مؤسسه فرهنگی-هنری صبا در ادامه سلسله نشستهاي پژوهشي خود، ميزگرد تحليل و بررسي شش دهه فعاليت هنرمندان ارامنه درايران را همزمان با نمايشگاه هنر ارامنه با حضور چندي از صاحبنظران وكارشناسان هنري برگزاركرد.
مؤسسه فرهنگی-هنری صبا در ادامه سلسله نشستهاي پژوهشي خود، ميزگرد تحليل و بررسي شش دهه فعاليت هنرمندان ارامنه درايران را همزمان با نمايشگاه هنر ارامنه با حضور چندي از صاحبنظران وكارشناسان هنري برگزاركرد.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی-هنری صبا، وابسته به فرهنگستان هنر، نشست سيري در آثار هنرمندان ارامنه، همزمان با برگزاري نمايشگاه هنر معاصر ارامنه در اين مؤسسه با حضور دكتر مرتضي گودرزي،هادي جمالي، سروژ بارسقيان، آرمان استپانيان، آرموند آيوازيان، سورن سپانيان و فرزاد زادمحسن برگزار شد.
در اين ميزگرد ابتدا سروژ بارسقيان، دبير بخش نقاشي نمايشگاه، گزارشي از روند انتخاب آثار جهت نمايشگاه را ارائه كرد و گفت: «كوشش ما اين بود كه بدون محدوديت خاص و تنها براساس دو معيار اصلي كپي نبودن و ضعيف نبودن به لحاظ اصول اوليه؛ حاصل شش دهه فعاليت نقاشان ارمنه را كه بخش جدايي ناپذيري از تاريخ هنر معاصر ايراني است، به نمايش بگذاريم.» وي يادآور شد: «در زمينههاي متنوعي چون حجم، طراحي و صنعت پارچه، گرافيك، ويديو آرت، هنر جديد و ... آثار درخشاني از هنرمندان ارمني داريم كه در فرصت ديگر و با حجميوسيعتر، ارائه خواهيم كرد.»
آنگاههادي جمالي روند هويتيابي هنرمندان ارامنه را با تأثيرپذيري از سوژهها و بن مايههاي متعلق به سنت زيبايي شناسي اصيل و كهن ايران و تداوم اين ميراث تشريح كرد و به تحليل حضور مؤثر پيشتازان و جريان سازاني چون ماركوگريگوريان و سيراك ملكونيان در شكل گيري هنر مدرن معاصر ايران پرداخت.
در ادامه آرمان استپانيان،دبير بخش عكس نمايشگاه، نمايش حدود سيصد عكس از پنجاه هنرمند را بخشي مهم از تاريخ عكاسي معاصرمان شمرد، كه از تهران قديم تا مدرنترين گرايشهاي خلاقه را در عكاسي پوشش ميدهد.
سپس دكتر مرتضي گودرزي (ديباج)، منتقد و صاحبنظر هنري، با اشاره به اينكه اين نمايشگاه يك كلاس يا كارگاه آموزش و پژوهش براي علاقهمندان مطالعه در تاريخ هنر تجسميشصت سال اخير از افتتاح دانشكده هنرهاي زيبا به بعد است، به تحليل آثار نمايشگاه به لحاظ فرم، تكنيك، تعامل سنت و مدرنيته و مؤلفههاي مفهومي پرداخت و تأكيد كرد: «ما به يك آسيب شناسي دقيق و كارشناسانه نياز داريم و بايد گسترش حركتهاي اينچنيني و تداوم اين حضور و راههاي توسعه كمي و كيفي آن را در برنامه كار خود قرار دهيم.» سپس وي به تجلي نمادها و نشانه شناسي هنر و زيبايي شناسي ايراني در آثار اين هنرمندان اشاراتي كرد و افزود: «هنر ارامنه از ايران جدا نيست.»
آنگاه فرزاد زادمحسن با بررسي نقش تأثيرگذار ارامنه در عرصههايي چون روشنفكري، هنرهاي تجسمي، ادبيات، سينما و ... گفت: «هنرمندان ارامنه در هر بخش و حوزهاي از ماركو در نقاشي و مكتب سقاخانه تا ديگران علاوه بر شناخت فرهنگ و سنتهاي ايراني، همواره نقش تحول آفريني، نوآوري، جريان سازي و عرصه گشايي داشتهاند. اين نمايشگاه ميتواند بهانه و فرصت خوبي براي شناخت اين نقش مؤثر باشد.»
در ادامه نوبت به آرموند آيوازيان، مسئول بخش گرافيك، رسيد كه به بررسي و تحليل فعلي هنرمندان ارامنه پرداخت و گفت: «رشد كميهنرمندان ارامنه به ويژه در بخش عكاسي، از معدل بالايي برخوردار بوده و بايد فرصتي در خلال اين نمايشگاه براي بازيابي كيفيت مشاركت اين هنرمندان در فضاي هنري امروز ايران فراهم ساخت.»
سروژ بارسقيان نشست را با تأكيد اين مطلب به پايان برد كه: «حفظ و تداوم يك ميراث براي ما مهمترين چيز بود. هنر تقسيم بنديها و مرزبنديها را برنميتابد و ما ميخواستيم سهم هنرمندان ارامنه را در استمرار يك هويت اصيل فرهنگي و در يك سنت درخشان هنري، دوش به دوش همه ايرانيان، ياد آوري كنيم.»
گفتني است نمايشگاه هنرمندان معاصر ارامنه تا پايان آذر ماه ميزبان عموم علاقهمندان خواهد بود.
|