تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > مردي كه كاربردي كردن هنرهاي سنتي را احيا كرد


زندگي و آثار حاج ميرزا آقا امامي رونمايي شد
مردي كه كاربردي كردن هنرهاي سنتي را احيا كرد

 

آيدين آغداشلو پژوهشگر و منتقد هنري با اشاره به آن‌که "حاج ميرزا آقا امامي" تنها هنرمندي بود که حد و مرز ميان نگهداري و حفظ يک هنر قديمي و نياز دنياي معاصر را حفظ کرد، گفت: «"امامي" هميشه براي من اولين و آخرين بود. هيچ کس بعد از او با اين معنا و با چنين وفاداري، اين هنر را زنده نگه نداشت و حيات آن را تجديد نکرد.»

آيدين آغداشلو پژوهشگر و منتقد هنري با اشاره به آن‌که "حاج ميرزا آقا امامي" تنها هنرمندي بود که حد و مرز ميان نگهداري و حفظ يک هنر قديمي و نياز دنياي معاصر را حفظ کرد، گفت: «"امامي" هميشه براي من اولين و آخرين بود. هيچ کس بعد از او با اين معنا و با چنين وفاداري، اين هنر را زنده نگه نداشت و حيات آن را تجديد نکرد.»

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، مراسم رونمايي از كتاب «زندگي و آثار هنري حاج ميرزا آقا امامي» به همت موسسه فرهنگي هنري صبا و حوزه هنري استان اصفهان برگزار شد و استادان نگارگر كارنامه اين هنرمند نامي را مورد بررسي قرار دادند.

آيدين آغداشلو، از چهره‌هاي شناخته شده حوزه هنرهاي تجسمي كشور در اين مراسم با تاکيد بر آن‌که برگزاري چنين مراسمي براي امامي حق است در اداي احترام خود به امامي اظهار کرد: «در حقيقت امامي در يک نقطه تاريخي بسيار مهم قرار گرفت. در عصر قاجار به دنيا آمد و در عصر پهلوي از دنيا رفت و در واقع در نقطه "گذار" قرار گرفته بود.»

وي از هنرمنداني که در اين نقطه گذار قرار گرفته بودند به عنوان "نگهبانان لاله" نام برد و امامي را مهمترين اين نگهبانان دانست و خاطر نشان کرد: «در زماني که خريد نسخ خطي توسط خارجي‌ها زمينه ساز فراهم شدن شرايط مناسب براي شناسانده شدن اين هنر بود. در زماني که هنرهاي سنتي جز خوشنويسي در حال فراموش شدن بودند، نوعي تجديد حيات براي اين هنرها نياز بود که به صورت موجي از هنرمندان جوان بروز پيدا کرد و هنرمنداني همچون امامي، هنرهاي سنتي ما را احيا کردند.»

به گفته آغداشلو، کار هنرمندان اين دوره تنها تقليد ماهرانه از آثار اساتيد امر نبود بلکه تجديد حيات هنرهاي سنتي و نگارگري با ارائه راهکارهاي جديد همراه شد که مي‌توان اين حيات را در آثار هنرمنداني همچون حسين بهزاد شاهد بود. درحالي که ميزان دلبستگي امامي به نگارگري ايران به قدري بود که با آن‌که سعي بر آن داشت تا نياز دنياي معاصر خود را درک کند ولي به حد و مرزها و اصالت نگارگري اساتيد خود وفادار بماند.

وي به انواع گوناگون آثاري که از امامي باقي مانده اشاره کرد و اين را نشان از احاطه او بر هنرهاي سنتي ايران دانست و گفت: «امامي بار ديگر کاربردي بودن هنرهاي سنتي را احيا کرد و با همت و شعور بي نظير خود دريافت که هنرمند ايراني چگونه کار مي‌کرد، نکته‌اي که مدت ها فراموش شده بود.»

مرتضي گودرزي (ديباج) نيز در اين مراسم به برخي تفسيرهاي فلسفي که به اشتباه در پي کشف عناصر معنادار در آثار هنرمندان گذشته هستند اشاره و تاکيد کرد: «در بسياري از محافل، همايش ها و نشست‌ها شاهد آن هستيم که مفسران همواره در صدد تفسير آثار نگارگران با دلايل فلسفي هستند گويي تمام اين هنرمندان قبل از آن‌که هنرمند بشوند سال‌ها در مکتب فلاسفه زمان خود درس آموخته‌اند. اين درحالي است که بايد توجه داشت، بده بستان‌هاي اجزاي يک اثر هنري را فقط خود هنرمند مي‌داند که آن نيز يا ناشي از تجربه‌اي است که کسب کرده يا انتسابي است. فقط هنرمند است که گاه بنابر اقتضاي ساختار شناسانه اثر خود ضرورت تغيير در رنگ، فرم و فضا يا ورود عنصر يا استفاده از يک رنگ را در ترکيب بندي کار احساس و به کار مي بندد.»

وي با تاکيد بر اهميت طريقت معنوي در هنرمندان و توجه به اين مهم، افزود: «هر شخصي که مدرس دانشگاه شد الزاما استاد نيست، بلکه توجه به ويژگي‌هاي اخلاقي و طريقت معنوي است که از اهميت برخوردار است. چنانچه شاگردان اساتيدي همچون "امامي" بيش از آنکه مديون قلمشان باشند، مديون معرفت و طريقت معنوي آن‌ها هستند.»

مسعود ناصري، سرپرست موسسه فرهنگي هنري صبا، در اين مراسم اظهار داشت : «به خاطر دارم در پروژه‌اي به نام مکتب اصفهان پيرامون ميرزا آقا امامي و هنر اصفهان تحقيقاتي انجام داديم. بايد توجه داشت که ايرانِ فرهنگي به غير از ايراني است که در جغرافيا مي شناسيم و داراي ويژگي هاي خاصي است. حوزه‌هاي ادب، هنر و انديشه به نام "شهرها" شناخته شده‌اند و در واقع اينان حاميان ايران فرهنگي هستند. از تبريز اول، شيراز قرن 7 تا 9، هرات دوره تيموري گرفته تا اصفهان و تهران دوره قاجار که توانستند نام فرهنگ و هنر ايران را دست به دست حفظ نمايند.»

وي با نام بردن از خانواده‌هايي مانند غفاري، امامي، وصال شيرازي و... حضور اين خاندان‌ها را در حفظ هنر وفرهنگ ايران بسيار تأثيرگذار دانست و افزود: «بهار 89 گروه هنرهاي سنتي فرهنگستان هنر در صبا برنامه‌اي به عنوان بزرگداشت خاندان تجويدي برگزار کرد. در اين زمينه نمايشگاهي پژوهشي تجسمي برگزار شد. به نظر مي رسد که از اين منظر (توجه به خاندان‌ها) به اندازه کافي به اين بخش نگاه نشده از اين رو از حوزه هنري درخواست کرديم تا جهت برگزاري نمايشگاهي جامع از خدمات ارزنده خاندان امامي پي ريزي کند.»

سيد مهدي سيدين نيا، مدير مركز هنرهاي تجسمي حوزه هنري اصفهان بود نيز با تاکيد بر نياز بخش هنري کشور به سرمايه گذاري موثر، گفت: «سرمايه گذاري در هنر زماني مي تواند معنا پيدا کند که اين سرمايه گذاري بر امتياز اصلي آن که همان هنرمنداني که استعداد وجودي اين کار را دارند، انجام شود. آن‌چه خداوند به اين افراد عطا کرده نياز به زمينه سازي دارد و اين کار جز با سرمايه گذاري امکان نخواهد داشت.»

سيدين نيا با اشاره به سرمايه گذاري هايي که در خودروسازي مي شود تصريح كرد: «سالهاست که در بخش خودروسازي سرمايه گذاري‌هاي بسياري مي‌شود و در اين ميان هنر خيلي مظلوم واقع شده و شاهد محدوديت هاي مالي، فضايي و... در بخش هنري کشور هستيم. هرچيزي روندي دارد و اگر اين روند درست طي شود، مي‌توان به نتيجه رسيد.»

وي همچنين درخصوص طرح ساخت "شهر هنر" در اصفهان سخن گفت و از رسيدن اين طرح به نتايج خوب خبر داد و تصريح کرد: «اميد است در سال 92 ساخت اين شهر به وسعت 200 هکتار آغاز شود.»

مهدي وفامهر، مولف كتاب نيز در اين مراسم به سختي‌هايي که در راه تهيه كتاب متحمل شد، اشاره کرد و گفت: «انجام تحقيقات اين پروژه بيش از 3 سال زمان صرف کرد و در ابتداي کار تنها توانستم 10 صفحه اطلاعات درخصوص امامي پيدا کنم و تنها 6 اثر از او موجود و قابل بازديد بود که از اين ميان 2 اثر به دليل جابجا شدن موزه نگهدارنده آن اطلاعي از سرنوشتشان در دست نبود ولي امروز توانستم با کمک خانواده اين مرحوم و اساتيد امر حدود 300 تصوير از کارهاي امامي را جمع آوري و در اين کتاب منتشر کنم.»

لازم به ذکر است اين کتاب اولين جلد از سلسله كتب پژوهشي، زندگي و آثار هنري هنرمندان هنرهاي سنتي اصفهان است، كه با تمركز بر زندگي و آثار هنرمندان شاخص هنرهاي سنتي به تدريج منتشر خواهد شد.

بنابر اين گزارش كتاب «زندگي و آثار هنري حاج ميرزا آقا امامي» پژوهشي در احوال و آثار اين هنرمند است که توسط مهدي وفامهر تاليف شده و با مقدمه استاد محمود فرشچيان، آيدين آغداشلو و محمد علي کريم زاده تبريزي، توسط حوزه هنري استان اصفهان به چاپ رسيده است.

 
 
 

زمان انتشار: دوشنبه ٢٣ بهمن ١٣٩٠ - ١٠:٤١ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.