بیستوسومین نشست پژوهشی شناخت هنر موسیقی با عنوان «نوآوری در موسیقی ایرانی» عصر روز پنجشنبه 23 آبان 1398، با سخنرانی عبدالمجید کیانی، عضو پیوسته و رئیس گروه موسیقی فرهنگستان هنر، برگزار شد.
بیستوسومین نشست پژوهشی شناخت هنر موسیقی با عنوان «نوآوری در موسیقی ایرانی» عصر روز پنجشنبه 23 آبان 1398، با سخنرانی عبدالمجید کیانی، عضو پیوسته و رئیس گروه موسیقی فرهنگستان هنر، برگزار شد.
استاد عبدالمجید کیانی در ابتدای سخنان خود با اشاره به این نکته که نوآوری در موسیقی یکی از دغدغههایی است که سالها با آن مواجه بوده است، هدف از برگزاری این نشست را بررسی موسیقی دستگاهی ایرانی که سابقهای چندین هزار ساله دارد و از فرهنگی کهن و قوی نشأت گرفته، دانست و گفت: انتظار میرود در این موسیقی که مدام فرسوده و تکرار میشود، نوآوری ایجاد شود.
او افزود: یکی از ویژگیهای مهم موسیقی دستگاهی ما بداهه است؛ یعنی در شرایط زمان، مکان و مخاطب شکل میگیرد؛ بنابراین این خود، نوترین موسیقی است. از طرفی هم وقتی موسیقی میراثی فرهنگی است، نمیشود بهآسانی آن را تغییر داد و نو کرد.
کیانی با دستهبندی تحقیق در نوآوری به سه فصل «نوآوری در زمان گذشته»، «نوآوری در زمان حاضر» و «نوآوری در سیستمی درهم» و ارائه نمونههای صوتی از هر کدام، به توضیحاتی درباره این سه فصل پرداخت.
اجرای زنده موسیقی در دستگاه ماهور توسط استاد کیانی نیز بخش دوم این نشست پژوهشی بود.