هم انديشي زبان شناسي و مطالعات بينارشتهاي، دهم خردادماه در دانشگاه الزهرا به كار خود پايان داد.
هم انديشي زبان شناسي و مطالعات بينارشتهاي، دهم خردادماه در دانشگاه الزهرا به كار خود پايان داد.
دومين هم انديشي زبانشناسي و مطالعات بينارشتهاي، در روز دوم با سخنراني دكتر محمد راسخ مهند درباره مقايسه فرانقش تجربي داستانهاي كودكان و بزرگسالان آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، اين عضو هيئت علمي دانشگاه بوعلي سيناي همدان، با انتخاب سه داستان از سه گروه سني متفاوت و مقايسه آنها از حيث فرانقش تجربي، كه ميتوانند ذهني، كلامي و رخدادي باشند به تحليل اين سه متن پرداخت و ميزان ذهني، كلامي يا رخدادي بودن فرآيندها را در اين سه داستان نشان داد.
ديگر عضو هيئت علمي دانشگاه بوعلي سينا، دكتر مهرداد نغزگوي كهن، نيز با ارائه مقالهاي در باب «كاربرد ساز و كار باز تحليل در طنز»، باز تحليل را ناخودآگاه توصيف كرد.
وي در اين مقاله ضمن توضيح شيوهي عملكرد باز تحليل در تغييرات در زماني، به طنز نويسان به عنوان كساني كه از اين ساز و كار به صورت آگاهانه استفاده كرده و موجب ساخت صورتهاي طنزآميز جديد با معناهاي جديد مي شود، اشاره كرد.
به تعبيري ديگر، ساز و كار باز تحليل نه تنها به لحاظ در زماني بلكه به لحاظ هم زماني نيز داراي اهميت بسيار است.
پس از او دكتر آزاده شريفي مقدم، عضو هيئت علمي دانشگاه شهيد باهنر كرمان، با مقالهاي تحت عنوان «تصوير گونگي در اسامي تجاري، تصويري از خلاقيت در زبان» به تصوير گونگي اسامي در تبليغات كالاهاي تجارتي اشاره كرد. «تصويرگونگي در نظام زبان مي تواند بيانگر نوعي شباهت يا هماهنگي بين ويژگيها يا رفتارهاي صوري يك نشانه زباني با مختصات معنايي آن باشد.»
اين مقاله سعي داشت تا ضمن معرفي انواع روابط تصوير گونه -از سادهترين تا پيچيدهترين و انتزاعيترين آنها- اين روابط در اسامي تجاري همراه با نمونه هاي متعدد ارائه و توجيه گردد.
«گفت و گوي خودكار و گفت و گوي نمايشي، بحثي در سبك شناسي درام» عنوان مقالهاي ديگر بود كه دكتر بهروز بختياري، عضو هيئت علمي دانشگاه تهران به ارائه آن پرداخت.
او در اين مقاله ضمن بيان اهميت كاركرد زبان در نمايش و نقش هاي مختلفي كه زبان مي تواند در پيشبرد كنش نمايشي داشته باشد، به كاركردهاي ويژهي گفتوگوي نمايشي در تقابل با گفتوگوهاي رايج (يا خودكار) بپردازد و به لحاظ چهارچوب هاي موجود در تحليل گفتوگو، به نظريات جديد در تحليل نمايش نامه از منظري زبان شناختي دست يافت.
آخرين سخنران هم انديشي زبان شناسي و مطالعات بينارشتهاي به مقالهاي با عنوان «حركت پلي از متن دراماتيك به اجرا» از محجوب زيرك، دانشجوي كارشناسي ارشد زبان شناسي اختصاص داشت.

وي در اين مقاله با اشاره به اينكه، متن كلامي نمايش به دليل كامل نشدن وجه نمايشي آن، و به دليل نيازش به بافت سازي فيزيكي، بايد اجرايي و با حركات همراه باشد، به تشريح تعزيه و حركات آن به عنوان نمايش ايراني پرداخت.
در اين مقاله، به ضرورت حركت به عنوان سطحي از گفتمان تئاتري در تعزيه و نيز حركت هاي قراردادي به عنوان نظام نشانه اي در اين نمايش شرقي پرداخته شد.