صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > كاربرد نور و رنگ در آثار هنرمندان منشاء الهي دارد


  حبيبالله آيت‌اللهي در مراسم بزرگداشت پيشكسوتان نقاشي ايران
  كاربرد نور و رنگ در آثار هنرمندان منشاء الهي دارد
 


حبيب الله آيت‌اللهي در مراسم بزرگداشت پيشكسوتان نقاشي ايران « جوادي‌پور، اسفندياري و حسيني»، نور و رنگ در آثار هنرمندان را منشاء الهي دانست كه در روح هنرمند وجود دارد.

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، در مراسم بزرگداشت پيشكسوتان نقاشي ايران، «حبيب الله آيت‌اللهي»، استاد نقاشي، يكي از افتخارات زندگي‌اش را مرهون آموزش‌هاي سه استاد بزرگ نقاشي ايران با سه ويژگي متفاوت دانست و اظهار داشت: «يكي از استاداني كه در نقاشي به من كمك كرد، زنده ياد استاد حيدريان بود كه طراحي و دقت در جزئيات نقاشي و دقيق ديدن اجزاي طبيعت را به من آموخت هر چند كه خيلي‌ها با اين خصوصيت ايشان مخالف بودند. اما هنگامي كه براي ادامه تحصيل به خارج از كشور رفتم متوجه خدمت ايشان در امر نقاشي شدم. به عنوان نمونه استاد «ضياء بور» هميشه استاد «حيدريان» را نقد مي‌كرد، زيرا نسل جديدي بود و آزادي بيشتري را جستجو مي‌كرد ولي حيدريان به پايه‌هاي محكم يك هنرمند مي‌انديشيد و مي‌دانست اگر پايه محكم نباشد ساختمان آن فرومي‌ريزد.»

وي سپس به زنده ياد استاد حميدي از ديگر استادانش اشاره كرد و افزود:« تركيب بندي در صفحه را من از استاد حميدي آموختم. يعني نقطه، سطر ، لكه و اين‌ها را طوري در صفحه نقاشي جايگزين و تركيب كنم كه خوشايند چشم بيننده باشد. »

آيت‌اللهي، زنده ياد استاد جوادي‌پور را يكي از موثرترين استادان خود در تركيب صحيح رنگ‌ها شمرد و تصريح كرد: « استاد جوادي‌پور به من آموخت رنگ آن چيزي نيست كه فكر مي‌كنيم بلكه رنگ، نور است. زيرا او مفهوم و معناي رنگ را در نقاشي درك كرده و به دنبال كيفيت رنگي بود به طوري كه يك روز از ايشان پرسيدم، كيفيت رنگي چيست؟ ايشان در پاسخ گفتند: "رنگ يك ماده است اما آنچه ما مي‌بينيم رنگ نيست، بلكه بازتاب نور‌هاي رنگي است كه به چشم ما مي‌آيد و آن را درك مي‌كنيم . به طوري كه در كيفيت رنگي، ده رنگ مختلف را با درجه تيرگي مساوي از هم تشخيص مي‌دهيم".»

اين هنرمند افزود :«آن چيزي كه باعث شد ، امروز من جرات كنم و خود را نقاش بنامم به خاطر نقش اين سه استاد بزرگ در زندگي‌ام بود، چون در هنگام تحصيلم در فرانسه  متوجه شدم، آنچه استادان بزرگ خارجي مي‌گويند، همان چيزي است كه سال‌ها قبل من از اين سه استاد بزرگ شنيدم و آن زمان آن‌چنان ارجي براي آن‌ها قايل نبودم چون متاسفانه آنقدر نسبت به كار اين استادان تبليغات سوء مي‌شد كه خيلي‌ها متوجه كار بزرگ آن‌ها نبودند.»

وي سپس با ذكر حديثي در اين زمينه به تشريح بيشتر رنگ و كيفيت رنگي پرداخت و ادامه داد:« من ريشه صحبت‌هاي استاد جوادي‌پور را در حديثي از امام صادق(ع) يافتم كه روزي يكي از اصحاب به نام «مُفَضَّل» از ايشان ‌پرسيد، آيا خدا را مي‌شود، ديد؟ ايشان در جواب فرمود: ما هر چه مي‌بينيم به خاطر رنگ‌ها و كيفيت‌هاي رنگي است و خدا خود خالق رنگ‌هاست و آقاي جوادي‌پور اين حديث را مي‌دانست و هميشه با خدا راز و نياز مي‌كرد و آن نوري كه ايشان به دنبالش بود، مي‌شد، در چهره‌اش ديد.»

آيت‌اللهي به آيه شريفه "سبقت الله و من احسن من الله سبقه نحن من العابدين " اشاره كرد و افزود:« روزي شخصي از حضرت امير(ع) مي‌پرسد معني آيه شريفه سبقت‌الله ... چيست؟ ايشان مي‌فرمايند رنگ خدا بگيريد و  چيزي بالاتر از رنگ خدا نيست. رنگ خدا رنگ نورهاي سرخ ، سفيد ، زرد و سبز است و سفيد رنگ دانش خداوند است.»

وي به خطبه حضرت امير(ع) به نام وسيله اشاره كرد و تصريح كرد:« در اين خطبه معروف آمده كه پيامبر پيراهني از نور سبز برتن داشت كه تمام كيهان را پوشانيده بود آن رنگ علم و دانش خداوند است. اين بيانگر آن است كه استادان ما در گذشته به معارفت اسلامي آگاهي كامل داشتند و متاسفانه آن‌هايي كه به غرب رفته يا از آن تاسي داشتند از فقه و اصول دور شدند و اين مطالب را در خارج جستجو مي‌كردند.»

وي نور را اساس تفكر ايراني در خلق آثارش دانست و در تشريح بيشتر آن اظهار داشت:« آنچه شما در نقاشي‌هاي سنتي مشاهده مي‌كنيد تماما نور است و سايه‌اي در آن وجود ندارد و اين به خاطر تفكر الهي و عرفاني است كه در اين آثار وجود داشته است.»

اين استاد دانشگاه «رضا صورتگر» را به خاطر ابداعاتي كه در نقاشي و گرافيك انجام داد به عنوان نخستين كسي شمرد كه گرافيك را وارد نقاشي كرد ولي استاد جوادي‌پور را به عنوان پدر گرافيك معاصر ايران معرفي و تصريح كرد:« استاد جوادي‌پور در حدود 75 سال پيش، طرح‌هايي را به كار برد كه از سنت ما الهام گرفته بود و حتي او به عنوان نخستين كسي بود كه خط را وارد نقاشي كرد و آثاري كه در اين مدت خلق كرد ، جاي تحسين دارد. نخستين گالري در ايران ، نخستين پژوهش در حوزه نقاشي روي شيشه، نخستين پژوهش در حوزه نمدهاي ايران و خيلي از آثار هنري توسط او مطرح شد و به نظر من او خورشيد آسمان هنر ايران بود.»

آيت‌اللهي آثار استاد اسفندياري را برگرفته از روح هنرمند دانست و عنوان كرد:« رنگ آبي كه در نقاشي‌هاي اسفندياري مي‌بينيد حكايت كاشي و آسمان ابي نبود ، حكايت روح او بود كه در نقاشي به كار مي‌برد.»

وي در تشريح آثار استاد حسيني از او به عنوان حافظه متجسم ياد كرد.

حبيب الله آيت‌اللهي هنرمندان را متفكراني قلمداد كرد كه به قول ارسطو از جامعه خود يك قرن جلوترند و رنگ‌هايي كه اين استادان در آثار خود به كار مي‌بردند را رنگ وجودي آن‌ها ناميد و در تشريح بيشتر آثار هنري استادان اسفندياري، جوادي‌پور و منصوره حسيني به عنوان پيشگاماني كه بسياري از هنرهاي ايراني مرهون تلاش‌هاي آنان در خلق آثاري ماندگار پرداخت.

نمايشگاه آثار هنرمندان پيشكسوت نقاشي ايران «محمود جوادي‌پور، منصوره حسيني و احمد اسفندياري» تا 23 خرداد در نگارخانه خيال موسسه صبا ميزبان هنردوستان است.

علاقه‌مندان مي‌توانند براي بازديد از اين نمايشگاه به خيابان ولي عصر(عج)، خيابان طالقاني، خيابان شهيد برادران مظفر، شماره ۱۲۵ مراجعه كنند. ساعات بازديد از اين نمايشگاه به غير روزهاي تعطيل «شنبه تا چهارشنبه» ساعت 10 تا 17 و روزهاي پنجشنبه ساعت 10 تا 15 است.






 

   زمان انتشار: سه شنبه ٢٤ ارديبهشت ١٣٩٢ - ١٣:٤٠ | نسخه چاپي

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.