اخبار > جلسه نقد و بررسي آثار حجمي استاد نجيبي برگزار شد


جلسه نقد و بررسي آثار حجمي استاد نجيبي برگزار شد

 

جلسه نقد و بررسي آثار حجمي استاد جعفر نجيبي روز گذشته با حضور هنرمنداني همچون خانم دكتر ليليت طريان ( مجسمه ساز)، استاد ارژنگ ( مجسمه ساز)، مهرداد فخيمي ( مجسمه ساز)، حبيب‌ا... درخشاني( نقاش و منتقد هنري)، عباس قانع و دكتر بهمن نامور مطلق توسط گروه نقد هنري معاونت پژوهشي برگزار شد.

جلسه نقد و بررسي آثار حجمي استاد جعفر نجيبي روز گذشته با حضور هنرمنداني همچون خانم دكتر ليليت طريان ( مجسمه ساز)، استاد ارژنگ ( مجسمه ساز)، مهرداد فخيمي ( مجسمه ساز)، حبيب‌ا... درخشاني( نقاش و منتقد هنري)، عباس قانع و دكتر بهمن نامور مطلق توسط گروه نقد هنري معاونت پژوهشي برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، دكتر بهمن نامور مطلق سرپرست معاونت پژوهشي فرهنگستان هنر كه مديريت اين جلسه نيز عهده وي بود، در ابتداي اين جلسه گفت : « زيبايي و ماندگاري دو اصل هنر مجسمه‌سازي است » كه متأسفانه در ايران هيچ‌گاه شناخته نشده است.»

وي ابراز اميدواري كرد: « در صورت ايجاد شناخت خوب از اين رشته، گره‌هاي كوري كه مانع پيشرفت آن شده، باز مي‌شود.»

حبيب‌ا... درخشاني ( نقاش و منتقد هنري ) با اشاره به اهميت نقش مواد ومصالح در هنر مجسمه سازي گفت : « اساس هنر مجسمه سازي مواد و آگاهي و شناخت از آن است». اگر ابزار و مواد را از مجسمه ساز بگيرند ديگر چيزي نمي ماند.»

حبيب‌ا... درخشاني همچنين در خصوص سبك كاري استاد جعفر نجيبي گفت: «در آثار استاد نجيبي تنوع زيادي وجود دارد. اما به رغم اين تنوع، نوعي ويژگي خاص نيز كه مختص خود اوست نيز مشاهده مي‌شود.»

وي همچنين افزود: « هركس در هر كاري كه مي‌كند تا حدي وارد يك سبك مي‌شود، البته آثاري هم هستند كه سبكي ندارند، اما بي‌سبكي هم خودش نوعي سبك است.»

عباس قانع « مجسمه‌ساز » نيز با بيان اينكه بالاترين هنر خلاقه، هنر مجسمه‌سازي است، در خصوص جايگاه مواد در اين هنر گفت: « مواد در مجسمه‌سازي زماني اثربخش مي‌شود كه به معنا تبديل شده باشد. يك هنرمند مجسمه‌ساز بايد نسبت به تمام مواد شناخت داشته باشد.»

وي همچنين در خصوص آثار جعفر نجيبي گفت : « در آثار استاد نجيبي حركت وجود دارد. ضمن اينكه ايشان از اغلب مواد استفاده كرده‌اند و آثارشان متنوع نيز هست.»

خانم دكتر ليليت طريان ( مجسمه‌ساز) نيز گفت: « به اعتقاد من قبل از هر چيز در هنر مجسمه‌سازي فكر و احساس مهم است بعد از آن هنرمند مي‌تواند براي پياده كردن آن فكر از مواد استفاده كند.»

استاد ارژنگ نيز با اشاره به اينكه هنوز ارزش مصالح در كشور ما مشخص نشده، گفت: « در برابر وظيفه‌اي كه هنرمند در قبال هنرش دارد شايد مسأله مصالح آنقدر جايي نداشته باشد. چرا كه هر منطقه‌اي با توجه به شرايط خاص خود مصالح و مواد مختلفي دارد و ما بايد بر اساس موقعيتي كه ايجاب مي‌كند از مواد استفاده كنيم.»

مهرداد فخيمي ( مجسمه‌ساز) نيز تفكر را يكي از مباحث بنيادي هنر دانست و گفت :« اولين مطلب براي هر هنرمندي تفكر است. ابتدا اين فكر در ذهن او تداعي ميشود سپس آنچه را كه مي‌خواهد به عرصه اجتماعي بياورد را پياده ميكند. در حقيقت بيان كار از همين‌جا شروع مي‌شود.»

دكتر نامور مطلق با جمع‌بندي مباحث مطرح شده گفت :« آثار استاد نجيبي داراي پردازشي زيبا و قوي است، اما نجيبي هنوز سبك و موضوعي را دروني نكرده است و هنوز در جستجوي زبان ويژه خويش است.

همچنين نجيبي الگوي قشر مجسمه‌ساز در ايران است. مجسمه‌سازان ايراني، هنرمنداني هستند كه بدليل پاره‌اي از مشكلات هيچگاه در ايران آنطور كه بايد ظهور و بروز پيدا نكرده‌اند. و تا مردم ومسئولين نسبت به ميزان ثأثيرگذاري و گوناگوني مجسمه‌سازي آگاهي پيدا نكنند اين هنر شكوفا نخواهد شد.

قابل ذكر است كه اين جلسه بابحث و بررسي‌هاي ديگري راجع به هنر مجسمه‌سازي پايان يافت.

گفتني است، اين جلسه در مركز فرهنگي هنري صبا واقع در خيابان طالقاني، خيابان برادران شهيد مظفر، پلاك 53 ، با حضور گسترده علاقه‌مندان هنرهاي حجمي برگزار شد.

 
 
 

زمان انتشار: چهارشنبه ٢١ آبان ١٣٨٢ - ٠٨:٣٧ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج