توسط عمادالدين شيخ الحكمايي بررسي شد
«نحس بودن شكل چهارگوش و تاثر آن بر هنر ها»
|

«اعتقاد به نحس بودن شكل چهارگوش، يكي از اعتقادات كهن بشري است كه تأثير آشكاري بر فعاليت ها و ساخته هاي دست بشر داشته و شناخت و شيوه تأثيرگذاري آن، مي تواند در تحليل بهتر آثار هنري مؤثر باشد.»
«اعتقاد به نحس بودن شكل چهارگوش، يكي از اعتقادات كهن بشري است كه تأثير آشكاري بر فعاليت ها و ساخته هاي دست بشر داشته و شناخت و شيوه تأثيرگذاري آن، مي تواند در تحليل بهتر آثار هنري مؤثر باشد.»
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، عمادالدين شيخ الحكمايي با بيان اين مطلب در نشستي با عنوان «نحوست تربيع و تأثير آن بر آثار هنري» كه دوشنبه هفتم اسفند ماه برگزار شد گفت:«كساني كه مستقيماً با اسناد تاريخي سر و كار دارند، احتمالاً بريدگي گوشه سمت راست پايين برخي از اسناد توجه شان را به خود جلب كرده است .»
وي در ادامه افزود:«كهنترين منبعي كه به صراحت به اين موضوع اشاره دارد، كتاب بي نظير و ارزشمند دستور دبيري ميهني (تأليف سده ششم) است. او دليل انجام اين امر را نحس بودن شكل چهارگوش دانسته و سفارش مي كند تا گوشه پايين سند بريده و شكل مربع باطل شود. تربيع خود اصلاحي در نجوم و هندسه است.»
عمادالدين شيخ الحكمايي سپس با اشاره به سابقه تاريخي اين انديشه گفت:« اين سنت پيشينه اي درازتر از دوره صفوي دارد و با يك بررسي كوتاه ميتوان اين انديشه را در اسناد پيش و پس از دوره صفوي نيز رديابي كرد. اين سنت در دوره صفوي و قاجار دچار تحول شده و با تغيير در شكل و شيوه كار، برش كاغذ به تغيير جدول دور سند مبدل شده است.»
وي همچنين در بخش ديگري از سخنراني خود به بررسي تأثير اين انديشه در هنرهايي همچون نقاشي، نقوش برجسته، معماري و... پرداخت و نمونه هايي از آن ها ذكر كرد.
|
|
|
|
|
زمان انتشار: دوشنبه ٧ اسفند ١٣٨٥ - ١٣:٥٥ |
نسخه چاپي