و معناداری بین عناصر این سه لایه در کلیتی نظاممند دانست. از نظر او، اصلیترین چالش موجود در سیاستگذاری ملی هنر کشور ناهمگونی بین این سه لایه هویتی و پراکندگی در هر کدام از لایههاست. او مهمترین آسیب برنامهریزی کلان هنر را تشتت در رویکردهای سازمانهای حاکمیتی هنر به تعریف و مأموریت هنر و نیز قوانین و اسناد هنری مرتبت با فعالیتهای هنری برشمرد.
در ادامه، سیدامین مؤیدیاصفهانی با تأکید بر این امر که هنر «فرصت» است و نه «تهدید»، انباشت کاستیها و بسندهکردن به اقدامات روبنایی را عامل ایجاد تصویری مخدوش، مبهم و نامناسب از هنر دانست؛ تصویری که باعث شده است هم مخاطبان، هم هنرمندان و هم متولیان عرصه فرهنگ و هنر تهدیدات این عرصه را بیشتر از فرصتهای آن ببینند. این کارشناس برنامهریزی راهبردی هنر با بررسی وضعیت توسعه هنر کشور، به بررسی وضعیت موجود نهادها و سازمانهای متولی فرهنگ و هنر پرداخت. مریدیاصفهانی گفت: بر مبنای تقسیمبندی سازمان برنامه و بودجه، با کمی تغییر، فعالیتهای فرهنگی و هنری شامل هفت دسته عمده «دین»، «هنر»، «میراث فرهنگی»، «ادبیات»، «اوقات فراغت»، «دانش»، «آگاهی و اطلاعرسانی» میشود. بیستوشش نهاد و تشکیلات در سطح کلان و 93 نهاد و تشکیلات زیرمجموعه آنها در حوزه فرهنگ و هنر، بی هیچ مرزبندی شفاف و تقسیم وظایفی مشخص، در حوزههای برنامهریزی، اجرا، نظارت و پشتیبانی به فعالیت مشغولاند. او افزود: از میان 93 تشکیلات، 71 نهاد با مأموریت اصلی در حوزه فرهنگ و هنر تعریف شدهاند؛ این بدان معناست که فرهنگ و هنر جزء اهداف و مأموریتهای اصلی این نهادهاست. سیوچهار نهاد و سازمان در بخش هنر فعالاند که در این میان، 25 نهاد، عهدهدار سیاستگذاری و برنامهریزی، 20 نهاد موظف به اجرا، 19 نهاد عهدهدار نظارت و 22 نهاد مشغول پشتیبانیاند. مؤیدیاصفهانی، در ادامه صحبتهای خود، به تحلیل تهدیدها و فرصتها و نقاط ضعف و قوّت هنر کشور، بهویژه در بخشهای «رویداد هنری»، «نهادها و سازمانهای مدیریت و برنامهریزی هنر»، «اقتصاد و منابع مالی هنر»، «منابع انسانی»، «مسائل حقوقی» و «توسعه زیرساختها و امکانات بخش هنر» پرداخت و اهمیت توجه به ظرفیتهای هنر را در سرفصلهای «فرهنگی و اجتماعی»، «سیاسی»، «اقتصاد» و «تاریخی و جغرافیایی» بررسی کرد. از نظر مؤیدیاصفهانی، بیتوجهی به فرصتها یا توسعه نامتوازن و بیبرنامه فرصتها، خود، تهدیدی بزرگ است. مؤیدی در بخش دیگری از سخنان خود، چشمانداز فرهنگ و هنر در کشورهای امریکا و انگلستان و ترکیه را تشریح کرد و آماری از سهم کشورهای مختلف دنیا در بازار هنر ارائه داد. رویدادهای هنری و وضعیت برگزاریشان موضوعی دیگر بود که مؤیدی به آن پرداخت و با بیان الزامات و راهبردهای اصلی سیاستگذاری هنر، سخنرانی خود را به پایان رساند. فایل صوتی این سخنرانی را اینجـا بشنوید.
|
||
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
متن تصویر: | |