ساختار کلی کتاب در شش بخش اصلی تدوین شده است که از «گسترش نقطه» آغاز میشود و مضامینی نمادین چون بذر، تخم، دایره و چرخ را در بر میگیرد. «از فرم تا معنا» نیز شامل مباحثی است که به ساختار هندسی، مراحل اجرا، فلسفه و کاربرد ماندالا اختصاص یافته است. در این بخش، به ارتباط ماندالا با زمان و مراتب هستی نیز پرداخته شده است.
خاستگاه ماندالا سرزمین هند است؛ اما گسترش آن، در قالب هنرهای برجسته و متنوع، در تبت و نپال (که سبکی مشترک دارند) و ژاپن شاخصتر میشود. در دو بخش بعدی کتاب، «ماندالاهای تبتی» و «ماندالاهای ژاپنی» توضیح داده شده است.
«ماندالا و معماری» عنوان بخش بعدی است که ذیل آن، قربانگاه و کوه و معبد قرار دارد. چگونگی شکلگیری 32 نمونه از معابد ماندالا نیز زیر عنوان «از هیچ تا حجم» آورده شده و مؤلف، سرانجام، به یکی از معابد باشُکوه ماندالایی، ذیل عنوان «بُورُوبودور، ماندالای مجسم» پرداخته است.