
چهارمین نشست از سلسله نشستهای «تأملی در رابطه استاد و شاگردی در آموزش هنرها» در حوزه هنرهای سنّتی عصر دوشنبه، 27 دی 1400، برگزار شد.
چهارمین نشست از سلسله نشستهای «تأملی در رابطه استاد و شاگردی در آموزش هنرها» در حوزه هنرهای سنّتی عصر دوشنبه، 27 دی 1400، برگزار شد. به گزارش روابطعمومی فرهنگستان هنر، چهارمین نشست از سلسله نشستهای «تأملی در رابطه استاد و شاگردی در آموزش هنرها» با حضور و سخنرانی حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران؛ و اردشیر مجردتاکستانی، استاد پیشکسوت نگارگری؛ و دبیریِ مهدی مکینژاد عضو هیئت علمی و عضو گروه هنرهای سنتی درباره رابطه استاد و شاگردی در حوزه هنرهای سنّتی برگزار شد.
مکی نژاد در این نشست با بیان این که این نشست چهارمین نشست از سلسله برنامههایی ست که در راستای درک نظام استاد شاگردی در فرهنگستان هنر تنظیم و تدوین شده ست، گفت امیدواریم بتوانیم به شناسایی ظرفیتهای کمتر پرداخته شده در نظام آموزش بپردازیم. اردشیر مجردتاکستانی، استاد پیشکسوت نگارگری، با ذکر اینکه در ابتدای آموزش نگارگری، با کپیکردن آثار استاد خود و آموزش آزاد، این هنر را آموخته است، به تجربیات کارگاهی خود درباره چگونگی یادگیری و یاددهی مینیاتور پرداخت. او همچنین به بررسی روند تاریخی نگارگری در دوران مختلف تاریخی پرداخت و آموزش هنر بهصورت آکادمیک را مناسب ندانست و راهکار و روش آموزش بهتر را گذاشتنِ زمان بیشتر از طولِ یک ترم برای هر درس قلمداد کرد. حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران، نیز در این نشست، به معنای دقیق کلمههای استاد و شاگرد در فرهنگ لغت، از دو منظر تبارشناسی و تاریخ تحول و تطور پرداخت و سپس، به بررسی شأن و منزلت و مقام استاد در متون ادبی و تاریخی و احادیث پرداخت.
فایل صوتی این نشست را اینجا بشنوید.
|