بنای فرهنگ تازهترین اثر حسین عصمتی با مشارکت حوزه هنری و مؤسسه فرهنگی هنری صبا رونمایی شد. به گزارش روابطعمومی مؤسسه صبا به نقل از حوزه هنری، محمدعلی رجبیدوانی،عضو پیوسته فرهنگستان هنر در آیین رونمایی از اثر «بنای فرهنگ» تازهترین اثر حسین عصمتی گفت: نگارگری واژهای است که با هدف نشان دادن جلوه ربانی به قلم هنرمند انتخاب شده و به ویژگیهای خاص خود تبدیل شده است؛ آنچنانکه پژوهشگر غربی در فرانسه اثری با عنوان سیری در نگارگری ایران منتشر میکند و از ویژگیهای منحصربهفرد آن میگوید. «بنای فرهنگ» که شامل جدیدترین اثر نگارگری استاد حسین عصمتی است صبح سهشنبه، 4 مهرماه در گالری آیینه موسسه فرهنگی هنری صبا با حضور محمدعلی رجبیدوانی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر و برخی از مدیران فرهنگی و جمعی از هنرمندان و مدیران حوزه هنری رونمایی شد. رجبیدوانی پیش از رونمایی این اثر با اشاره به مجموعه آثاری که عصمتی تاکنون در رشته هنرهای تجسمی بهویژه نگارگری خلق کرده است، گفت: هر کدام از این آثار باید آغاز راه تازهای برای خلق اثر دیگری و راه جدیدی در مسیر پیش روی هنرمند باشد. رجبیدوانی افزود: همانطور که در این اثر میبینید هنر نگارگری هنر بستهای نیست و ظرفیتهایی دارد که میتواند مفاهیم بسیاری را منتقل کند. وی ادامه داد: هنر زبان و راههای مختلفی برای بیان آنچه مد نظر است دارد، به عنوان مثال هنرمندی با استفاده از تکنیک به این خواسته میرسد و دیگری با بهرهمندی از مفاهیم، نماد و نشانهها به چنین دستاوردی در اثر خود دست مییابد. قابلیتهای بسیار نگارگری باید بار دیگر زنده شود رجبیدوانی با بیان اینکه هنر نگارگری آنقدر عمق دارد که توان به تصویر کشیدن یک غزل را دارد، گفت: این توان چنان بسیار است که هنرمندان اساتید آن چنین اقدامی را در تاریخ داشتهاند اما در طول تاریخ دچار سیر تحولی نامناسب و در روایتگری محدود شد. این در حالی است که هنر نگارگری قابلیتهای بسیاری دارد و باید بار دیگر زنده شود. این پژوهشگر حوزهٔ فلسفه هنر ادامه داد: در برخی ادوار تاریخی مثل قاجار، هنر نگارگری دچار رخدادهایی نامناسب و آسیب زننده شد و مسیر اصلی آن را به سوی دیگری منحرف کرد. عضو پیوسته فرهنگستان هنر افزود: نگارگری تا پیش از انقلاب اسلامی ایران اینگونه پیش آمد و آثاری غیر قابل بحث از خود بجای گذاشت تا اینکه با پیروزی انقلاب بار دیگر رو به حق و عالم حقانیت آورد و بر اساس آن خلق اثر کرد. همانطور که خداوند در قرآن کریم بر الله اکبر تاکید دارد و آن را بر دل پیامبر اکرم صلی الله مینشاند، نگارگری ما هم پس از انقلاب بر همین اساس ادامه داد و رشد یافت. وی ادامه داد: هنر نگارگری هنری پویا برابر رویدادهای تاریخی و روز ایران و جهان است که تنها عدهای از هنرمندان آن متناسب با زیست این رشته عمل میکنند و به بیانی فرزند زمانه خود هستند. یکی از این هنرمندان استاد حسین عصمتی است که نگارگری برایش اولویت ندارد، بلکه محتوا و اندیشه پشتوانه آن را مهم میشمارد و به کار میگیرد. اندیشه وجودی است که به گذشته تعلق ندارد بلکه با حال و آینده سر و کار دارد. این استاد دانشگاه افزود: نگارگری واژهای است که با هدف نشان دادن جلوه ربانی به قلم هنرمند انتخاب شده است و به ویژگیهای خاص خود تبدیل شده؛ آنچنان که پژوهشگر غربی در فرانسه اثری با عنوان سیری در نگارگری ایران منتشر میکند و از ویژگیهای منحصر به فرد آن میگوید. نگارگری واژه ای اختصاصی است که ما به منظور دستیابی به ماهیت وجودی این هنر برگزیدیم. رجبی با تاکید بر نقش و اهمیت انقلاب اسلامی ایران در راهبرد درست هنر نگارگری گفت: هنر نگارگری ما بر پایه انقلاب اسلامی با هنرمندانی چون عصمتی و همسر محترمشان خانم صدری به کار خود ادامه خواهد داد و مسیر درستی را خواهد پیمود تا به اهداف غایی و متعالی ذات الهی دست یابد. وی در پایان گفت: امید است تا عصمتی و صدری همچنان به ابداع و نوآوریهای خود در هنر نگارگری ادامه دهند و رویدادهای تازه و اثرگذاری را خلق و ارائه کنند.
پیوستگی هنری موضوع اثر بنای فرهنگ حسین عصمتی درباره این تابلوی نگارگری که سرباز ایرانی را به تصویر کشیده است، گفت: موضوع اصلی من در این اثر که «بنای فرهنگ» نام دارد، «پیوستگی هنری» است. در این اثر نگارگری، ۲ موضوع نهفته است که در واقع همان هدف من برای خلق آن بوده است. اول اینکه فرهنگ و هنر ما پیوسته و یکپارچه است و از دوران کهن و باستان تا الان که دوره معاصر است، کشیده شده است و به همین دلیل فرهنگ پیوسته به حساب میآید و فرهنگ دوران معاصر با فرهنگ دوران باستان ایران، اشتراکات زیادی دارد که در نقشها و آثار هنری نیز مشهود است، مثل اشتراکاتی که بین نقشهای برجسته هخامنشی با نگارگری امروزی ما وجود دارد. وی همچنین بیان کرد: موضوع دوگانگی فرهنگی است که برخی در حال پررنگ کردن آن هستند و دوره معاصر اسلامی را جدای دوران باستان ایران قلمداد میکنند و در واقع این ۲ دوره را مقابل یکدیگر قرار میدهند و میخواهند مخاطبان و مردم، یکی از این ۲ را انتخاب کنند. عصمتی تصریح کرد: به اعتقاد من، اینها آدمهایی هستند که میدانند چه میکنند و هدفشان از بین بردن یکپارچگی ایران و در نهایت ایجاد اختلاف بین مردم است. وی گفت: به همین دلایل است که در این اثر از سرباز دوران هخامنشی و سرباز دوران معاصر استفاده کردم که هر ۲ در حال پاسداری از بنای فرهنگ یعنی «ایران» هستند. در این تابلو پشت سر ۲ سرباز ایرانی، بنایی را نقش زدهام که تمامی نمادهای دوران مختلف ایران را از باغ ایرانی گرفته تا کتیبهها و نقوش اسلامی و هخامنشی را دارا است که اینها در حقیقت بنای ایران را تشکیل میدهند. در ادامه تازهترین اثر حسین عصمتی با عنوان«بنای فرهنگ» با حضور جمعی از هنرمندان و مدیران فرهنگ و هنری به همراه نقالی مرشد محسن میرزاعلی رونمایی شد. علاقهمندان میتوانند برای تماشای تازهترین اثر حسین عصمتی از 4 مهرماه به گالری آیینه موسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان ولیعصر، خیابان طالقانی، خیابان برادران شهید مظفر، شماره ۱۲۵ مراجعه کنند.
|
||
نام : | |
ایمیل : | |
*نظرات : | |
متن تصویر: | |