غلامرضا آذری، عضو گروه چندرسانهای فرهنگستان هنر، درباره فیلم «موقعیت مهدی» عنوان کرد: این فیلم سرشار از وجوه نشانهشناختی، معناشناختی و محتواشناختی است و معتقدم کارگردان معنایی را که گروه رسانه و ارتباطات از آن انتظار دارند بهخوبی خلق و روایت کرده است.
غلامرضا آذری، عضو گروه چندرسانهای فرهنگستان هنر، درباره فیلم «موقعیت مهدی» عنوان کرد: این فیلم سرشار از وجوه نشانهشناختی، معناشناختی و محتواشناختی است و معتقدم کارگردان معنایی را که گروه رسانه و ارتباطات از آن انتظار دارند بهخوبی خلق و روایت کرده است.
به گزارش روابطعمومی فرهنگستان هنر، فیلم «موقعیت مهدی»، به همراه تجلیل از کارگردان و تهیهکننده این فیلم، ویژه اصحاب فرهنگ و هنر، در آستانه سالروز فتح خرمشهر، روز دوشنبه، دوم خرداد 1401، در تالار ایرانِ فرهنگستان هنر به نمایش درآمد.
غلامرضا آذری، استاديار و عضو هيئتعلمي گروه علوم ارتباطات دانشگاه آزاد تهران مركز، که در این مراسم حضور داشت، درباره کارکردهای ارتباطی در سینمای دفاع مقدس گفت: کارکردهای ارتباطی سینما در دفاع مقدس روندهایی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت دارد. روند کوتاهمدت را در فیلمهای کوتاه مستند میبینیم؛ از دورهای که روایتهای تلویزیونی توسط گروه شهید آوینی خیلی باب شد؛ بهویژه از آغاز دهه 1370. بهتبعِ آن، پژوهشهای بسیاری همراه با کار تولید انجام شد و بهخوبی هم از آن استقبال شد و اقبال موفقیت را در میان پژوهشگران و صاحبنظران پیدا کرد.
عضو گروه چندرسانهای فرهنگستان هنر به کارکرد میانمدت سینمای دفاع مقدس پرداخت و ادامه داد: در روند میانمدت، میتوانیم به فیلمهایی که بنیاد سینمایی فارابی تولید کرد اشاره کنیم. اگر بنیاد سینمایی فارابی حمایت نمیکرد، هرگز نمیتوانستیم روند کوتاهمدت را به میانمدت تبدیل کنیم.
او در همین زمینه تصریح کرد: روند بلندمدت را بیشتر در سازمان اوج میبینیم که همکاریهایی هم با فرهنگستان هنر داشته است. اگر در این روند همکاریها بیشتر شود، زمینهسازِ رشد و توسعه فرهنگی بیشتر در حوزه سینمای دفاع مقدس خواهیم بود. اگر در فرهنگستان هنر کمیتههای تخصصی تحلیل و نقد و بررسی ویژه فیلمهایی با مضامین دفاع مقدس تشکیل شود و بیشتر به این موضوعات بپردازد، میتوان در درازمدت شاهد آثار بسیار خوبی بود.
این پژوهشگر درباره ویژگیهای تأثیرگذار سینمای دفاع مقدس خاطرنشان کرد: درباره تأثیرگذاری سینمای دفاع مقدس دو باور عمومی وجود دارد. نخست آنکه روایت باید دقیق و مستند باشد؛ به این معنا که یا باید از خاطرات شهدا سرچشمه گرفته باشد یا کسانی که دارای این منزلت باشند، که اگر روایتی را بهصورت نقلی و گزارشی یا داستانی میگویند، به آنها و روایتشان بتوان اعتماد کامل کرد که این امر برمیگردد به نهادهایی که در این عرصه کار میکنند. باور دوم بهرهبردن از هیئت کارشناسان آکادمیک است؛ یعنی باید از کسانی که در تولید آثار دفاع مقدس صاحبنظرند و مطالعات گسترده در این زمینه دارند راهبرد خواست؛ به عنوان مثال؛ در دانشگاه سوره و بعد دانشگاه صداوسیما، پژوهشگران بسیاری با این ویژگی هستند که شناختی بسیار وسیع و دقیق از سینمای دفاع مقدس دارند. همچنین، صاحبنظرانی در این حوزه در فرهنگستان هنر حضور دارند که میتوان با همراهی استادان این دو دانشگاه، گروه مطالعاتی برای پژوهشهای عمیق و جدّی تشکیل داد.
نویسنده کتاب مقدمهاي بر اصول و مباني ارتباطات، درباره ویژگیهای ارتباطی فیلم موقعیت مهدی عنوان کرد: معتقدم این فیلم هم جاذبههای ارتباطی داشت و هم جاذبههای رابطهای، و هم میتواند اتصال خود را با مخاطب و تماشاگر در طول فیلم حفظ کند.این فیلم مرا یاد آثار زندهیاد رسول ملاقلیپور میانداخت که ظرافتهای بسیاری برای فیلمهای دفاع مقدس قائل میشد. اگر بخواهیم از نگاه عمیقتر به این فیلم نگاه کنیم، این فیلم سرشار از وجوه نشانهشناختی، معناشناختی و محتواشناختی است و به باور خودم، کارگردان معنایی را که گروه رسانه و ارتباطات از آن انتظار دارند بهخوبی خلق و روایت کرده است و این فیلم جا دارد تا در فرهنگستان هنر مورد پژوهش و واکاوی قرار گیرد.