«يونگ كو» يكي از اعضاي هيئت اجرايي شوراي ملي هنر آركو كره جنوبي معتقد است، به عبارتي هنوز هنر شرقي در دنياي غرب آنطور كه بايد شناخته شده نيست.
«يونگ كو» يكي از اعضاي هيئت اجرايي شوراي ملي هنر آركو كره جنوبي معتقد است، به عبارتي هنوز هنر شرقي در دنياي غرب آنطور كه بايد شناخته شده نيست.
مولود زندينژاد- علاقهمندي هنرمندان و پژوهشگران حوزه هنر براي دستيابي به اطلاعات هنري ساير كشورها، فرهنگستانهنر را بر آن داشت تا ارتباطات خود را با ساير فرهنگستانهاي دنيا، بسط و گسترش دهد به همين سبب بخش بينالملل اين فرهنگستان بر اساس ظرفيتها، بنيانهاي فكري، ارزشها، و بر اساس شرح وظائف خود به عنوان سازماني ملي و فراملي و ... ارتباط با ساير فرهنگستانهاي دنيا را در دستور كار خود قرار داد و براي عملياتي شدن اين امر طرح و برنامههايي مختلف را ارائه كرد كه در نهايت تاكنون به امضاء تفاهم نامه همكاري با كشورهاي قزاقستان، چين،كره جنوبي ، سازمان هنرمندان افغانستان ، دانشگاه بينالمللي اسلامي مالزي و ... منجر شده و به اين ترتيب كارگاه قلم زني و منبت کاري با حضور دو هنرمند ايراني در قزاقستان و متعاقبا كارگاه نقاشي هنرمند قزاقي در تهران، كارگاه فيلم ايران پس از انقلاب اسلامي «جعفري جوزاني» در چين، برگزاري نمايشگاه مجموعه آثار هنرهاي ايراني دوره قاجاريه و پيش از آن و چاپ كتاب اين آثار در موزه هنرهاي کاربسته مجارستان، برگزاري نمايشگاه آثار هنرمندان ليتواني در تهران، از جمله برنامههايي بود كه تاكنون فرهنگستان هنر به انجام رسانده است و البته برنامه هايي چون تبادل و ترجمه كتابهاي هنر اصيل ايراني و اسلامي به زبانهاي مورد نظر و نيز شناسائي و جمع آوري کتابهاي برجسته هنري براي ترجمه و زبان فارسي را نيز در دستور کار خود قرار دارد.
سال گذشته به درخواست شوراي ملي هنر كشور كره جنوبي آركو، براي نيل به اهداف فرهنگي -هنري، تعاملاتي از سوي مسئولان فرهنگستانهنر با اين شورا در دو كشور صورت گرفت و در نهايت منتهي به امضاء تفاهم نامه همكاري شد و براي اجرايي شدن مفاد تفاهمنامه همكاري برنامههاي مشتركي پيشنهاد و برنامه ريزي شد. بر همين اساس قرار است در پايان سال جاري و سال آينده (2012و 2013 م) برنامههاي متنوعي در ايران و كره اجرا شود.
خانم «يونگ كو» داراي مدرك دكترا تاريخ هنر است و به عنوان منتقد سينما در كره فعاليت دارد. وي يكي از اعضاي هيئت اجرايي كره جنوبي است كه چندي پيش به مدت يك هفته در تهران ميهمان فرهنگستان هنر بود و قرار است مسئله تعامل هنرمندان دو كشور را پيگيري نمايد؛ اين امر بهانهاي شد تا با وي به گفتگو بنشينيم.
لطفا كمي درباره پيشينه و تاريخ هنري كشور كره توضيح دهيد؟
كره داراي 6000 سال قدمت تاريخي است و از سابقه هنري طولاني برخوردار است. هنر كره در اين سالها تحت تاثير سه مسئله مذهب بودايي، مكتب كنفسيوس و دين مسيحيت قرار داشته و طبيعتا خلق آثار هنري در اين كشور تحت تاثير اين سه بوده است، به طوري كه آثاري كه متعلق به دورههاي گذشته است ميتواند سير تحول و تطور هنري را در طول تاريخ نشان دهد.
تاثير اين سه مسئله تا چه حد بوده و در طي چه دورههاي تاريخي صورت گرفته است ؟
هنرهايي كه از مذهب بودايي الهام گرفتند، رد بهترين نمونههاي آثار هنري را كه از مذهب بودايي الهام گرفته، ميتوانيم در قرون 5 و 6 ميلادي مشاهده كنيم و بسياري از تنديسها و مجسمهها مربوط به اين دوره هستند كه در دنيا نيز بسيار مشهورند. پس از آن بين قرون 13 تا 19 ميلادي كه كره تحت سلطه خاندان جوسونگ بود به دليل اين كه اين خانواده تحت تاثير مكتب كنفسيوس قرار داشتند، بيشترين آثار متاثر از اين مكتب است. در اين زمان بيشترين آثار هنري مربوط به ظروف چيني است كه با الهام از اين مكتب در قرون 14 تا 17 ميلادي ساخته شده. اين مكتب بسيار ساده نگر است و همه چيز را به سادهترين شكل خود نشان ميداد ( شايد هم بتوان گفت که مينيماليسم را بنيان گذاشت). در قرون 19 و 20 ميلادي نيز از دين مسيحيت الهام گرفته است. بنابر اين كشور كره با اين پيشينه متنوع، آثار بسيار گوناگوني در زمينه هنري دارد.
در دوران معاصر وضعيت خلق آثار هنري در كشور چگونه است؟
از اواخر قرن 19 با ورود جنبشهاي ماركسيستي و امپرسيونيست در كشور و متعاقب آن وقوع جنگ جهاني در كره ، هنر ما تحت تاثير اين دوره تاريخي قرار گرفت و تجربيات تلخ جنگ ما را به سمت هنرهاي انتزاعي كشاند به طوري كه هنرمندان با الهام از رويدادهاي تاريخي آثارشان را خلق ميكردند. وقتي بحث از هنر معاصر كره به ميان ميآيد مهمترين نقطه عطف و خلق آثار مربوط به نقاشيهايي است كه بيانگر آغاز هنر معاصر كره است كه مربوط به قرن بيستم ميشود؛ تا قبل از اين زمان را هنر معاصر تعريف نميكنيم.
آيا اين تحول و مدرنيسم منحصر به نقاشي معاصر بوده؟
خير در ساير رشتههاي هنري نيز تاثير داشته اما نمود آن در نقاشي بيش از ديگر هنرها بوده است. به عنوان نمونه در آثار سينمايي و صنعت فيلمسازي نيز سعي ميشود تا از سبك مينيماليسم استفاده شود و سينماگراني چون« لي» و «اوهان» دو هنرمند فيلمسازي كه با اين سبك كار ميكنند و آثارشان بسيار مورد اقبال قرار گرفته است. اما به طور كلي بايد متذكر شوم كه هنر معاصر در كره تلفيقي از هنرهاي گذشته و امروزي است و برخي از هنرمندان به هنرهاي سنتي علاقهمندند، برخي به تلفيق سبكهاي گذشته و امروزي و بعضي ديگر نيز به سبك مدرن و غربي علاقهمندند. بنابر اين ما همچنان در مقطع كنوني در حال تركيب و تلفيق ميراث مانده از گذشته و ايدههاي امروزي هستيم.
آيا در شوراي هنر آركو، نقشه جامعي درباره افق هنري كره ترسيم شده است ؟
تنوع در هنر معاصر كره خيلي زياد است و با جريانهاي مختلفي روبرو هستيم همانطور كه قبلا هم گفتم برخي مشتاق هنرهاي سنتي هستند و برخي به هنرهاي پيشرو و بعضي ديگر به تلفيق آن ميانديشند. ضمن آنكه مسئله ديگري نيز فكر ما را مشغول كرده و آن بحث جهاني سازي است كه نه تنها در مباحث اقتصادي، سياسي و اجتماعي وارد شده بلكه تاثير شگرفي در هنر هم داشته و هنرهايي كه امروزه مورد بحث هستند به سمت اينفورمال ميرود كه بسيار سخت فهم و پيچيده است و مخاطب مردمي آن بيش از ساير مكاتب است. به هر روي ما در اين باره نقشهاي نداريم. تاريخ كره نشان داده در زمان جنگها و لشكر كشي يا ساير موقعيتهاي اينچنين، هنرهايي تلفيقي به وجود آمده كه دوستداران بسياري نيز داشته و ما ضمن آنكه دوست داريم هنر كره را زنده نگه داريم به دنبال تلفيق هنرهاي گذشته، معاصر و مدرن نيز هستيم تا آثار متنوعي داشته باشيم و آنچه در رسانهها و مستند سازي هنرهاي تجسمي ، سينما و ... مشاهده ميشود بيشتر تاكيد بر تلفيق هنرهاي سنتي و مدرن را دارد.
چه اشتراكاتي ميان هنرهاي سنتي ايران و كره دريافت كرديد؟
به طور كلي بايد اذعان داشت هنر خوشنويسي در ايران داراي سابقه طولاني است و مورد توجه خاص و عام است و از جمله هنرهايي است كه بسيار داراي اهميت است در كره نيز استفاده از خط در آثار هنري و تلفيق با نقاشي بسيار وجود دارد و كلا اين هنر نمونه هنرشرقي است كه تفاوت گستردهاي در غرب دارد. آثار خوشنويسي علاوه بر داشتن مفاهيم و معاني خاص با تركيب دو عنصر خط و گاهي نقاشي آثاري پديد آمده كه در غرب شما نمونههايي براي آن مشاهده نميكنيد. براي شناسايي هنرهاي شرقي ابتدا بايد آن را از هنر غربي تفكيك كرد بعد آن را مورد بررسي قرار داد.
در سفر به ايران، هنر كشور ما را چگونه ارزيابي كرديد؟
ما سفر كوتاهي به ايران داشتيم و به ديدار برخي از موزهها و گالريها رفتيم، براي دريافت بهتر اين مطلب و فهم اشتراكات بايد ارتباطات گستردهتري با هنرمندان برقرار كرد. اين ارتباطات كمك ميكند تا ما هنرمندان و آثار هنري ايران را ديده و با آنها آشنا شويم و درك بهتري از هنر ايران داشته باشيم. البته با برخي از هنرمندان ايراني در خارج از ايران آشنا شده و آثارشان را ديده بودم اما با هنرمندان داخل ايران آشنايي ندارم. به هر رو با اين اندك اطلاعاتي كه از هنر ايران دارم نميتوانم درباره هنر ايران نظر كارشناسي دهم و اين كار نياز به مطالعات بيشتر و عميقي دارد.
آيا محصولات هنر شرقي ميتوانند بازارهاي مناسبي در غرب داشته باشند؟
هنر شرقي انعكاسي از عقايد و ايدههاي شرق است و سعي دارد تا بدين ترتيب از يكسري از ايدههاي خود حمايت كند، آثار شرقي با واقعيات همراه است و سعي دارد تا تصويري روشن و واضحي ارائه دهد در صورتي كه آنچه در غرب مورد توجه است غير از اين است . درغرب آثار شخصي ، به دور از واقعيات و متاثر از ايدئولوژيهاي سرمايهداري خلق ميشوند به اين ترتيب آنچه در شرق خلق ميشود مورد توجه غربيان نيست و كمتر در بازارهاي غربي راه دارد ولي آنچه متاثر از آثار غربي است بيشتر مورد توجه است. به عبارتي هنوز هنر شرقي در دنياي غرب آنطور كه بايد شناخته شده نيست.
|