تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > حميد شانس طراحي را از منظر تفكر بررسي كرد


حميد شانس طراحي را از منظر تفكر بررسي كرد

 

در نشست پژوهشي «طراحي به مثابه تفكر» ، كه در مؤسسه فرهنگي- هنري صبا برگزار شد، حميد شانس، كارشناس و صاحب‌نظر هنري، طراحي را از منظر تفكر بررسي كرد، و به طرح مباحثي چون بازتوليد شيء و موقعيت، رابطه واقعيت و خيال، تكثير مجازي و شبيه سازي، و رابطه هاي بصري در عصر پسامدرن پرداخت.

در نشست پژوهشي «طراحي به مثابه تفكر» ، كه در مؤسسه فرهنگي- هنري صبا برگزار شد، حميد شانس، كارشناس و صاحب‌نظر هنري، طراحي را از منظر تفكر بررسي كرد، و به طرح مباحثي چون بازتوليد شيء و موقعيت، رابطه واقعيت و خيال، تكثير مجازي و شبيه سازي، و رابطه هاي بصري در عصر پسامدرن پرداخت.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی- هنری صبا، وابسته به فرهنگستان هنر، نشست «طراحي به مثابه تفكر» ، با سخنراني حميد شانس عصر سه شنبه،14آبان، در اين مجموعه با حضور علاقه‌مندان برگزار شد. اين صاحب‌نظر و كارشناس هنرهاي تجسمي، در نشست ياد شده با اشاره به اصالت و الگوي طبيعي در كار طراحي و بازتوليد شيء يا موقعيت، به تشريح رمز و رابطه واقعيت و امكانات پرداخت و منطق كيفيت نمادين و ارزش‌هاي نشانه‌اي را در منطق كاركرد اشيا بررسي كرد. وي با بيان ويژگي‌هاي عصر شبيه سازي، و فراگير شدن رسانه‌هاي ديجيتال، به اهميت يافتن واقعيت‌هاي مجازي حاصل از تصاوير سه بعدي در زندگي اجتماعي روزمره اشاره كرد و گفت:«در اين دوران وانمايي به گونه‌اي تازه شكل مي‌گيرد كه در آن تصوير، جاي خود را به واقعيت مي دهد و در پديده بازتوليد شده ، قابليت‌هاي تازه‌اي كشف مي شود. »وي با بيان ويژگي‌هاي رابطه جعل يا توهم و واقعيت، خاطر نشان كرد:« در دنياي پست مدرن واقعيت‌ها چنان رمز آلود شده‌اند كه ارتباط واقعيت و تصاوير آن از دست رفته است. سر آغاز و ماهيت واقعيت‌ها معلوم نيست و جايگاه واقعيت و خيال و مرز اين دو قطعي و مشخص نيست.» وي با يك تقسيم بندي تاريخي، عصر مدرنيته را دوران تجربه و پژوهش و عصركنوني را دوران انديشه مجرد تخيل و طراحي دانست و افزود:« اين دوران عصر واقعيت‌هاي مجازي است، كه همه هدف طراحي هم، همين است.» اين مجسمه ساز صاحب‌نظر و مدرس هنر تأكيد كرد:« طراحي به معناي كار با خط وشكل نيست ؛ بلكه عبارت از ديزاين است.» وي با طرح نظريه اي از ژان بودريار ساختار آفرينش هنري را بازنمايي واقعيت عنوان كرد كه اين واقعيت مستقل، به چيز ديگري بيرون از خود اشارت و ارجاع نمي‌دهد و خود را بيان مي‌كند. حميد شانس به رابطه بازنمايي و واقعيت و طرح مسئله غياب واقعيت پرداخت و گفت: «هنر با بريدن بند ناف واقعيت آغاز مي شود، كه در فرآيند خود پديده‌اي جديد با قابليت‌هاي تازه مي‌آفريند و در اين نگاه، طراحي به هر پديده هدفمندي اطلاق مي‌شود.» وي آنگاه به فاصله طراحي مدرن و پسامدرن از يكديگر اشاره كرد و گفت:« در طراحي جديد آنچه مهم است رابطه‌هاي بصري است كه به تصوير خالص و ناب مي انجامد، با دور ريختن همه حاشيه ها اطلاعات اضافي ادراكي، از تصوير محو مي شود و آنچه مي ماند ساختار حسي روابط بصري است.»

گفتني است مؤسسه فرهنگي- هنري صبا، با چند نشست پژوهشي ديگر در آبان ماه ميزبان علاقه‌مندان مباحث تخصصي هنر خواهد بود.

 
 
 

زمان انتشار: چهارشنبه ١٥ آبان ١٣٨٧ - ١٢:٤٥ | نسخه چاپي

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.