تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > نهمين جشنواره هنري عكس رشد برگزيدگانش را شناخت


نهمين جشنواره هنري عكس رشد برگزيدگانش را شناخت

 

نهمين دوره جشنواره هنري عكس رشد صبح امروز با معرفي برگزيدگان خود و اهداء جوايز به نفرات برتر در تالار ايران فرهنگستان هنر به كار خود پايان داد.

 نهمين دوره جشنواره هنري عكس رشد صبح امروز با معرفي برگزيدگان خود و اهداء جوايز به نفرات برتر در تالار ايران فرهنگستان هنر به كار خود پايان داد.

به گزارش روابط‌عمومي فرهنگستان‌هنر، آيين اختتاميه نهمین دوره‌ی جشنواره هنري «عکس رشد»، با سخنراني حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام‌محمدیان معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش آموزش و پرورش، محمد ناصري دبير جشنواره، حسن غفاري داور بخش عكس آموزشي، صبح امروز 10 آبان در تالار ايران فرهنگستان هنر برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام‌محمدیان معاون وزير و رئيس سازمان پژوهش آموزش و پرورش، تصوير را زبان گوياي روايت شمرد و اظهار داشت: زبان تصوير زباني است كه انسان‌ها از گذشته‌هاي دور مي‌توانستند عواطف، احساسات و مسايل اطراف خود را روايت كنند.

وي داشتن تخصص را لازمه پيشرفت دانست و افزود: در گذشته اگر كسي پزشك مي‌شد، بسياري از امراض را درمان مي‌كرد اما رفته رفته، لزوم تخصص در رشته‌هاي مختلف مشهود شد، به طوري كه امروزه رشته‌هاي تخصصي فراواني در پزشكي وجود دارد. در عكاسي نيز همين امر وجود دارد و مي‌بينيم كه امروزه عكاسان در رشته‌هاي گوناگوني چون عكاسي صنعتي، هنري ، خبري و غيره فعاليت مي‌كنند.

معاون وزير آموزش و پرورش تصريح كرد: لزوم پيشرفت نياز به معيارهايي دارد كه علاوه بر تخصص، بحث تبحر و تجربه نيز مطرح است و مي‌بينيم كه رقابت بسياري در آن وجود دارد كه موجب رشد و ارتقاء دانش بشري است.

حجت‌الاسلام ‌محمدیان به اهداف برگزاري جشنواره رشد اشاره و ادامه داد: هدفي كه در آموزش و پرورش دنبال مي‌كنيم، اهداف تربيتي است. برگزاري جشنواره از دو جنبه به ما كمك مي‌كند؛ نخست آنكه عكس‌هاي حوزه تعليم و تربيت را شناسايي كنيم كه موجب تحقق اهداف‌ تربيتي مي‌شود؛ دوم آنكه عكاسي را به عنوان هنر و مهارت به دانش‌ آموزان آموزش دهيم.

وي در همين زمينه افزود: شناسايي عكاسان برتر در اين حوزه و معرفي آنان براي همكاري در بخش‌هاي مختلف نيز براي ما بسيار مهم و پر اهميت است و برگزاري اين جشنواره در اين امر نيز به ما كمك مي‌كند.

معاون وزير آموزش و پرورش به تفسير نگاه عكاسان پرداخت و افزود: نگاه عكاسان ما نبايد سياه نمايي باشد. يعني هرجايي كه به لحاظ اقتصادي پايين‌تر باشد، هر چيزي كه بدتر باشد، انتخاب كند و تصوير برداري نمايد. درست است ما در كشور خود كلاس‌هاي كپري، كانكسي و امثال آنرا داريم ولي اگر از مسايل را سوژه خود قرار مي‌دهد، در كنارش عشق و علاقه معلم و دانش‌آموزان را كه در حال آموزش و يادگيري هستند را نيز نشان دهد، اينها بايد در كنار هم منعكس‌ شوند.

وي در پايان سخنانش به ارتقاء سطح كيفي و نگاه عكاسان به ويژه در بخش دانش آموزي اشاره و خاطر نشان كرد: امروز من عكس‌هايي در ميان عكس‌هاي دانش آموزي ديدم كه با نگاه و ديدگاهي خوب عكاسي شده بودند و فكر مي‌كنم اگر اين جشنواره به دور پانزدهم خود برسد، آثاري را مشاهده كنيم كه يك سرو گردن از آثار امروزي بالاتر باشند.

محمديان در پايان سخنان خود تمرين و ممارست را موجب ارتقاء دانش كيفي شمرد و گفت: همچنان كه ما در ضرب‌المثل‌هاي خود داريم كه كار نيكو كردن از پر كردن است، توصيه مي‌كنم كه تمرين و ممارست موجب پيشرفت و ارتقاء سطح كيفي در تمامي زمينه‌هاست و امروز من از تمامي دانش آموزان مي‌خواهم كه در هر كاري كه مي‌خواهند انجام دهند بسيار تلاش كنند.

محمد ناصري دبير علمي نهمين جشنواره رشد به جايگاه هنرستان‌هاي كشور پرداخت و اظهار داشت: امروز هنرستان‌هاي كشور از جايگاهي بسيار بالا برخوردارند و بيش از اينها بايد مورد عنايت قرار گيرند. همچنان كه در مجله رشد جوان بسياري از اين دانش‌آموزان مورد توجه قرار گرفته‌اند و آثارشان خيلي خوب نمود داشته است. نمايشگاه‌هاي هنري نيز مانند فضاي آموزشي هستند كه بايد نگاه ويژه‌اي به آن داشته باشيم.

ناصري ارتقاء جشنواره رشد را بسيار مطلوب دانست و ادامه داد: تعداد شركت كنندگان و ارتقاء سطح كيفي آثار نشان از اين دارد كه اين جشنواره مورد اعتناي بسياري از هنرمندان عكاس قرار گرفته و دانش آموزان نيز به آن توجه‌اي ويژه دارند.

سپس حسن غفاري داور بخش عكس سخنراني خود را با رويكرد آموزشي ارائه كرد و گفت: از تاريخ عكاسي 190 سال است كه مي‌گذرد و بهتر است بدانيد كه چند سال بعد از اختراع دوربين عكاسي اين هنر به ايران وارد شد. در آن زمان محمدشاه قاجار بر مسند قدرت نشسته بود و ناصرالدين شاه وليعهد او در تبريز به سر مي‌برد. پس از آن دوربين توسط امپراتوري روسيه براي اهداف استعماري خود به شاهان قاجار هديه شد كه بهترين كشف بشري محسوب مي‌شد.

وي اختراع دوربين را حاصل ارتباط نقاشان و مخترعين دانست و افزود: در آن زمان كه دوربين اختراع شد، نقاشاني هنرمند واقعي شمرده مي‌شدند كه آثارشان واقعي و به طبيعت نزديك بود. به همين جهت آنان براي بهتر شدن آثارشان علاقه‌مند بودند تا تمام زوايا و سايه روشن‌ها را نشان دهند كه تابلوهايشان عيني و واقعي‌تر شود. حاصل اين اتحاد نيز به اختراع دوربين انجاميد.

غفاري با تشريح انقلاب ديجيتال و تغييراتي كه در عرصه عكاسي صورت گرفت، سخنانش را به پايان برد.

«آموزش و پرورش»، «ايران، سرزمين پرگهر» و «دولت و ملت، همدلي و هم‌‌زباني» عنوان سه گرايشي بود كه شركت‌كنندگان در گروه سني بزرگ‌سال مي‌توانستند آثار خود را ارسال نمايند. همچنين «پرسش مهر 94 رئيس جمهور» نيز به عنوان موضوع دانش‌آموزي انتخاب شده‌بود.

تعداد آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره در دو گروه سني بزرگ‌سال و دانش‌آموزي 15318 عكس بود كه از اين بين 11137 عكس در گروه بزرگسال و 4181 عكس در گروه دانش‌آموزي بود. از ميان عكس‌هاي ارسال شده به دبيرخانه تعداد 4760 عكس با موضوع «آموزش و پرورش»، 5130 عكس با موضوع «ايران، سرزمين پرگهر» و 1247 عكس نيز با موضوع «دولت و ملت، همدلي و هم‌زباني» و «پرسش مهر 94 رئيس جمهور » را شامل مي‌شد.

در مرحله نخست كه «اعظم لاريجاني»، «مهسا قبايي»، «هاتف همايي»، «ابراهيم سيسان»، «محمدعلي قرباني» و «علي‌اصغر جعفريان» داوري آن‌ را بر عهده داشتند، از ميان عكس‌هاي رسيده به دبيرخانه جشنواره تعداد 6882 عكس را براي مرحله داوري نهايي برگزيدند.

دومين بخش داوري نيز با حضور «عليرضا كريمي‌صارمي»، «اسماعيل عباسي»، «فرهاد سليماني»، «حسن غفاري» و «محبت‌الله همتي» انجام شد كه عكس‌هاي راه‌يافته به نمايشگاه در گروه سني بزرگ‌سال و گرايش‌هاي «آموزش و پرورش» 101 عكس، «ايران، سرزمين پرگهر» 100 عكس و «دولت و ملت، همدلي و هم‌‌زباني» 10 عكس برگزيده شد. همچنين در گروه سني دانش‌آموزي 89 عكس انتخاب شدند.

تعداد عكس‌هاي راه‌يافته به نمايشگاه 300 عكس بود كه گروه داوري در هر گرايش از بين عكس‌هاي نمايشگاهي تعدادي را به عنوان عكس‌هاي برتر معرفي كردند.

نفرات برتر در گرايش «آموزش و پرورش» با توجه به سطح كيفي متوسط عكس‌ها، هيئت داوران آثار رسيده را حائز دريافت رتبه يك تا سه ندانست و پنج عكس را با جايزه برابر و براي هر عكس پانزده ميليون ريال تا سقف جايزه گرايش تعيين كرد. در اين گرايش: محمد بقال اصغري از تبريز، امير مهدي نجفلو شهير از همدان، سيد محمد صادق حسيني از شيراز، حميد صادقي گوغري از كرمان و رضا زنگنه از همدان معرفي شدند.

در گرايش «ايران، سرزمين پرگهر»، هيئت داوران سه عكس را به عنوان رتبه‌هاي نخست تا سوم تعيين كردند كه هادي محسن تبار فيروزجائي از بابلسر نفر اول اين بخش اعلام شد و لوح تقدير، تنديس جشنواره و بيست و پنج ميليون ريال جايزه نقدي دريافت كرد. امير عنايتي از تربت حيدريه نفر دوم شد كه لوح تقدير، تنديس جشنواره و بيست ميليون ريال جايزه نقدي به وي اهدا شد و سومين نفر اين بخش احمد بلباسي از تهران بود كه لوح تقدير، تنديس جشنواره و پانزده ميليون ريال جايزه نقدي را به خود اختصاص داد.

در بخش ويژه گرايش «دولت و ملت، همدلي و هم‌‌زباني» با توجه به تعداد محدود عكس‌هاي رسيده و سطح كيفي متوسط عكس‌ها ، بنا به نظر هيئت داوران ، هيچ عكسي صلاحيت دريافت رتبه‌هاي اول تا سوم را نداشت و صرفاً 10 عكس به نمايشگاه جشنواره راه يافت.

در بخش دانش آموزي، عكس‌ها از كيفيت بالاتري برخوردار بودند و بنا بر نظر هيئت داوران پنج اثر برگزيده با جوايز برابر (طبق فراخوان) و نيز دو عكس به عنوان عكس ويژه برگزيده شدند كه از اين بين محمد حسين دهقانيان از خميني شهر، مريم اسماعيل زاده از اروميه، مهتاب شورورزي از نيشابور، علي كريمي‌زاده از اردكان و زينب ايراني از قم به عنوان پنج برگزيده اين بخش اعلام شدند.

همچنين ثنا توكلي از تبريز و سارا سرافراز از كرج دو شركت كننده‌اي بودند كه در بخش دانش‌آموزي به عنوان عكس ويژه برگزيده شدند.

در بخش دانش‌آموزي نيز به پنج نفر منتخب اين جشنواره پانزده ميليون ريال جايزه نقدي اهدا شد و به دو عكاس در بخش ويژه نيز مبلغ يك ميليون ريال جايزه اهدا شد.

پرويز قراگوزلي دبير اجرايي نهمين جشنواره عكس رشد 40 درصدي شركت‌كنندگان نسبت به دوره قبل را موجب خرسندي دانست و به قرائت بيانيه نهمين جشنواره پرداخت و گفت: در اين دوره شاهد رقابت جدي عكاسان حرفه‌اي و آماتور بوديم كه تعداد آثار راه يافته به نمايشگاه و رقابت عكاسان نشان از شناخت جامعه عكاسي از جشنواره و مقبوليت جشنواره در بين جامعه هنري دارد. اما محدوديت حضور عكاسان در محيط‌هاي آموزشي باعث مي‌شود عكس‌هاي با كيفيت متوسط در همه جشنواره‌هاي كشوري حضور يابند.

وي ادامه داد: ارتباط دبيرخانه جشنواره با عكاسان شركت‌كننده در جشنواره خصوصا عكاساني كه آثارشان به نمايشگاه راه‌ يافته است، كمك مؤثري در غناي منابع تصويري دفتر و سازمان خواهد شد.

قراگوزلي در پايان به آيين افتتاحيه نمايشگاه جشنواره كه از 25 مهر در مؤسسه فرهنگي - هنري صبا برگزار شد،‌ اشاره كرد كه در آن داوران، مديران آموزش و پرورش و اصحاب رسانه حضور داشتند.

 

براي اطلاع از اخبار فرهنگستان هنر به كانال ما در تلگرام بپيونديد: https://telegram.me/artacademy

 

 
 
 

زمان انتشار: دوشنبه ١٠ آبان ١٣٩٥ - ١٢:١٣ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.