به گزارش روابط عمومي مركز هنر پژوهي نقش جهان، استاد شاهين فرهت دبير علمي دومين هم انديشي چند صدايي در هنر موسيقي ايران اعلان كرد: سابقه چند صدايي (پلي فوني) در موسيقي ايران 80 سال دارد و با شكل گيري جريان آهنگسازي در ايران شكل رسمي و جدي به خود گرفته است. علي نقي وزيري نخستين آهنگساز ايراني است كه در پي پلي فونيك كردن آثار خود در راستاي پلي فونيك شدن فرايند موسيقي قدم بر مي داشت.
به گزارش روابط عمومي مركز هنر پژوهي نقش جهان، استاد شاهين فرهت دبير علمي دومين هم انديشي چند صدايي در هنر موسيقي ايران اعلان كرد: سابقه چند صدايي (پلي فوني) در موسيقي ايران 80 سال دارد و با شكل گيري جريان آهنگسازي در ايران شكل رسمي و جدي به خود گرفته است. علي نقي وزيري نخستين آهنگساز ايراني است كه در پي پلي فونيك كردن آثار خود در راستاي پلي فونيك شدن فرايند موسيقي قدم بر مي داشت.
اين استاد موسيقي با ذكر تاسف از اينكه با وجود چند صدايي بودن موسيقي ملي- سنتي ايران مطالعات علمي در اين حوزه كم صورت گرفته و بعد از وزيري، روح الله خالقي ، جواد معروفي و تني چند از شاگردان اين اساتيد، اتفاق قابل توجهي در اين راستا صورت نگرفته، اين هم انديشي را آغازي دوباره دانست براي ادامه راه گذشتگاني كه در اين حوزه زحمت كشيده اند.
اين هم انديشي به همت گروه موسيقي فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران و مركز هنر پژوهي نقش جهان با حضور استادان : شاهين فرهت، داريوش طلايي، كياوش صاحب نسق و فريد دهديزي برگزار مي شود، كه به ترتيب موضوعات چند صدايي در موسيقي ايران، قابليت هاي چند صدايي در موسيقي دستگاهي ايران، مدرنيزم در چند صدايي و نگاهي تاريخي و تحليلي به چند صدايي در اركستر سازهاي ايران توسط استادان مزبور ارائه مي شود. يادآور مي شود در پايان اين هم انديشي كنسرت موسيقي كلاسيك (كوراتت زهي) اجرا مي شود.
دومين هم انديشي چند صدايي در هنر موسيقي روز يك شنبه 16 اسفند ماه سال جاري در سالن باربد ساختمان مركزي فرهنگستان هنر واقع در خيابان ولي عصر، تقاطع طالقاني، شماره 1552 برگزار مي شود. شركت در اين هم انديشي براي عموم علاقمندان آزاد است.
|