تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > مسجد جامع اصفهان يكي از بناهاي عتيق معماري


مسجد جامع اصفهان يكي از بناهاي عتيق معماري

 

مراسم رونمايي از كتاب "مسجد جامع اصفهان روز گذشته در مجموعه نقش جهان برگزار شد.

مراسم رونمايي از كتاب «مسجد جامع اصفهان» روز گذشته يكشنبه 24 آذر در مجموعه هنر پژوهي نقش جهان وابسته به فرهنگستان هنر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، در اين مراسم كه با حضور «جبل عاملي» مترجم كتاب مسجد جامع اصفهان، «مهرداد قيومي‌»، «عليرضا اسماعيلي»، معاون پژوهشي فرهنگستان هنر، ناصر نورزاده‌چگيني معاون ايكوموس ايران،  محمدرضا حائري و هايده لاله برگزار شد؛ مدير موسسه انتشارات فرهنگستان هنر ضمن تشكر از مديران موسسه ايكوموس ايران كه برنامه همزمان با جلسه كميته آموزش آن‌ها برگزار شد بيان داشت: پس از همايش مكتب اصفهان در فرهنگستان هنر، به پيشنهاد زنده ياد دكتر آيت الله زاده شيرازي، بنا شد اين مجموعه سه جلدي توسط جناب آقاي دكتر جبل عاملي ترجمه و در اختيار مخاطبان قرار گيرد.
مسجد جامع اصفهان يا مسجد عتيق با محراب‌ها و گچ بري‌ها و كتيبه‌هاي ارزشمندش يكي از قديمي‌ترين بناهاي تاريخي ايران است كه در دوره‌هاي مختلف تاريخي طرح‌هاي توسعه اي در مورد آن صورت گرفته ست و همين موضوع باعث شده اين مكان به عنوان يك ا‌لگو و نشان دهنده سير سبك‌هاي معماري ايران شناخته شود.
وي سپس به معرفي پروفسور اوژنیو گالدیری باستان شناس ایتالیایی و مولف كتاب پرداخت وادامه داد: در آغاز دهه 1970 حفاظت، توسعه و مرمت مسجد جامع اصفهان از طرف دولت بر عهده مرمت‌گران گروه ايتاليايي ایزمئو واگذار شد كه پروفسور گالديري، مولف اين كتاب، رياست اين هيئت را برعهده داشت. علاوه بر تاليف اين كتاب سه جلدي، پروفسور گالدیری،11 مقاله علمي در مورد مسجد جامع اصفهان در نشريات معتبر علمي معماري به چاپ رسانده ست.
همچنين با تلاش‌هاي دكتر جبل عاملي، پروفسور گالديري مقدمه‌اي براي ترجمه فارسي اين كتاب نوشته اند كه در ابتداي كتاب موجود است.
 مهرداد قيومي، رييس گروه پژوهش تاريخ هنر فرهنگستان هنر به شاخص‌هاي اين كتاب اشاره و عنوان كرد: يكي از مهمترين شاخصه‌هاي اين كتاب آن است كه علاوه بر آن كه مجمع خوبان است، اساتيد و بزرگان صاحب سبكي در نوشتن و ترجمه آن دست اندر كار بوده اند.
وي ادامه داد: نكته بعد كه بسيار من را شگفت زده كرد اين است كه كتاب را مي‌شود خواند و فهميد. روال كار معمولا به اين صورت است كه  ترجمه جوري منتشر مي ‌شود كه كسي متوجه نشود. ولي شيوه نگارش و بيان مطالب دكتر جبل عاملي به صورتي است كه كاملا قابل فهم و درك بوده و جاي تقدير دارد و نشان از تبحر وي در ترجمه اثردارد.
اين استاد دانشگاه در ادامه رويكرد‌هاي مختلفي براي نحوه نگرش به مسجد جامع اصفهان را برشمرد و افزود: نگاه پروفسورگالديريو بطبع دكتر جبل عاملي براي نگارش اين كتاب، رويكرد باستان شناسي معماري ست كه بسيار ارزشمند است.
وي ضمن ابراز تاسف از حرمت ننهادن در دانشگاه‌هاي‌ معماري به رشته‌هاي ديگر و فهم آن‌ها ادامه داد: متاسفانه آنچه در دانشگاه‌ها آموخته نمي‌شود حرمت گذاري به رشته‌هاي ديگر و فهم آن و بهره گيري از رشته‌هاي مرتبط با كار معماري ست. تمام آنچه در دانشكده‌هاي معماري به دانشجويان مي آموزند بد رفتاري و تكبر در برابر رشته‌هاي ديگر است. نسل ما و بعد از ما، از اين روش براي كار معماري استفاده نمي‌كند. معماران ما وقتي اين كتاب را مي‌بينند تعجب مي‌كنند كه اصلا اين كتاب‌ها معماريست يا نه و اصلا معمارها هم‌اكنون حوصله اين كارها را دارند؟ وقتي كه كار پخته خواري تمجيد و تقدير مي شود و بر صدر مي نشيند، كار پرزحمت اين چنيني كه بايد براي آن به شاگردي نزد رشته‌هاي ديگر بپردازند، باب طبع بسياري از معماران نسل ما يا بعد از ما نيست.
مهندس كابلي نيزدر اين مراسم با گله از بي توجهي مسئولين ميراث فرهنگي مطالب خود را بيان داشت: كاري كه پروفسور گالديري و مترجم كتاب دكتر جبل عاملي با انتشار كتاب انجام داده اند، در كمترين حالت حداقل راه روش مرمت را به ما مي آموزد، سوال من از سازمان ميراث فرهنگي اين است كه طي سال‌هاي دراز آثار بسياري مورد مرمت قرار گرفته‌اند چرا هيچ كدام از آن‌ها به صورت مكتوب و مدون منتشر نشده است؟

در ادامه دكترجبل عاملي، مترجم كتاب با اشاره به نظريات متعدد در مورد زمان ساخت مسجد جامع اصفهان، گفت: گروه دكتر گالديري كه بعد از جنگ جهاني دوم به ايران آمده و به شناسايي و درك نحوه ساخت اين مسجد آجر به آجر پرداختند. طي سال‌هاي گذشته بعد از صحبت و بحث با دكتر گالديري به ايشان پيشنهاد كردم تا نظريات سه بعدي مطرح شده در كتاب را به عنوان فصل آخر انجام دهند، ولي ايشان نپذيرفتند و پيشنهاد طرح اين مباحث را به صورت مقاله و كتاب جدايي را دادند.

وي همچنين اضافه كرد: مقدمه‌اي كه براي اين كتاب آماده شده بود ولي چاپ نشد و از آن در پرونده ثبت مسجد جامع اصفهان در يونسكو استفاده شد و باعث ثبت جهاني مسجد جامع اصفهان در يونسكو شد.
در اين مراسم همچنين سه مقاله با موضوع گنبدهاي دوپوسته پيوسته وگسسته و اهميت سازه‌هاي سنتي توسط مهدي رييسي؛ رامبد قرني كرماني و هادي صفايي پور دانشجويان دكتراي معماري ارائه شد.

 
 
 

زمان انتشار: دوشنبه ٢٥ آذر ١٣٩٢ - ١٥:٤١ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.