علیرضا اسماعیلی در اولین وبینار «چینشناسی در ایران؛ گذشته و چشمانداز آموزش زبان چینی و چینشناسی در ایران» با اشاره به پیشینة تاریخی مناسبات فرهنگی ایران و تمدنهای کهن شرقی از نگاه ویژه فرهنگستان هنر به حوزه هنر و اندیشه چین خبر داد.
علیرضا اسماعیلی در اولین وبینار «چینشناسی در ایران؛ گذشته و چشمانداز آموزش زبان چینی و چینشناسی در ایران» با اشاره به پیشینة تاریخی مناسبات فرهنگی ایران و تمدنهای کهن شرقی از نگاه ویژه فرهنگستان هنر به حوزه هنر و اندیشه چین خبر داد.
به گزارش روابطعمومی فرهنگستان هنر، در این وبینار که روز چهارشنبه 24 شهریور به مناسبت پنجاهمین سالگرد روابط دیپلماتیک ایران و چین برگزار شد، علیرضا اسماعیلی دبیر فرهنگستان هنر؛ حسین سالارآملی معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛ رؤسای دانشگاههای شهید بهشتی، تهران، اصفهان، مازندران؛ معاونین دانشگاههای علامه طباطبایی، دانشگاه آزاد واحد تهران و نسرین دستان عضو هیئت علمی پژوهشکده هنرِ فرهنگستان هنر و از سوی مقامات چین نیز، معاون وزیر آموزش چین؛ رییس فرهنگستان هنر این کشور و همچنین رؤسای چند دانشگاه مرتبط در این نشست مجازی حضور یافته و به ایراد سخنرانی پرداختند.
علیرضا اسماعیلی در ابتدای سخنان خود به تأثیرات فرهنگی متقابل میان حوزههای تمدنی که در امتداد جاده ابریشم شکل گرفته است، اشاره کرد و گفت: فرهنگستان هنر از آغاز فعالیتش همواره نگاه ویژهای به این حوزه داشته و تحقیق و پژوهش در این زمینه را یکی از اولویتهای کاری خود قرار داده است.
وی پیوندهای هنری ایران و چین در موضوعات گوناگون هنری و ادبی، همچون نقاشی، کتابآرایی، سفالگری، معماری و روایتهای اساطیری در دورههای مختلف را از ضرورتهای این نگاه ویژه دانست و گفت: فرهنگستان هنر علاوه بر انعقاد تفاهمنامة همکاری با فرهنگستان هنر چین و انجام سفرهای علمی، گروه پژوهشی هنر شرق را بیش از یک دهة پیش در پژوهشکده هنر راهاندازی کرده است. وی افزود: این گروه یکی از مهمترین شاخههای فعالیت پژوهشی خود را بر هنر و اندیشههای شرقی، از جمله فلسفه، حکمت و هنر چین متمرکز کرده است.
دبیر فرهنگستان هنر تألیف، ترجمه و نشر منابع بسیار مهمی در زمینه مختلف فرهنگ و هنر چین را یکی دیگر از اقدامات فرهنگستان هنر برشمرد و علاوه بر ذکر برخی از عناوین این کتابها به تعدادی از طرحهای پژوهشی و نشستهای علمی انجام گرفته توسط فرهنگستان هنر در حوزه هنر چین مانند همایش بینالمللی طبیعت در هنر شرق اشاره کرد.
اسماعیلی در پایان سخنان خود، روزآمد کردن تفاهمنامة همکاری مشترک با فرهنگستان هنر چین، برگزاری نمایشگاه هنرهای دیجیتال چین، تشکیل کنسرسیوم فرهنگستانهای هنر جادة ابریشم و برگزاری هماندیشیها و رویدادهای مشترک هنری را برخی از برنامههای متعدد این فرهنگستان و پژوهشکده هنر بیان کرد که به منظور تعمیق بخشیدن به فعالیتهای بینافرهنگی برای آینده تدارک دیده شده است.
نسرین دستان عضو هیئت علمی پژوهشکده هنرِ فرهنگستان هنر سخنران دیگر این وبینار بود که با موضوع «غارهای دونهوانگ، پنجره مبادلات فرهنگ و هنر مابین ایران و چین درطول جاده ابریشم» به ارائه بحث پرداخت.
این محقق و پژوهشگر که فارغالتحصیل دکترای تاریخ هنر چین از آکادمی مرکزی هنرهای زیبای پکن است، تعامل و پیوستگی دیرینه میان دو تمدن ایران و چین را بسیار آشکار دانست و توضیح داد: مبدا دقیق تاریخی برای سرآغاز آشنایی دو ملت از یکدیگر مشخص نیست اما از آثار فراوان بجای مانده شامل نقاشیهای دیواری و نسخههای دست نویس اسناد و مدارک تاریخی در سراسر چین بویژه در غارهای دونهوانگ و منطقه تورفان قدمت تاریخ روابط دیرینه میان دو ملت را میتوان تخمین زد.
وی ادامه داد: امپراطوری چین با اشکانیان از طریق راه بزرگ ارتباطی آن زمان یعنی جاده ابریشم ارتباطات گستردهای داشتهاند و از همین مسیر مبادلات کالاهای مختلف و تبادلات فرهنگی را طی سالیان متمادی گسترش میدادند. با عبور کاروانهای تجاری از این مسیر دستاوردهای گوناگون مردم دو کشور نیز با یکدیگر مبادله میگشت.
وی آثار فراوان بجا مانده مانند نقاشیهای دیواری و نسخههای دستنویس اسناد و مدارک تاریخی در سراسر چین بویژه در غارهای دونهوانگ و منطقه تورفان را نشانه قدمت تاریخ روابط دیرینه میان دو ملت ایران و چین و تعامل و پیوستگی دیرینه میان دو تمدن دانست و گفت: این منطقه که بعنوان مرواریدی درخشان در جاده ابریشم همواره میدرخشیده است، از این لحاظ دارای اهمیت ویژه میباشد که مهمترین مرکز مبادلات فرهنگی، مذهبی و هنری روزگار به حساب میآمده است.
این وبینار به همت مؤسسه کنفسیوس دانشگاه تهران، دانشگاه یون نان و مرکز پژوهش آسیا برگزار شد.