دومین نشست مؤسسه فرهنگی هنری صبا با عنوان سیری در هنر انقلاب همزمان با برپایی نمایشگاه بین المللی هنر به روایت بیداری با حضور صاحبنظران و چهره های شاخص هنر انقلاب و شماری از خبرنگاران برگزار شد.
دومین نشست مؤسسه فرهنگی هنری صبا با عنوان سیری در هنر انقلاب همزمان با برپایی نمایشگاه بین المللی هنر به روایت بیداری با حضور صاحبنظران و چهره های شاخص هنر انقلاب و شماری از خبرنگاران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر، در این نشست که با حضور آقایان حسین خسروجردی، ناصر پلنگی، شهروز نظری، ضیاءالدین امامی فر و فرزاد زادمحسن برگزار شد، ابتدا حسین خسروجردی با اشاره به اینکه حضور هنر انقلاب و هنرمندان انقلاب همچنان به شکلی دیگر تداوم دارد خاطر نشان کرد: هنرانقلاب تجسم ارزشها و فضیلت های انسانی بود و همچنان حرمت خود را به زبانی جهانی تر بیان خواهدکرد. وی با ذکر حضور خود در جدیدترین عرصه های هنر جهانی همچون نقاشی دیجیتالی گفت: دغدغه های هنرمند انقلاب همان دغدغه های دیروز است که جدی تر، عمیق تر و درونی تر هم شده اما بازبانی جهانی و مدرن .
سپس ناصر پلنگی گفت: هنرمند انقلاب فقط به تعداد محدودی در این سه دهه اطلاق نمی شود بلکه تمام کسانی که در افقهای عدالت جویی و معنویت خواهی با «کلام» ، «موسیقی» و «نقش» حضور داشتند هنرمند انقلابند. وی تأکید کرد: یکی از روشهای درست نقد محتوایی آثار آن است که اثر را به ساحت «دل» و «حال» ببریم چراکه آنچه خاطره قومی ما را شکل داده « حال» است و سپس به «حضور» و «مکاشفه» می رسیم و اینکه چه کسی در این میدان حاضر است و که غایب؟ اگر من نقاشی های 15 سال پیش را در شرایط امروز رج بزنم حاضرم یا غایب؟ وی افزود خیلی از نقاشان این دیار دل ندادند به این ماجرا، خیلی ها هم قشری و سطحی و ژورنالیستی به قضیه نگاه کردند. وی گفت معنویت با روح هنرمند این دیار عجین بوده چه قبل از اسلام و چه بعد از اسلام و شاخصه آن هم عبارت است از «ارزشگذاری به انسان متعالی» .
آنگاه شهروز نظری به ضرورت بررسی ریشه ها و زمینه های هنر انقلاب و گروههای مختلف می توان اشاره کرد و گفت: چنین نمایشگاهی با این حجم آثار که بسیاری از رشته های هنر انقلاب را یکجا نمایان ساخته شاید تاسالهای متمادی دیگر تکرار نشود لذا باید از این فرصت برای یک شناخت و بازنگری تحلیلی پژوهش جامع حداکثر بهره را برد.
در ادامه ضیاء الدین امامی فر (استاد دانشگاه و منتقد هنری)، روشن شدن بسیاری از تعاریف و مفاهیم در حوزه هنرانقلاب را یک ضرورت دانست و میزان اقتباس یا ابداع، نوآوریهای مفهومی و فکری و آنچه این هنرمندان به تاریخ هنر معاصر افزوده اند را موضوع یک بررسی دقیق در زوایای هنر انقلاب عنوان کرد.
در پایان فرزاد زادمحسن با بیان فضای هنری پیش از انقلاب در دهه 50 و جریان شناسی آن ، زمینه های تکوین هنر انقلاب را برشمرد و ضرورت نگاه جدی و تحلیلی به آن را برای پژوهشگران تاریخ هنر ایران یادآور شد. وی افزود : حفظ آثار هنرمندان انقلاب با رگه های انتقادی و اعتراضی نسبت به شرایط اجتماعی در دهه 60 و 70 ایران نیز در امتداد هنر انقلاب باید در دستور کار متولیان فرهنگی قرارگیرد چرا که بسیاری از زوایای درک و دریافت هنرانقلاب و نمایندگان این هنر از وضعیت جامعه ایران در سالهای پس از انقلاب را برای نسل امروز و آینده روشن می کند.
نمایشگاه بین المللی هنر به روایت بیداری تا 15 فروردین 86 به کار خود ادامه خواهدداد.
|