
نشست پژوهشی «نوا، نگرشي برغم در موسيقي ايراني»، روز پنجشنبه 6 آذر با سخنراني استاد عبدالمجيد كياني در فرهنگستان هنر برگزار شد.
نشست پژوهشی «نوا، نگرشي برغم در موسيقي ايراني»، روز پنجشنبه 6 آذر با سخنراني استاد عبدالمجيد كياني در فرهنگستان هنر برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، در اين نشست عبدالمجيد كياني، ابتدا به اهداف بلند مدت فرهنگ عاشورايي اشاره كرد و گفت: اهداف واقعه كربلا تنها به عزاداري آن خلاصه نميشود، بلكه در كنار سه ركن فلسفي، معنا و ارزش والاي آن مورد بررسي قرار ميگيرد. اين سه ركن عبارتند از: عدالت، عقلانيت و معنويت. منظور از عدالت قيام عليه ظلم است و عقلانيت در اينجا يعني به وسيله عقل صحيح واقعه كربلا را مورد بررسي قرار دادن. معنويت نيز بر اثر شناخت علمي و شناخت شهودي حاصل ميشود.
وي سپس معناي غم در ادبيات و فرهنگ عاشورا را مورد بررسي قرار داد و آن را به دو بخش غم منفي و غم مثبت تقسيم كرد. غم منفي مانند غم و غصه و غم افسردهگي و غم مثبت مانند غم عشق، غم همدردي، غم داراي نشاط .
مجيد كياني در ادامه به راز جاودانگي فرهنگ عاشورا اشاره كرد و گفت: نوحههايي كه امروز به صورت نوآوري ساخته ميشوند، آكنده از قطعههاي خشك، يكسان و غمگين و افسردهاند. اما نوحههايي كه بر اساس نمونههاي اصيل پيشين ساخته ميشوند در برابر طبع خود صادقاند. او گفت: امروز هم ما ميتوانيم بر اساس نمونههاي اصيل نوحههاي گذشته دوباره آثار ارزشمند موسيقي را در فرهنگ عاشورايي پديد بياوريم كه مانند خود واقعه كربلا سرشار از معنويت و نشاط زندگي و شور و اميد باشد.
كياني سپس به موضوع تحريفهاي صورت گرفته در موسيقي مراسم عزاداري واقعه كربلا پرداخت و بيتوجهي، به فرهنگ شفاهي و مكتوب، درست نبودن واژه مداح و مداحي در موسيقي عاشورايي، روضه خواني با حماسه سرايي به صورت افراط، عدم شناخت اهداف واقعه عاشورا و توجه نكردن به رمزشناسي و زيباشناسي عاشورا كه در بخش فرهنگ رسمي بسيار سازنده است را از موارد تحريفهاي مراسم عزاداري واقعه كربلا دانست.
كياني گفت: اگر به ريشههاي تاريخي موسيقي عزاداري نگاه كنيم ميبينيم كه ما داراي فرهنگ كهني هستيم.گويي، خيلي قبلتر از واقعه كربلا، ما واقعه كربلا داشتيم. كشته شدن سياوش از جمله آنهاست كه وقتي خون او به زمين ميريزد؛ بلافاصله بعد از آن دشت پر از گياه و سبزي ميشود. او همچنين يادبود كشتن برديا، حماسه بيژن، رويين، فرود و طوس را از ريشههاي تاريخي موسيقي مراسم عزاداري دانست و گفت: انگار تمام آن عزاداريهايي كه ماقبل از اسلام در ايران داريم در اينجا شكوفا تر و كاملتر ميشوند.
كياني در بخشي ديگر از سخنانش به تقسيم بندي موسيقي مراسم عزاداري واقعه كربلا اشاره كرد و آن را به سه دسته روضهخواني، دسته گرداني و شبيه خواني تقسيم كرد و گفت: هركدام از اين بخشها تحقيقات و پژوهشهاي زيادي ميبرد كه بايد به آنها پرداخت تا از تحريفهاي بيشمار دور بمانند.
او به پژوهش غم در موسيقي واقعه كربلا و دستگاه رديف اشاره كرد و گفت: نوع موسيقي و نحوه اجراي نوحهها و اجراي صحيح موسيقي رديف با اهداف بلند عاشورا هماهنگ است.
كياني در پايان سخنانش گفت: موسيقي عاشورا و موسيقي دستگاهي رديف، داراي غم افسردگي و منفي نيست بلكه سرشار از نشاط معنوي است.
اين برنامه با اجراي موسيقي رديف در دستگاه نوا توسط استاد عبدالمجيد كياني به پايان رسيد.
|