صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > تقدير از فريار جواهريان معمار معاصر


  هفتيمن جايزه معماري برگزار شد
  تقدير از فريار جواهريان معمار معاصر
 

فصلنامه معماري و ساختمان چهارمين مراسم تقدير از معمار معاصر، فريار جواهريان را همزمان با مراسم اهداء جوايز هفتمين جايزه معماري داخلي ايران برگزار كرد.

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، هفتمين جايزه معماري داخلي ايران، پنجشنبه 17 مهرماه در موسسه فرهنگي- هنري آسمان وابسته به فرهنگستان هنر برگزار شد. اين مراسم هر ساله به همت فصلنامه تخصصي معماري و ساختمان برگزار مي‌شود كه ميزباني معماران تراز اول كشور را برعهده دارد.

هر ساله در اين مراسم شركت‌هاي فعال در زمينه معماري و طراحي داخلي نيز حضور دارند كه امسال نيز كارهاي خود را در غالب ماكت‌هاي طراحي شده در ورودي سالن آسمان تعبيه كرده بودند.

در اين مراسم وفق سنت هر ساله از چهره معماري معاصر تقدير مي‌شود كه امسال در اين بخش از فريار جواهريان چهره نام‌آشناي معماري معاصر تقدير شد.

پيش از تقدير فيلم كوتاهي از جواهريان به نمايش درآمد كه بهترين معرفي از زبان خودش است:«من خودم را بچه امام رضا مي‌دانم، در مشهد به دنيا آمدم، از هشت سالگي به پاريس رفتم و از آن زماني که در خيابان‌هاي پاريس قدم مي‌زدم، تصميم گرفتم معمار شوم. وقتي به ايران برگشتم با داريوش مهرجويي آشنا شدم و ازدواج کرديم و در سينما طراحي صحنه و لباس چند فيلم او را برعهده داشتم. اگر پاريس نمي‌رفتم قطعا معمار نمي شدم. خاطرم هست وقتي در مشهد زندگي مي‌کرديم مادر من را هميشه به حرم امام رضا(ع) مي‌برد و زير لب هميشه دعا مي‌خواند و پدرم هم عادت داشت هميشه در خانه ترانه‌هاي فرانسوي را زمزمه مي‌کرد. فکر مي‌کنم اگر در ايران مي‌ماندم آهنگساز مي‌شدم.»

بعد از پخش اين فيلم ايرج کلانتري در آغاز سخن گفت: «فکر مي‌کنم سخنران خوبي نيستم و از عهده صحبت کردن درباره فريار بر نمي‌آيم. من با خانواده جواهريان سال‌ها است که ارتباط دارم و بايد بگويم که اين خانواده زمينه آکادميک بالا و خوبي دارند.»

او ادامه داد: «او عشق عجيبي به تجربه حرفه‌اي دارد و در سخت‌ترين شرايط با امکانات محدود با سماجت هرچه بيشتر به سمت تجربه حرفه‌اي رفت و اين روحيه او برايم تحسين برانگيز است.»

در ادامه آزاده شاهچراغي درباره جواهريان گفت:«خوشحالم که فرصتي دست داد تا درباره خانم جواهريان صحبت کنم. از سال 82 افتخار همکاري با او را در پروژه «باغ ايراني» داشتم و بعد با شروع به کار دفتر گاما دردفتر خانم جواهريان مشغول به کار شدم. اوايل رابطه استاد و شاگردي و بعد رابطه دوستانه ما شکل گرفت و افتخار بزرگي براي من است و اين 12 سال شانس بزرگي براي من بود که در خدمت هنر شناس و معمار بزرگي مثل او باشم.»

او ادامه داد: «نگاه جزئي‌نگر و تيزبين او باعث مي‌شود تا آثار هنري شاخصي خلق کند و اهميت زيادي به جوان‌ها مي‌دهد و نگاه و عطوفت مادرانه را به همه بچه‌هاي دفترشان دارند.»

شاهچراغي افزود: «فکر مي‌کنم تحصيلات درخارج از کشور براي او باعث شد تا ارزش‌هاي ايران را بهتر درک کند و در اغلب آثار او اين درک عميق ايراني بودن را مي‌بينيم.»

در ادامه اين مراسم علي‌اکبر صارمي از ديگر سخنرانان اين نشست، گفت:«فريار جواهريان آدم شريفي است. در اين مدت طولاني که افتخار آشنايي با او را دارم، نشنديم و يا نديدم از کسي بد بگويد و به نظر من اين يکي از وجوه شرافت است. کمک کردن و رسيدگي مادرانه او از ديگر خصوصيات فريار جواهريان است . او با تمام اطرافيانش مهربان است.»

رضا نجفيان نيز که از شاگردان جواهريان، چند دقيقه‌اي درباره او صحبت کرد. نجفيان گفت:«منش سخاوتمندانه او ناشي از اخلاق حرفه‌اي است که در کارش دارد. دفتر او بستري است که يک جوان خودش را پيدا مي کند. به اعتقاد من او يک منتقد هنراست که ديدگاهش با يک معمار متفاوت است.»

اما درميان همکاران او يک سينماگر نيز حضور داشت که چند کلامي درباره جايگاه او درسينما صحبت کند. تهمينه ميلاني که خود معمار است و از دوستان نزديک جواهريان به حساب مي آيد، درباره او گفت: « خانم جواهريان در فيلم‌هايي مثل«درخت گلابي»،«ليلا» طراحي صحنه فيلم‌هاي داريوش مهرجويي را برعهده داشت كه از نظر من داراي ارزش ويژه‌اي است. بعد از قطع اين همکاري از نظر کيفي فيلم‌هاي آقاي مهرجويي آسيب ديد. فريار جواهريان بسيار جزئي نگر است و اين در آثار سينمايي او نيزديده مي شود. او فقط يک معمار خوب نيست، يک سينماگر خوب نيز هست.»

در ادامه اين نشست حسين انتظامي، معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد كه سخنران بعدي اين نشست بود؛ گفت:«باعث افتخار من است که در جمع شما حضور دارم و نفس اينکه يک رسانه عهده‌دار برگزاري يک جايزه شود و رفته رفته مورد اقبال آن صنف قرار گيرد، بسيار خوشايند است و في نفسه قابل احترام.»

او ادامه داد: «چيزي که اين دولت به آن اعتقاد دارد، اين است دولت به نفع بخش خصوصي و صنوف عقب نشيني کند. نکته ديگر که بايد به آن اشاره کنم، اين است که دولت توجه ويژه‌اي به دسترسي آزاد به اطلاعات آزاد دارد. قانوني وجود دارد؛ مبني بر اينکه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات و آنچه براي شهروندان حق يا تکليف ايجاد مي‌کند كه دولت يا حاکميت بايد آن را در دسترس مردم قرار بدهد. كه از سال88 متاسفانه اين قانون کنار گذاشته شد و چهار سال خاک خورد كه در دولت جديد نزديک به دو ماه هست که اين قانون عملياتي شده است.»

پس از سخنراني معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد و تقديم لوحي از طرف مجله تخصصي معماري و دکوراسيون داخلي، نوبت به تقدير از فريار جواهريان رسيد. بنياد معماري مير ميران لوح تقديري را به او اهدا کرد، تقديرنامه‌اي ديگر از طرف کساني که درباره او سخنراني کرده بودند به او اهدا شد و در آخر احمد زهادي صاحب امتياز و مدير مسئول فصل نامه معماري و ساختمان، لوح تقديري را به جواهريان تقديم کرد و گفت:«به رغم هر سال مراسم تقدير از معمار معاصر ايراني، همزمان با مراسم اهداي جوايز معماري داخلي برگزار مي شود. بعد از تقدير از چهره‌هايي چون نادر اردلان، ايرج اعتصام، بهرام شيردل. اين بار از فريار جواهريان تقدير مي‌کنيم.»

او ادامه داد:«من اعتقاد دارم رسانه تخصصي و در سطح حرفه‌اي جريان‌هاي اصلي آن حرفه را هدايت مي‌کند و نقش موثري درجهت گيري تخصصي دارد.»

در پايان نوبت جواهريان بود که چند دقيقه‌اي صحبت کند. او گفت:«من شرمنده‌ام که بعد از تقدير از بزرگاني که تا پيش از من تقدير شدند اين جايزه را بگيرم. قطعا افرادي شايسته‌تر از من هم هستند و يا خانم‌هايي هستند که کارهاي فوق‌العاده‌تر از من انجام مي‌دهند و به تک تکشان مي‌بالم و اميدوارم هر چه زودتر نوبت آن‌ها شود.»

او گفت:«مي‌خواهم دو چيز را با شما درميان بگذارم. اگر مي‌خواهيد معمار نمونه قرن 21 باشيد دانش زيادي کسب کنيد و اين را هم بگويم که از اينترنت نمي‌توان دانش کسب کنيد و بايد مدام مطالعه داشته باشيد و اگر دنبال پول هستيد معماري را رها کنيد و به شغل‌هاي ديگر فکر کنيد که زودتر به پول مي‌رسيد.»

جواهريان درپايان گفت:«هميشه در طول عمرم اين جمله از ابو سعيد ابوالخير در ذهنم بوده که سر به کار و دل به يار.»

درپايان مراسم بعد از تقدير از اسپانسرهاي مراسم شرکت پارس اكا کوهستان، شرکت دي دريم، شرکت بيمه و ابپامه و پروژه مگا پارس، برنده‌هاي اين دوره از جنش به اين ترتيب معرفي شدند:

دربخش ساختمان‌هاي مسکوني: رتبه سوم مشترک به اميرحسين تبريزي و حامد مرادي‌الشتر رسيد و رتبه دوم به زهرا آرمند و مصطفي اميد بخش تعلق گرفت.

در بخش ساختمان‌هاي اداري از مجتبي محمد ظاهري، ساناز قائم‌مقامي و معماران مدام تقدير شد. رتبه سوم به ليلا فرزانه، رتبه دوم به سپهر سيدکلال و نيما ميرزا‌محمدي رسيد و رتبه اول اين بخش به صورت مشترک به پريسا عليمحمدي، رنا ديزاين و رضا نجفيان تعلق گرفت.

در بخش ساختمان‌هاي تجاري از ايمان امين‌لاري، سپيده صناعي، امين قاسمي، مهندسين مشاور‌آمود ، فرزاد رستمي مهندس مشاور آمود تقدير شد. رتبه دوم اين بخش به گروه معماري کاني سواران، محمد کاني سواران و گلنسا متحد رسيد و رتبه اول به هومن بالا زاده رسيد.

در بخش ساختمان‌هاي عمومي، از بهنام ميرانيان تقدير شد و رتبه دوم اين بخش مشترک به مهدي عليرضايي، سميه ابراهيمي، شادروان سيدهادي ميرميران و حميد ميرميران رسيد.

و در آخر در بخش مرمت خانه‌هاي قديمي از مهندسان مشاور پلشير تقدير شد و رتبه دوم و اول اين بخش به ترتيب به امير مسعود انوشفر، پدرام پاکزاد و فرهاد خادم پور اهدا شد.

 

   زمان انتشار: شنبه ١٩ مهر ١٣٩٣ - ١٤:٣٩ | نسخه چاپي

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.