رييس فرهنگستان هنر در نشست «هنر و انديشه»:
هويت سينماي ايران با حضور بيضايي، حاتمي و مهرجويي شكل ميگيرد
|
رييس فرهنگستان هنر در نشست «هنر و انديشه» اظهار داشت: هويت سينماي ايران با حضور سه شخصيت برتر سينمايي بيضايي، حاتمي و مهرجويي شكل ميگيرد.
رييس فرهنگستان هنر در نشست «هنر و انديشه» اظهار داشت: هويت سينماي ايران با حضور سه شخصيت برتر سينمايي، بيضايي، حاتمي و مهرجويي شكل ميگيرد. به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، علي معلم دامغاني نخستين سخنران نشست سينما و انديشه نقطه آغاز سينماي ايران را با حضور سه تن از سينماگران مطرح ايران بيضايي، حاتمي و مهرجويي دانست و اظهار داشت: حضور اين سه تن شخصيت متفاوت، موجب شد تا سينما راه ديگري پيش بگيرد؛ بازگشت به همين سه تن نيز شايد آغاز تازهاي براي آينده بهتر سينما باشد.
وي با مطرح كردن اين پرسش كه آيا بايد سينما را يك پديده وارداتي صرف بدانيم؟، افزود: بعضي از مسايل جزيي به اين ميپردازد كه سينما آيا يك امر وارداتي است؟ يا شخصيتهايي بودند كه آثاري توليد كردند كه متعلق به مردم ماست. براي تحليل انديشههاي اين سه تن كه احاطه بينهايت به فرهنگ و انديشههاي مشرق زميني داشتند بايد از زاويه دوربينشان آنها را مورد بررسي قرار داد كه سينماي وارداتي را به سينماي مشرق زميني تبديل كردند.
استاد معلم، سينما را بزرگتر از حتي فرهنگستان شمرد و تصريح كرد: سينما از فرهنگستان بزرگتر است چرا كه بعضا جامع هفت هنر است و مسئوليت اهل سينما از فرهنگستان بالاتر است.
وي به تاليفات اندك در حوزه سينما اشاره و ادامه داد: سينماگري كه تاليف داشته باشد، اندك است؛ اما سينماگران ما تكنيك را خوب ميشناسند و بسياري از نكات روانشناسي را نيز خوب درك كردهاند كه براي نفوذ به مردم استفاده ميكنند كه اين نكته از برجستگيهاي سينماست و اگر در جهت تربيت انسان استفاده شود، جهان پر شر و شوري نخواهيم داشت.
معلم دامغاني با نقد سينماي سكس و اكشن تاكيد كرد: سينماي امروز بيشتر آموزگار سكس و اكشن در هاليوود و بالييوود است اما در خاليبود خودمان (كنايه از سينماي داخلي) نه از سكس خبري است نه از اكشن، بلكه مسايل اجتماعي به مراتب زندهتر و قابل مشاهدهتر است.
وي مهرجويي، بيضايي و حاتمي را از شخصيتهاي شگرف سينماي ايران دانست و يادآور شد: مهرجويي كه تحصيلات آن طرف را دارد، ميبينيم «اجاره نشين» همين خانه است كه نه تنها فلسفه را خوب ميشناسد بلكه تسلط كاملي بر تاريخ معاصر دارد و شخصيت بيضايي به عنوان بزرگترين اسطورهشناس مهري مشرق زميني است كه با دو فيلم «شايد وقتي ديگر» و «باشو غريبهاي كوچك» عمق درايت در فرهنگ مشرق را نشان ميدهد چه غربيها آن را قبول داشته يا نداشته باشند. فيلمهاي علي حاتمي نيز تماما دلبستگي به فرهنگ ايراني است.
سپس رييس فرهنگستان هنر به شخصيتهاي دو فيلم «شايد وقتي ديگر» و «باشو غريبهاي كوچك» پرداخت و افزود: اين دو فيلم بسيار زنانه است كه بيضايي با نگرش و تفكر خاص آن را ساخته است. در فيلم «شايد وقتي ديگر» گرچه از يك بازيگر زن در سه نقش استفاده كرده است اما آنقدر به آن خوب پرداخته كه صحنهاي كه بايد اول ديده شود با تبحر خاص آخر ديده ميشود و به نقد انديشههاي اشتباه گذشتگان ميپردازد.
وي در ادامه به فيلم «مادر» علي حاتمي و تمثيل او به كشورش ايران و نيز فيلم «اجاره نشينها» مهرجويي پرداخت و اين دو را از نوابغي شمرد كه نه تنها به ادبيات تسلط كامل داشتهاند بلكه به مسايل فلسفي، اجتماعي و سياسي نيز اشراف كامل داشتهاند و اين دو را از شخصيتهايي دانست كه دغدغه خود را مردم و كشورشان قرار داده بودند.
اين نشست با ارائه 6 سخنراني در دو بخش و سخنراني علي معلم نویسنده، ناشر، منتقد، تهیهکننده، کارگردان، و سردبیر و مدیرمسئول ماهنامه دنیای تصویر به كار خود ادامه داد.
ادامه اين سخنرانيها متعاقبا منتشر ميشود.
|
|
|
|
|
زمان انتشار: چهارشنبه ١٦ دی ١٣٩٤ - ١٢:٢٩ | نسخه چاپي