بهمن نامور مطلق دبيركل همايش صفيالدين ارموي طي گفتگويي درباره چگونگي برگزاري اين همايش اظهار داشت: نميخواهيم صفيالدين ارموي را تكرار كنيم.
بهمن نامور مطلق دبيركل همايش صفيالدين ارموي طي گفتگويي درباره چگونگي برگزاري اين همايش اظهار داشت: نميخواهيم صفيالدين ارموي را تكرار كنيم.
در خصوص برگزاري همايش صفيالدين ارموي و اينكه فرهنگستان هنر چه اهدافي را در اين همايش دنبال ميكند توضيح دهيد.
هدف اصلي ما نشان دادن و شناساندن هويت فرهنگي و هنري به نسل جوان است. در بخشي از اين هدف، ما شخصيتهاي بزرگ فرهنگي ـ هنري را شناسايي ميكنيم، در مورد شخصيتهاي معاصر نيز از آثارشان نمايشگاه برگزار ميكنيم يا در بخش نامآوران از هنرمندان پيشكسوت تجليل ميكنيم. در مورد شخصيتهاي تاريخي نيز ما برنامه مدوني داريم، مثل كمالالدين بهزاد، يا صفيالدين ارموي يا رضا عباسي كه برنامه مشخصي است كه ما هم به نسل امروز توجه ميكنيم و هم به نسل گذشته تا با توجه به ريشههاي درخت فرهنگ ايراني بتوانيم در آينده شاهد به بار نشستن ميوههاي خوبي از اين درخت باشيم.
در ارتباط با همايش صفيالدين ارموي به تازگي به اروميه سفري داشتيد، در خصوص نتايج اين سفر بگوييد.
دليل اصلي اين سفر همانطور كه گفتيد بررسي و پيگيري فعاليتهاي مشترك فرهنگستان هنر و استانداري آذربايجان در خصوص برگزاري همايش صفيالدين ارموي بود. علاوه بر جلساتي كه با مسؤولان استان داشتيم، از فضايي نيز كه قرار است همايش در آن برگزار شود به همراه مديريت هنري همايش بازديد كرديم. قرار است در استقبال از اين همايشها، برنامههايي همچون اجراي موسيقي نيز داشته باشيم. همچنين در اين سفر به همراه دبير علمي همايش در برنامه اجراي موسيقي با عنوان شبي با ارموي در اروميه شركت داشتيم.
چند پيشنهاد نيز به مناسبت برگزاري اين همايش ارائه كرديم؛ تأسيس بنياد موسيقي ارموي كه به اعتقاد ما ميتواند يكي از بزرگترين و مهمترين بنيادهاي موسيقي استان و منطقه باشد.طرح نامگذاري يك خيابان به اسم صفيالدين ارموي، پردهبرداري از آن در زمان برگزاري اين همايش در شهر اروميه و افتتاح كتابخانهاي كه با اسم صفيالدين ارموي در حال ساخت است در روز همايش از ديگر پيشنهادهاي ما درخصوص برگزاري اين همايش بود كه با موافقت مسؤولان استان هر سه تصويب شد.
فكر برگزاري اين همايش از كجا شكل گرفت و فرهنگستان هنر با چه انگيزه و هدفي آن را برگزار ميكند؟
اصل طرح از طرف فرهنگستان هنر مطرح شد و استانداري آذربايجان غربي نيز از آن استقبال كرد. از حدود يكسالونيم پيش هم برنامههاي برگزاري اين همايش را به صورت منظم پيگيري كردهايم. در اينباره تفاهمنامه مشتركي هم ميان مؤسسه فرهنگي ـ هنري صبا (بهعنوان نماينده فرهنگستان هنر) با نماينده استانداري امضا شد؛ تاكنون نيز حدود 25 جلسه شوراي سياستگذاري برگزار شده است. خوشبختانه در اين خصوص ما همكاران ديگري نيز پيدا كردهايم مثل بنياد رودكي كه با داشتن تالار رودكي امكانات بسيار خوبي براي اين همايش دارد.
همچنين انجمن موسيقي كه رياست آن هم بر عهده دكتر ايرج نعيمايي دبير علمي اين همايش است براي برگزاري اين همايش اعلام آمادگي كرده است.
مؤسسه ايرانشناسي فرانسويان نيز با بضاعتهاي خوبي كه داشتند به ما ملحق شدهاند. به اين صورت ما توانستيم يك گروه توانمند و فعال را براي برگزاري اين همايش تشكيل بدهيم.
همكاريهاي مؤسسه ايرانشناسي فرانسويان به چه صورت است؟
رياست انجمن در حال حاضر بر عهدة ژان دورينگ از موسيقيدانان بزرگ معاصر است. وي درباره موسيقي ايران، تاجيكستان و ترك بسيار تحقيق كرده است. حضور ايشان با ارتباطات خوبي كه داشتند باعث شد ما با اغلب پژوهشگران خوب ديگر كشورها نيز ارتباط برقرار كنيم و با آنها همكاري كنيم. در ضمن اين انجمن متعهد شده است كه هزينههاي مربوط به هفت ميهمان خارجي را در زمان برگزاري همايش تقبل كند و اين كمك بسيار خوب و ارزشمندي است.
با توجه به مسؤوليتي كه شما در معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر داريد، در خصوص فعاليتهاي مربوط به بخش پژوهش اين همايش توضيح دهيد.
ما در اين بخش هم فراخوان عام داشتهايم و هم سفارش مقاله، و اين سفارشها هم براي همايش بوده و هم براي نشريات فرهنگستان هنر.
در مورد صفيالدين ارموي آيا منابعي وجود دارد؟
خوشبختانه يكي از امتيازات صفيالدين ارموي اين است كه چند كتاب دارد و بيشتر هم او را بهعنوان نظريهپرداز موسيقي ميشناسند. دو كتاب معروف ايشان به اسم الادوار و شريفيه از كتابهاي تأثيرگذار منطقه بوده است. ما تلاش كرديم اين كتابها و شروحي را كه درباره آنها نوشته شده است منتشر كنيم. البته در قسمت انتشارات برنامههاي مفصلي در اين مورد داريم و يك سلسله مقالات درباره ارموي منتشر خواهيم كرد. همچنين زندگينامه صفيالدين ارموي كه به سفارش فرهنگستان هنر تنظيم و منتشر خواهد شد. اميدواريم اين همايش علاوه بر بالا بردن شناخت نسبت به صفيالدين ارموي، دانشها را نسبت به موسيقي قرن هفتم نيز بالا ببرد و ارتباط ما را با نظريههاي موسيقي خودمان كه بخشي از هويت ماست بيشتر كند.
كتابهاي صفيالدين ارموي و نظريههاي ايشان بسيار تخصصي و سخت است. آيا ميتوان اين نظريات را كاربردي كرد؟
صفيالدين كسي بوده كه توانسته به آراي موسيقي بيش از خودش نظم ببخشد، به همين دليل او را بنيانگذار مكتب منتظميه هم مينامند و از طرفي جوانهاي ما ميتوانند از فكر صفيالدين ارموي كه در زمان خود بسيار نوآور و خلاق بود، استفاده كنند. ايشان هم در عمل سازهايي را ساخته كه قبلاً نبوده و هم در نظريه مطالبي را عنوان كرده كه قبل از خودش نبوده و اين روح نظريهپردازي و نوآوري چيزي است كه ما ميخواهيم به عصر خودمان منتقل كنيم تا الگويي باشد براي جوانان خودمان؛ نميخواهيم صفيالدين ارموي چند صد سال پيش را تكرار كنيم. ميخواهيم جوانانمان نوآوري داشته باشند. چون لازمه بيان هنري نوآوري، هنجار گريزي و آشناييزدايي است.