اولين جلسه كارگاه «حماسه و طبيعت با الهام از شاهنامه» برگزار شد
|

اولين جلسه از كارگاه «حماسه و طبيعت با الهام از شاهنامه» در كتابخانه تخصصي فرهنگستان هنر برگزار شد.
اولين جلسه از كارگاه «حماسه و طبيعت با الهام از شاهنامه» در كتابخانه تخصصي فرهنگستان هنر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، در اين كارگاه كه در راستاي بحثهاي تئوري گروه پژوهشي نقد هنر تشكيل شده«مجيد مهرگان»، نگارگر پيشكسوت، به بحث پيرامون نگارگري سنتي ايران و ويژگيهاي آن پرداخت.
مهرگان دليل برگزاري اين كارگاه را انحرافاتي كه در نقاشي كلاسيك ايران پديد آمده دانست و گفت: "در نمايشگاههاي مختلفي كه در سطح كشور برگزار ميشود، آثاري همسان با قرابت زيادي ميبينيم كه نشان دهنده اين است كه هنرمندان تكرار كنندة بيقيد و شرط معلمان خود هستند."
اين استاد نگارگر كه در كارنامة خود شاگردي در محضر اساتيدي چون محمد فرشچيان، حسين بهزاد، نصرالله يوسفي، زاويه و ... را دارد، ضمن اشاره به اينكه خلاقيت در هنر ايراني نمرده است، ادامه داد: "متأسفانه آدرس اين هنرها خوب داده نشده و نسل جديد شناخت لازم و كافي از ويژگيهاي نگارگري ندارند و مهمتر اينكه هنر وسيله امرار معاش هنرمند شده و هنرمند كه توان خود را بر ارتزاق متمركز كند از ممارست باز ميماند."
وي گفت: "در سالهاي اخير كساني اقدام به شرح و گسترش اين هنرها كردهاند كه فقط از دور دستي بر آتش داشتهاند و هيچ تجربه عملي روي اين هنرها نداشتهاند، لذا فقط با ارائه آثار غلط و ناپاك چهرة اين هنر را مخدوش كردهاند."
مهرگان در بخش ديگري از سخنان خود ضمن نشان دادن تصاوير و اسلايدهايي از نقاشي روي سفالهاي ايران باستان، گفت: "اين نقاشيها به شكل باورنكردني ساده و خلاصه شدهاند و ميل زيادي به انتزاع پيدا كردهاند، ولي شما در آنها به جاي انتزاع شكل ميبينيد، اشكالي كه به سمت استيليزاسيون ميروند اما هيچ عمدي در آنها نبوده. اين امر حاكي از آن است كه زير بناي ايدئولوژيكي پشت اين نقاشيها نهفته است و اين واقعيت نشان ميدهد كه هنرمند بين اثر خودش و طبيعت، خود را تنها يك واسطه مي ديده است."
مجيد مهرگان در ادامه ضمن تشريح نقش برجستههاي طاق بستان، به ويژگيهاي هنر نگارگري كه ريشه در همين نقش برجستهها دارد اشاره كرد و گفت: "ساده شدن فرم و دارا بودن يك پيام دو نكته اصلي در مميزات هنر ايران است. اين دو ويژگي سبب شده هيأت شكل براي هنرمند ارزش نداشته باشد. يعني تكنيك در هنر ما ارزش ندارد، چرا كه هر هنرمندي شكل خاصي از درك خودش از عناصر طبيعت را مطرح ميكند."
او گفت: "نقش برجستههاي باستاني ما همه ريشه در تفكر اساطيري دارد و به طور مشخص در همه آنها قسمت بالا آسمان و پايين زمين است و داستان نقش برجسته در عالم ميانه اتفاق ميافتد، همان كه ابن عربي به آن عالم برزخ ميگويد."
وي افزود: "در تفكر ديني ما هميشه خوبي بر بدي، سفيدي بر سياهي پيروز است و تجلي آن در نگارگري اين است كه هر چه به سمت پلانهاي عقبتر ميرويم روشنايي بيشتر ميشود. اين برعكس هنر غرب است كه در حركت به سمت پلانهاي عقب به تدريج تاريكي بيشتر ميشود. ولي متأسفانه از آنجا كه مردم ما خودشان در تزئين آثار و فرهنگشان دست داشتهاند اين روزها نگارگري، اين هنر برجسته كه ريشه در باورها و اعتقادات كهن ما دارد، را مثلاً با كميك استريپ غربي مقايسه ميكند. در هيچ دورهاي چنين تخريبهايي كه امروز در حق هنر ايراني ميشود صورت نگرفته است."
گفتني است جلسه بعدي اين كارگاه 26 ارديبشهت ماه در كتابخانه تخصصي فرهنگستان هنر بر پا خواهد شد.
|
|
|
|
|
زمان انتشار: شنبه ٢٣ ارديبهشت ١٣٨٥ - ٠٩:٠٦ |
نسخه چاپي