اخبار > اولین دوسالانه عکس جهان اسلام از نگاه داوران بررسی شد


اولین دوسالانه عکس جهان اسلام از نگاه داوران بررسی شد

 

مؤسسه فرهنگی-هنری صبا هم‌زمان با اولین دوسالانه بین المللی عکس جهان اسلام، روز سه‌شنبه، 28 خردادماه، میزبان یک میزگرد تخصصی با حضور داوران این دوسالانه بود تا میزان توفیق این حرکت را در دستیابی به اهداف خود، به بحث و بررسی گذارد.

مؤسسه فرهنگی-هنری صبا هم‌زمان با اولین دوسالانه بین المللی عکس جهان اسلام، روز سه‌شنبه، 28 خردادماه، میزبان یک میزگرد تخصصی با حضور داوران این دوسالانه بود تا میزان توفیق این حرکت را در دستیابی به اهداف خود، به بحث و بررسی گذارد.

به گزارش روابط عمومي‌مؤسسه فرهنگی-هنری صبا، وابسته به فرهنگستان  هنر، هم‌زمان با اولین دوسالانه بین المللی عکس جهان اسلام که، در نخستین تجربه، موفق به ترسیم گستره‌ای وسیع و چشمگیر از رقابت و مشارکت عکاسان چهل کشور جهان در کنار یکدیگر شده است این مؤسسه میزگرد تخصصی هیئت داوران اولین دوسالانه را در حضور علاقه‌مندان برگزار كرد. اين ميزگرد به بحث و بررسی درخصوص دستاوردها، توفیقات و تجربه‌هاي به‌دست آمده در برپایی این حرکت بین المللی اختصاص داشت. در این میزگرد که باحضور دبیر و هیئت داوران اولین دوسالانه عکس جهان اسلام آقایان سیدعباس میرهاشمی،‌ سعید صادقی،‌ فرهاد سلیمانی‌،‌ فرزاد‌هاشمی، بهمن جلالی و سهراب‌هادی برگزار شد، ابتدا سيد عباس میرهاشمي‌با بیان مراحل و مقدمات شکل گیری این اتفاق یادآور شد: «شناسایی استعدادها و خلاقیت‌های برتر عکاسی جهان اسلام و همچنين عکاسان پیشرو و خلاق این حوزه -که در جایی جز این دوسالانه هرگز امکان یافتن آن‌ها نبود- کم‌رنگ کردن و تعدیل نگاهی که تحت تأثیر تبلیغات مغرضانه و یکسویه رسانه‌های خبری غرب نسبت به جهان اسلام كه در سراسر دنیا کمابیش حاکم شده، و همين‌طور نگاه به رنگ‌ها با همه تنوع و نشاط آن، نگاه به شادی، به زندگی و مراسم و آیین‌های سنتی و ملی و در نهایت شناسایی همه خلا‌ها و نقاط کارنشده یا آسیب پذیر، به عنوان یک راهبرد محوری، همه در شمار اهداف و اولویت‌های این دوسالانه بود. »

آنگاه سعید صادقی، عکاس و عضو هیئت داوران، خاطر نشان کرد: «با آنکه معیار از پیش تعیین شده و خاصی برای ما در گزینش آثار وجود نداشت؛ اما مهم‌ترین ملاک ما قدرت بصری عکس‌ها بود. البته گاه با تکنیک‌های قوی، نگاه کاملاً‌ حرفه‌ای و مهارت در انتقال موضوع مواجه مي‌شدیم.»

در ادامه فرهاد سلیمانی یکی دیگر از اعضای هیئت داوران نیز به بیان دیدگاه‌های خود در داوری آثار پرداخت و گفت: «بیشتر عکس‌هایی که ما با آن روبرو شدیم رویکردی کاملاً‌مستند داشت و به ندرت به عکس‌هایی برمي‌خوردیم که مرتبط با جریان عادی زندگی روزمره مسلمانان و خانواده مسلمان به عنوان موضوع اصلی دوسالانه باشد.» وی تأکید کرد: «مسائلی از قبیل سیل، زلزله، و کلاً ‌بلایای طبیعی، مصائب و رنج‌ها و همه آنچه از عکس به عنوان رسانه انتظار دارند تا آن‌ها را به سرعت به سراسر جهان منتقل کنند، نمود چشمگیرتری داشت و ما با انبوهی از عکس‌هایی با مفاهیم این‌چنینی سر و کار داشتیم و این مسئله کار داوری را بسیار دشوار تر مي‌کرد. چرا که هدف ما ارايه جنبه‌ها و جلوه‌هایی دیگر از زندگی، با تنوع رنگارنگ الگوها و شیوه‌های فرهنگی، تمدنی، اقلیمي‌و قومي‌و... بود و این شاید ناشی از تعدد و تراکم حوادث و رخدادهای بحران زا و فاجعه بار در جهان اسلام و مطرح بودن عکس به عنوان یک رسانه سریع الانتقال، تأثیرگذار و فراگیر در سطح جهانی است که به ناگزیر این وجه رسانه‌ای عکس را برجسته تر مي‌کند.» وی در ادامه افزود: «باید برای دوسالانه‌های بعدی، خط مشی و مسیر مشخصی را تعریف و ترسیم کنیم تا نمایشگاه‌ها به لحاظ حرفه‌ای، موفق‌تر برگزارشود. چرا که اگر جهان اسلام تنها این باشد و تنها تصویر فقر و فاجعه را در خود بازتاب دهد، موجب تأسف و سردرگمي‌ بیشتر ماست.»

سپس فرزاد‌هاشمي، ‌از دیگر داوران دوسالانه، به اهمیت الگوسازی در نگاه به مسائلی همچون خانواده، زندگی و ... در جهان اسلام اشاره کرد و گفت: «چند ويژگي در جوایز این دوسالانه بايد تعیین کننده باشد تا عکاسان را تشویق و جهت دهی کند كه این مسیر را پیگیری کنند.» وی افزود: «پیشرفت عکاسی در همه شاخه‌های خود، از عکاسی خبری گرفته تا عکاسی مد، عکاسی ورزشی،‌ عکاسی مواد غذایی و... ، به خاطر رشد تقاضا و مخاطب و یافتن بازار عرضه عکس به صورت سنجیده، اصولی است؛ ولی خانواده مسلمان، موضوعی نیست که باعث رشد و تکامل این شاخه از عکاسی شود، چرا که متقاضی و بازار تعریف شده و مشخصی ندارد و تنها راه ما برای این که به جایگاهی در روند روبه رشد جهانی برسيم، ایجاد بازار و تعیین جوایزی خاص و انتشار کتاب به صورت منظم و ارتباط گیری پیگیر و مستمر خواهد بود.»

در پايان بهمن جلالی، از پیش‌کسوتان عکاسی خبری و مطبوعاتی ایران و عضو هیئت داوران، با ذکر این نکته که عکس دوباره دیدن و دوباره تجربه کردن جهان است و روایتی دیگر باره از جهان و هستی که ورای محدودیت‌های فیزیکی شکل گرفته و شعور و آگاهی ما را تکامل مي‌بخشد، گفت: «وقتی جلوی یک واقعه و رویداد قرار مي‌گیریم درست ترین برخورد نقد منصفانه است. اگر چه این دوسالانه مي‌توانست بهتر از این برگزار شود؛ اما با همه محدودیت‌ها و موانع و در یک فرصت کم هشت ماهه، این یک حرکت واقعاً‌ درخشان و قابل تحسین بود که در اولین قدم خود، این‌چنین موفق به جذب مشارکت عکاسان از سراسردنیا شد، که در آن چهره‌های شاخص وشناخته شده هم کم نبودند.»

گفتنی است پیش از این میزگرد سینما تک صبا، میزبان نشستی دیگر بود. استاد علی قلم سیاه، عکاس برجسته و رئیس کنفدراسیون قایقرانی و از پیش‌کسوتان عکاسی طبیعت، ورزش و المپیک، با موضوع «عکاسی طبیعت» سخن خود را با طرح بررسی عکس در مقوله استراتژیک و رهیافت عکس به مثابه فرآیندی از مجموعه توسعه، آغاز کرد. وي سپس به الگوهای تعامل و هم کنشی انسان و محیط طبیعی، اکولوژی، محیط زیست، حیوانات و ... در عکاسی طبیعت اشاره کرد و افزود: «انسان در جریان حیات و رشد و تکامل خود، موجودی است که مقهور و مغلوب طبیعت پیرامون نیست.

انسان مي‌تواند همه موانع و عوامل تهدید در طبیعت را به فرصت و امکان تبدیل کند. آنچه به او توانایی چنین رویکردی را مي‌بخشد عبارت‌اند از: علم (شیوه شناخت)،‌ اخلاق (نظام و ساختار فرهنگی) و روش (متدولوژی و فن شناسایی ابزار).» وی گفت: «تأثیر دیدگانی بر سوژه و ارزش گذاری‌های عکس، دقیقاً ‌از زمانی شروع مي‌شود که در عمق زمان بیننده را با خود همراه کنید و عکس از امپرسیون ظاهری به عمق گذاری مفاهیم وارد شود.» وی به تأثیر نگاه اجتماعی، فلسفی،‌ طبقه اجتماعی، زاویه نگاه و موقعیت و زمینه شناخت عکاس اشاره کرد و گفت: «زاویه دید شما حتی در عکاسی تبلیغاتی و عکاسی طبیعت، ‌زاویه نگرش ایدئولوژیک و منظری ازجهان بینی و معرفت شما به هستی است و ارزش گذاری عکاس، نشان دهنده نوع تفکر اوست. اينكه دغدغه‌های انسانی اجتماعی دارد،‌ یا فرمگرایی محض و نگاه ناتورالیستی صرف به طبیعت در کار او نمود دارد.» وی در پایان اظهار داشت عکاسی در ایران اگر به جایگاه واقعی خودش برسد مي‌تواند حتی از سینمای ما در عرصه جهانی برتر و جلوتر باشد. چراکه آدم‌هایی که یک لایه از زندگی را بر مي‌دارند و قدرت انتخاب خود را محدود و متمرکز به یک لایه و برداشت از آن مي‌کنند، ذاتاً‌ جسورتر و متفکرترند، از آن رو که توان عبور از لایه‌ها و روایت‌های بی‌شمار از آن را دارند.»

گفتنی است اولین دوسالانه بین المللی عکس جهان اسلام هم اکنون درمؤسسه فرهنگی-هنری صبا درحال برگزاری است.

 
 
 

زمان انتشار: شنبه ١ تير ١٣٨٧ - ١٠:٣٧ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.