سومين كارگاه هنرهاي ايراني كه به هنر فلزكاري اختصاص دارد تا 27 مهر ميزبان علاقهمندان است به همين مناسبت گفتگويي كوتاه با يكي از هنرمندان اين كارگاه انجام داديم.
الهام طالبي- ایران از لحاظ منابع طبیعی دارای ذخایر بزرگـی از مواد معدني و کانـیها است از اين رو هنر فلزکاری ایران بهعنوان یکی از مهمترین و باشکوهترین شاخههای هنر اسلامی، واسطهای است که فرهنگ و هنر امروز و دیروز ایرانزمین را به یکدیگر پیوند میدهد. هنر فلز كاريدر ايران كه به اعتقاد صاحبنظران قدمتي هفت هزار ساله دارد؛ نشانگر تجلیگاه روح آفرینشگری و سختکوشی هنرمندان ایرانی در اعصار گوناگون است.
كارگاه تخصصي فلز از سلسله « كارگاه هاي هنرهاي ايراني» از آغاز مهرماه در رواق هنر فرهنگستان هنر گشايش يافته است كه از ويژگي اين كارگاه حضور هنرمندان ارامنه كشور در آن است.
آديس قره پتيان هفتواني يكي از هنرمنداني است كه در كارگاه تخصصي فلز حضور دارد. او 13 سال است كه روي فلز حكاكي ميكند و شاگرد استاد سارومقرچيان بوده است.
با اين هنرمند 29 ساله گفتگويي ترتيب داديم كه در ادامه مي خوانيد :
· شما چه سبكي را كار ميكنيد و ابزار كار شما چيست؟
من سبك قلم تبريز را كار ميكنم. اين سبك در ايران از شهر تبريز شروع شده است كه با سبك قلم اصفهان بسيار متفاوت است. در سبك تبريز همه مراحل كار با دست انجام و حكاكي مي شود در حاليكه قلم اصفهان با ضربه چكش كار مي شود. سبك تبريز به قلم ارمني هم معروف است به اين علت كه آن را ارامنه مهاجر از تركيه به تبريز آوردند. اين هنر را اشاعه مي دهند و نسل به نسل منتقل شده تا اين هنر به ما رسيده است. ابزار كار ما، قلم هاي فولادي است كه بستگي به نوع كار، خودمان آنها را درست ميكنيم مثل قلم ريش قلم خط رفتن و....
· شما بيشتر از چه نمادهاي بومي در آثارتان بهره مي بريد ؟
بيشتر نقش ها، نقش هاي قديمي ارامنه است كه شما ميتوانيد طرح ها و نقش ها را در معماري كليساهاي قديم و مقبره هاي ارامنه ببينيد. هركدام از اين نقش ها براي خود معاني خاصي را تداعي ميكند. نقش زنجير ارامنه را به وفور در اين سبك ميبينيم كه مفهوم آن، اين است كه تا ابد جهان تداوم دارد و زندگي چرخش دارد. از نقوش ديگر، كانداك صليبي است كه صليب هاي كوچكي است كه كنار هم نقش ميشوند و از طرح هاي زينتي خاص ارامنه است كه از قديم به جا مانده است.
· در ايران سبك ارامنه بيشتر در كدام شهر ها رونق دارد؟
اين سبك بيشتر در تهران و تبريز شهرت دارد و خوب فروش مي رود. ولي در اصفهان رونق خاصي ندارد و اين به دليل اشباع شدن قلم اصفهان در بازارهاي اين شهر است. ولي اگر كار خوب و با كيفيت سبك تبريز در اصفهان ارائه شود خوب فروش مي رود و شهروندان اصفهاني استقبال ميكنند.
· اين چنين نمايشگاه هاي مردمي كه ارتباط مستقيم با مردم را امكان پذير ميكند، چه تاثيري بر روندكاري شما دارد ؟
ارتباط هنرمند با مردم بسيار تاثير گذار است، نيت قلبي من اين نبود كه براي فروش كارهايم اينجا بيايم بيشتر مي خواستم كه مردم با سبك تبريز آشنا شوند و بدانند كه اين چنين هنري وجود دارد و كساني هنوز هستند كه ادامه دهنده اين هنراند. مردم وقتي اينجا ميآيند و و با ما روبرو مي شوند از حوصله ما تعجب ميكنند. از طرفي متاسفانه استقبال عموم از اين هنر خيلي كم شده است. جوانها ديگر اشتياق پرداختن به اين هنرها را ندارند و اين تقصير آنها نيست اوضاع اقتصادي اجازه نميدهد كه به سمت اين هنر بيايند.
· فلزكاري از لحاظ اقتصادي چه وضعيتي دارد ؟
در هر صورت در اين هنر هميشه هنرمند است كه هنرش پايمال ميشود. متاسفانه آثار ما فلز كاران را براساس وزن آن ميخرند و آن اجرتي كه ما از مغازه دارها دريافت ميكنيم همان ميزاني نيست كه به مشتري مي فروشند؛ بنابراين هنرمند متضرر ميشود.
· علاوه بر بازديدهاي مردمي شما انتظار داريد چه كساني براي بازديد به اين نمايشگاه بيايند؟
اولين كساني كه من انتظار داشتم اينجا باشند مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و صنايع دستي هستند. بيايند ببينند ما هنرمندان چه نيازهايي داريم. براي هنري كه در حال نابودي است! متاسفانه در حال حاضر كسي نيست كه بر روي اين هنر سرمايه گذاري كند. ما حتي براي داشتن كارت بيمه كلي دردسر ميكشيم. در خصوص تامين ابزار كار نيز با مشكلات زيادي روبرو هستيم. از طرفي مغازه دارهاي بزرگ صنايع دستي در سطح شهر و گالري دارها بايد اينجا باشند تا آثار هنرمندان را ببينند كه هم از اين هنر حمايت شود و هم از هنرمند. البته از فرهنگستان هنر به خاطر ايجاد اين مكان مناسب براي ارائه و برپايي كارگاه ها سپاسگزاريم.
|