اخبار > برگزیدگان دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران معرفی شدند/ گزارشی از دلایل حضور، نقش، رویکرد و دستاوردهای فرهنگستان هنر از حضور در جشنواره


برگزیدگان دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران معرفی شدند/ گزارشی از دلایل حضور، نقش، رویکرد و دستاوردهای فرهنگستان هنر از حضور در جشنواره

 

امیر سحرخیز، عضو گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر، تندیس طلایی بهترین اثر تلویزیونی را در جشنواره پویانمایی تهران از آن خود کرد/گزارشی کوتاه از دلایل حضور، نقش، رویکرد و دستاوردهای فرهنگستان هنر در جشنواره پویانمایی در گفت‌وگویی کوتاه با فاطمه بنویدی، عضو هیئت علمی این فرهنگستان

امیر سحرخیز، عضو گروه تخصصی سینمای فرهنگستان هنر، تندیس طلایی بهترین اثر تلویزیونی را در جشنواره پویانمایی تهران از آن خود کرد/گزارشی کوتاه از دلایل حضور، نقش، رویکرد و دستاوردهای فرهنگستان هنر در جشنواره پویانمایی در گفت‌وگویی کوتاه با فاطمه بنویدی، عضو هیئت علمی این فرهنگستان

به گزارش روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران، عصر پنج‌شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۱، با حضور مدیران سینمایی، بزرگان و فعالان عرصه انیمیشن و داوران ایرانی و خارجی جشنواره در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار و برگزیدگان به شرح زیر معرفی شدند.

تندیس طلایی به فیلم اول/ کلاغ/ اهورا شهبازی/ بخش کوتاه/ به دلیل اقتباسی خلاق و کمال‌گرا در قصه‌گویی روان و خلق فضایی حماسی

تندیس نقره‌ای به فیلم دوم/ خرچنگ/ شیوا صادق‌اسدی/ بخش کوتاه/ به دلیل تکامل و پختگی در به تصویرکشیدن ظریف رنج و گسست روانی

تندیس برنزی به فیلم سوم/ آتش سرخ/ مونا عبدالله‌شاهی/ بخش کوتاه/ به دلیل خلق حماسه‌ای شاعرانه و پرتمثیل با مفهوم امید

تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان/ قدم یازدهم/ مریم کشکولی‌نیا/ بخش کودک و نوجوان/ به دلیل خلق دنیایی دوست داشتنی و کودکانه از جنس کاغذ، هنر و قصه

تندیس طلایی به بهترین اثر تلویزیونی/ چیا شیر نمیخوره! / امیر سحرخیز، هاجر مهرانی، مرتضی ناییجی/ بخش تلویزیونی

 به دلیل ایجاد دنیایی جذاب، دلپذیر و آموزنده برای کودکان

تندیس طلایی به بهترین اثر تبلیغی/ واویلا ویلی/ عقیل حسینیان‌نسب/ بخش تبلیغی/ به دلیل اثربخشی و ارتقای کیفیت استاپ موشن در تبلیغات ایرانی

تندیس نقره‌ای به بهترین فیلم تجربی/ تاریکی/ حسین مرادی‌زاده/ بخش تجربی/ به دلیل خلق تصاویر بکر (ارژینال)، بدیل و ژرف از زندگی

تندیس نقره‌ای به بهترین دست‌آورد فنی و هنری/ گذشته/ حمید محمدی حجة‌آبادی/ بخش کوتاه/ به دلیل استفاده ماهرانه از تکنیک استاپ موشن در قصه‌گویی

تندیس طلایی به بهترین فیلمنامه/ جسم خاکستری/ امین کفاش‌زاده/ بخش کوتاه/ به دلیل داستان‌گویی جذاب و هنرمندانه

تندیس طلایی به بهترین پویانما (انیماتور) / کلاغ/ اهورا شهبازی/ بخش کوتاه/ به دلیل تسلط و تبحر در متحرک‌سازی دوبعدی برای انتقال احساس و بازی‌سازی تاثیرگذار

تندیس طلایی به بهترین فضاسازی/ بزرگترین ماجراجویی گُلی/ الیکا مهران‌پور/ بخش کوتاه/ به دلیل خلق فضایی لطیف و نوستالژیک در بیان خیال‌بافی کودکانه

تندیس طلایی به بهترین موسیقی/ آتش سرخ/ یوسف قربانی/ بخش کوتاه/ به دلیل همراهی ماهرانه و تاثیرگذار برای تکمیل حماسه‌ای شاعرانه

تندیس طلایی به بهترین صداگذاری/ نهنگ سفید/ آرش قاسمی، محمد قاسمی/ بخش کوتاه/ به دلیل دقت و ظرافت استادانه در خلق صدا و ارتباط تنگاتنگ آن با تصاویر و کامل کردن دنیای فیلم با خلق صدا و افکت‌های صوتی

تندیس طلایی بهترین اثر بلند به هیچ فیلمی تعلق نگرفت.

جایزه ویژه هیئت داوران/ دیوار چهارم/ محبوبه کلایی/ بخش کوتاه/ به دلیل خلق دنیایی شگفت انگیز از واقعیت و خیال برای بیان داستانی تاثیرگذار

جایزه ویژه دبیر جشنواره/ فرشید مثقالی/ به خاطر آغازگری در هنر صنعت پویانمایی در بیش از نیم قرن گذشته

دیپلم افتخار/ دست و تخم‌مرغ/ فاطمه غروی‌منجیلی/ بخش کودک و نوجوان/ به دلیل روایتی خیال‌انگیز و کودکانه

دیپلم افتخار/ ...رفت/ سمانه فضل‌اله‌اسدی/ بخش کوتاه/ به دلیل ملاحت، ایجاز و ظرافت در بیان موضوع

دیپلم افتخار/ شماره‌های افسانه‌ای/ مهدی علی‌بیگی/ به دلیل استفاده ماهرانه از کمترین عناصر بصری در بازآفرینی حرکات شخصیت‌های ورزشی

دیپلم افتخار/ پدر/ محمد کیوان¬مرز/ به دلیل استفاده ماهرانه از قابلیت‌های تکنیک سه بعدی در خلق فضای جذاب و دیدنی

 

پایان‌نامه‌های برتر

تندیس طلایی بهترین پایان‌نامه نظری هزینه‌های چاپ و انتشار پایان نامه به صورت کتاب/ محبوبه کلایی/ دانشگاه هنر/ موضوع: تدوین ساختار فضا در انیمیشن به مثابه فضای ریزوماتیک

لوح تقدیر و جایزه نقدی/ مهدی جلایی‌فر/ دانشگاه صدا و سیما تهران دانشکده رادیو و تلویزیون/ مطالعه کارکرد نظریه گشتالت در ساده‌سازی طراحی بصری شخصیت برای مجموعه های انیمیشن تلویزیونی

لوح تقدیر و جایزه نقدی/ مهسا کبیری‌زمانی/ دانشکده تربیت مدرس/ متحرک‌سازی چهره شخصیت در انتقال هیجان و احساسات به تماشاگر در نمونه های منتخب مطالعاتی

 پس از بررسی و مطالعه پایان نامه‌های ارسال شده بر اساس ملاک های داوری به شرح زیر، پایان نامه‌های رسیده ارزیابی شدند:

۱. کاربردی بودن پایان‌نامه و تأثیر گذار بودن آن در افزایش بنیه علمی جامعه انیمیشن

۲. رعایت اصول علمی و قوائد نگارش صحیح پایان نامه به عنوان یک اثر علمی–پژوهشی

۳. قابلیت تبدیل پایان نامه به یک کتاب با مخاطب حداکثر

 

مسابقه دانشجویی ایران

تندیس طلایی به بهترین کارگردانی در بخش دانشجویی/ ۰۱۶/ فائزه دادگرآزاد/ تندیس طلایی بهترین کارگردانی به اثر ۰۱۶ به دلیل دکوپاژ جسورانه و متنوع، بهره‌گیری از نماها و میزانسن خلاقانه هم‌راستا با مفهوم بدیع مورد نظر فیلمنامه و توانایی حفظ فضای مورد نظر داستان توسط امکانات کارگردانی.

تندیس طلایی به بهترین فیلمنامه در بخش دانشجویی/ بهشت/ مجیدرضا عیوضی/ تندیس طلایی بهترین فیلمنامه به اثر بهشت به دلیل بهره‌گیری درست در انتخاب داستان و روایت متناسب با مدیوم دنیای ویژه خیال‌انگیز مختص آثار انیمیشن.

تندیس طلایی به بهترین انیماتور در بخش دانشجویی/ مالایز/ لیلا آهنگ، مریم علوی، سارا حنیف، مرضیه کردلو/ تندیس طلایی بهترین انیمیت به اثر مالایز به دلیل رعایت درست اصول بنیادین انیمیت و تنوع و گستردگی حرکات شخصیت‌های حاضر در اثر و توانایی حفظ رویکرد متحرک‌سازی در طول روایت داستان.

دیپلم افتخار/ دماغ / حمیده تیموری/ دیپلم افتخار به پاسداشت همه آثار حاضر در باکس آثار دانشجویی که هر یک کیفیتی ویژه در اثر خود دارا بودند به نمایندگی اهدا شد به اثر دماغ برای تکنیک بدیع و دیزاین خلاقانه در روایت داستان.

مسابقه دینی و ارزش‌های انقلاب اسلامی

تندیس طلایی بهترین فیلم در بخش دینی به هیچ فیلمی تعلق نگرفت.

تندیس طلایی بهترین کارگردان در بخش دینی به هیچ فیلمی تعلق نگرفت.

تندیس طلایی به بهترین فیلم در بخش ارزش‌های انقلاب اسلامی/ این واقعیته/ کارگردان: سیداحسان حیدری، تهیه‌کننده: سیداحسان حیدری و محمدجواد جعفری/ به خاطر فیلمنامه سیال و مناسب بصری، هویت بصری و گرافیک قابل قبول، استفاده مناسب از رنگ، صداگذاری و موسیقی مناسب، حرکت های مناسب دوربین و هماهنگی قابل قبول در طراحی فضا، کاراکترها و آبجکت های تصویری.

 

بخش بین‌الملل

تندیس طلایی به فیلم اول/ دایی توماس، حسابدار روزها/ رژینا پسوآ/ بخش کوتاه

تندیس نقره‌ای به فیلم دوم/ دختر/ دریا کاشچ ییوا/ بخش کوتاه

تندیس برنزی به فیلم سوم/ یادگار یادگار/باستیَن دوبوآ/ بخش کوتاه

تندیس طلایی به بهترین فیلم با موضوع کودک و نوجوان/ بوریا/ مینگ سونگ آه/ بخش کودک و نوجوان

تندیس طلایی به بهترین اثر دانشجویی/ زیبایی/ پاسکال شلبلی/ بخش دانشجویی

تندیس طلایی به بهترین اثر تلویزیونی/ بی باک- لِیما گبووی/ شارلوت کامبون، مای اِنگویِن/ بخش تلویزیونی

تندیس طلایی به بهترین اثر تبلیغاتی/ روز یوز ایرانی/ عقیل حسینیان نسب/ بخش تبلیغی

تندیس طلایی به بهترین اثر بلند/ کاغذپاره‌ها/ بهزاد نعلبندی/ پویانمایی بلند

تندیس نقره ای به بهترین دست‌آورد فنی و هنری/ فریز فریم/ سوتکین فرشتِیخن/ بخش کوتاه

جایزه ویژه سیفژ/ فقط یک بچه/ سیمونه جامپائولو/ بخش کوتاه

جایزه ویژه هیأت داوران/ سلسله‌ای از خطوط موازی/ ماکس هاتلر/ بخش تجربی

جایزه ویژه دبیر جشنواره/ ژرژ شوئیزگبل

دیپلم افتخار/ مدار تنها/ فردریک زیگل، بنژامن مورار/ بخش کوتاه

دیپلم افتخار/ تئوفراستوس/ سرگئی کیبوس/ بخش کودک و نوجوان

دیپلم افتخار/ شیطانی در جیب/ آنتوآن بنوآ، مَتیلده لوبه/ بخش دانشجویی

 

***

گزارشی از دلایل حضور و نقش، رویکرد و دستاوردهای فرهنگستان هنر در جشنواره پویانمایی در گفت‌وگو با فاطمه بنویدی، عضو هیئت علمی این فرهنگستان

 

لطفاً توضیح اجمالی درباره این جشنواره بفرمائید.

دوازدهمین جشنواره بین‌المللی پویانمایی تهران در روزهای 8 تا 12 خرداد ماه سال 1401 توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در محل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزرار شد. در این جشنواره علاوه‌ بر نمایش پویانمایی‌های برگزیده داخلی و خارجی و اهدای جوایز به برگزیدگان در حوزه‌های مرتبط، پایان‌نامه‌های برترِ دانشجویان دانشگاه‌های کشور که در این حوزه نگارش شده بود، مورد داوری قرار گرفته و از نگارندگان برگزیده تقدیر شد.

 

دلایل حضور فرهنگستان هنر در جشنواره پویانمایی چه بود؟

فرهنگستان هنر در دوره ریاست جدید مبحث آموزش هنر از پایه تا آکادمیک را بسیار مورد توجه قرار داده است و از آنجا که کانون نقش تأثیرگذار و مرجعی در حوزة سیاستگذاری هنر کودک دارد، فرهنگستان تصمیم گرفت در زمینه آموزش هنر با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همکاری کند. این همکاری که با تمرکز بر مسئله مهم آموزش هنر به کودکان در حال شکل‌گیری و گسترش است تبعاً به برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های مشترک می‌انجامد و از این‌رو قرار بر این شد که در جشنواره پویانمایی امسال برای اولین بار فرهنگستان هنر نقش فعال‌تری داشته باشد و در برگزاری این جشنواره مستقیماً همکاری کند.

 

از نقش، رویکرد و دستاورد  فرهنگستان هنر از حضور در جشنواره به چه مواردی می‌توان اشاره کرد؟

فرهنگستان هنر در کنار دانشگاه‌های هنر و گروه‌های پویانمایی غیردانشگاهی، در این جشنواره به پیشنهاد کانون، برای وضعیت‌شناسی حوزه انیمیشن و آشنایی با مسائل تولیدکنندگان و بررسی آثار و تولیدات جدید غرفه‌ای در اختیار گرفت. طبیعتاً فرهنگستان هنر مستقیماً وارد ساخت پویانمایی نمی‌شود اما می‌تواند به نحوی در فراهم آوردن منابع الهام و پیشنهادِ جهت‌ها و اهداف نقش داشته باشد. از این‌رو در غرفه فرهنگستان آثار و نسخه‌های نفیس منتشره فرهنگستان معرفی شد، آثار ارزشمندی از حوزه تمدنی ایرانی اسلامی ما از جمله نسخه‌های خطی «شاهنامه شاه طهماسب»، «مرقع ایران و هند» و «مثنوی معنوی» جهت مواجهه دانشجویان و علاقمندان ارائه شد که مورد استقبال خوبی هم قرار گرفت. امید داریم که مبنای طراحی و آفرینش آثار ارزشی و بومی قرار گیرد.

 

برنامه آتی فرهنگستان هنر در ارتباط با این جشنواره چیست؟

 

 فرهنگستان هنر بنا دارد در انتهای خرداد ماه ضمن نمایش ده اثر برتر ایرانی که به فرهنگ و هویت ملی توجه داشته‌اند، سه اثر برگزیده را معرفی و برترین اثر را انتخاب و با اهدای جایزه تقدیر کند. همچنین با توجه به همکاری رو به گسترش فرهنگستان با کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تبعاً فرهنگستان در جشنواره‌های بعدی پویانمایی، نقش فعال‌تری خواهد داشت. دیگر اینکه فرهنگستان قصد دارد نشست‌ها و هم‌اندیشی‌هایی هم با موصوعات مرتبط با آموزش هنر کودکان برگزار کند. از جمله «هم‌اندیشی اقتباس ادبیات کودک» و نشست و نمایشگاهی با موضوع «تصویرگری کتاب کودک» که در نیمه دوم سال برگزار خواهد شد.

 

 
 
 

زمان انتشار: جمعه ١٣ خرداد ١٤٠١ - ٢٠:٣١ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج