صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > شرح تجربه گشت و گذار هنرمندان كره‌اي در كشورمان


 
  شرح تجربه گشت و گذار هنرمندان كره‌اي در كشورمان
 



پروژه تبادل هنرمندان با برگزاري نشست تخصصي و ارائه گزارش عصر چهارشنبه به كار خود پايان داد.

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، در بخش دوم نشست تخصصي پروژه تعامل هنرمندان ايران و كره‌جنوبي «يونگ كُه» مدير اين پروژه به معرفي هر يك از هنرمندان كره‌اي و فعاليت‌هاي هنري‌شان پرداخت. در ادامه «سونگ، مي – کيونگ» هنرمند حوزه موسيقي كه در رشته هنرهاي مفهومي (ارتباطات و صدا) تحصيلات خود را تا دوره دكتري انجام داده و هم‌اكنون استاد دانشگاه اين رشته است به تشريح مسايل فرهنگي كه ميان ايران و كره به صورت مشترك وجود دارد، پرداخت. وي در اين باره اظهار داشت:« در ميان ايران و كره پنج رنگ در بسياري از لباس‌ها و لوازم و وسايل ديده مي‌شود كه عبارتند از آبي، قرمز، سياه، سفيد و طلايي. ما در كشور كره، آويز‌هايي با نام «كنجو» داريم كه با اين 5 رنگ ساخته شده و در بالاي درب ورودي قرار مي‌گيرد و به اعتقاد ما وسيله‌اي براي دفع شر و بلاست. در ايران نيز اسپندهايي به همين منظور ساخته مي‌شوند كه با پارچه‌هاي رنگي با همين مشخصات تزيين مي‌شوند.»

« ليم، هيونگ - سون» در زمينه هنرهاي مفهومي و در رشته «تمدن‌ها و شيوه‌هاي بايگاني فرهنگي» فعاليت دارد. وي درباره اسناد و مداركي براي ساخت يك فيلم عاشقانه تحقيق مي‌كند. سون به تشريح سوژه فيلم خود كه روايت عاشقانه‌اي از زندگي و آشنايي زن و مردي كه يكي كره‌اي و ديگري ايراني است، صحبت كرد و در اين باره توضيح داد:« در سوژه اين فيلم هدايا و يا اشيايي كه اين دو در طي سال‌ها براي هم ارسال مي‌كنند داراي اهميت است. زيرا اسناد ارائه شده بايد منطبق بر واقعيات باشد و همچنين نامه‌هايي كه اين دو نفر در فيلم براي هم ارسال مي‌كنند حكايت از مكان‌هاي تاريخي ، بازارها و ... دارد كه يك كارگردان هنري بايد اين مكان‌ها را از نزديك ديده و با آن‌ها آشنا شود.»

وي در خصوص يادمان‌هاي تاريخي مشترك ايران و كره نيز افزود:« در سال 1950 در جزيره جوجو واقعه‌اي جنگي رخ داد كه تلفات بسيار داشت و من اين مطلب را در يادمان‌هاي شما براي شهداي جنگ ايران و عراق مشاهده كردم كه نمونه‌هايي مشابه هستند.»

در ادامه اين نشست «پارك، جائه- يانگ» كه در رشته هنرهاي مفهومي ( تاريخ علوم و شيوه‌هاي بايگاني فرهنگي) تحصيل كرده و آثار خود را در غالب مجسمه ارائه مي‌كند. پارك جائه بر روي تاريخچه علمي و دانشمندان خاورميانه تحقيق مي‌كند و موسسه‌اي را به نام بوكسين اداره مي‌كند. او در اين نشست به تشريح فعاليت هنري خود پرداخت و عنوان كرد:«بسياري از كارهاي هنري با تحقيق بر روي علوم و فنون انجام مي‌شود تا مفهوم واقعي و دركي كه از علوم وجود دارد را نشان دهيم. ضمن آنكه ايده‌ اصلي‌ام آن است كه چيزهايي كه در دنيا در اثر مرور زمان فراموش شده را با هنرهاي مفهومي به ديگران نشان دهم.»

سپس « هام، هي - كيونگ» كه در رشته هنرهاي مفهومي ( تمدن و ثبت خاطرات ) تحصيل كرده و در زمينه ساخت فيلم فعاليت مي‌كند به سخنراني پرداخت:« به بسياري از كشورهاي دنيا سفر كردم و علاقه‌مندم نقطه‌اي كه ميان هنرمندان دنيا و يا مردمان دنيا مشترك هستند را به تصوير بكشم.»

وي ادامه داد:« زيربناي علاقه‌ام نيز خانه‌هاي قديمي، بازارها، پيرمردها، پيرزنان، عكس‌ها و كلا نمادهايي است كه به مرور زمان به فراموشي سپرده مي‌شود كه به همراه خاطرات آن‌ها برايم جذاب هستند. با ديدن ايران تجربه‌هاي جديدي كسب كردم و ابيانه كه از روستاهاي قديمي ايران را ديدم، متوجه شدم كه زني كه در آنجا زندگي مي‌كند كه از زندگي خود بسيار خوشحال و راضي است و اين براي من تجربه بسيار جالبي بود.»

« ايم، سونگ- بين» آخرين هنرمند كره‌اي بود كه در رشته هنرهاي مفهومي به شرح فعاليت‌هاي خود پرداخت. وي در رشته هنرهاي مفهومي ( ارتباطات و گفتمان‌ها) تحصيل كرده و هنرمندي است كه با سبك ميني‌ماليسم به ارائه آثار نقاشي خود مي‌پردازد. « ايم، سونگ- بين» بر روي بازي‌هاي صفحه‌اي تحقيق مي‌كند و شطرنج را به عنوان يك بازي ايراني مي‌شناسد و علاقه‌مند است تا بر روي تصاوير بازي‌ها و تصاوير نمادين كار كند و اتود كارهاي خود را در بازارها و مكان‌هاي مختلف كسب كرده و آثاري جديد خلق مي‌كند.

بنا بر اين گزارش در ادامه اين نشست «كامبيز صبري» نماينده هنرمندان ايران به سخنراني پرداخت. وي با ابيات مشهور استاد سخن سعدي شيراز بني آدم اعضاي يكديگرند كه در آفرينش ز يك گوهرند سخنان خود را آغاز كرد و اظهار داشت«هنر حاصل برخورد انسان با محيط اطرافش است. در اين ميان مشخصه انسان ها در 99 درصد مشترک است و رفتارهاي مشترک از خود نشان مي دهند. هنرمند واقعي کسي است که به وجوه ديگر هنر توجه کند اين درحالي است که بيشتر هنرمندان به مسائل اقتصادي معطوف شده اند.»

وي ادامه داد:« امروز در هنر همه به دنبال مسايل اقتصادي هستند و اين فعاليت‌ها نشان مي‌دهد كره جنوبي چگونه كارهايي را براي هنرهاي زيربنايي در نظر گرفته و هنري كه مردمي و ساده است بدون هيچ پيچيدگي و در عين حال با فكر و پيشرفته عرضه مي‌كند.»

«مسعود ناصري» رييس موسسه فرهنگي هنري صبا نيز در پايان جلسه در جمع بندي اظهارات هنرمندان عنوان کرد: «جاداشت در اين جلسه هنرمندان آثار خود را به نمايش مي گذاشتند ولي بنابر دلايلي اين مهم امکان پذير نشد.»

به گفته وي، پروژه هنرمندان کره اي و ايراني از ترمينال امام خميني(ره) تا ترمينال سئول ادامه دارد. ترمينال به مثابه يک مرکز فرهنگي است. مکاني که در آن کارت پستال، صنايع دستي و فرهنگي فروخته مي شود.

وي درخصوص کليد واژه هاي اين تعامل دو سويه هنري گفت: «کليد واژه هاي خاطره تا آنجايي که به يادگيري زبان مي انجامد، به مثابه پوشيدن لباس، به مثابه زندگي در فرهنگ، به مثابه تبادل غذا از جمله تعاملات فرهنگي هنري است که طي سفر دو هفته اي کره اي ها حاصل شد.»

به گفته ناصري، رفتار هنري و فرآيندي که منجر به توليد هنر مي شود مهمترين بخش از اهداف اين پروژه است. چراکه هدف از تبادل هنرمند با ساير کشورها توليد هنر در شکلهاي جديد است. شايد تا چند سال ديگر هنر بهترين واسط براي تبادلات اقتصادي اجتماعي به شمار آيد. از اين رو بايد به تبادلات هنري بيش از پيش بها دهيم.

معرفي غذاهاي سنتي ايران و كره و اهداء هدايا ميان هنرمندان پايان بخش اين نشست بود. همچنين استاد«حسين حميدي» نوازنده ساز «بالابان» قطعه‌اي را با اين ساز نواخت و توضيحاتي پيرامون اين ساز و موسيقي اقوام ايران ارائه كرد.



در حاشيه نشست

كارگاه شطرنج در حاشيه سفر هنرمندان كره اي به ايران و پروژه تبادل اطلاعات هنري هنرمندان كره، عصر روز چهارشنبه 19 مهرماه در موسسه فرهنگي هنري صبا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، كارگاه شطرنج با حضور ايم، سانگ-بين هنرمند کره اي و هادي کريمي، دبير فدراسيون شطرنج، در نگارخانه خيال نو موسسه فرهنگي هنري صبا برگزار شد.

هنرمند كره اي كه در حال حاضر در خصوص استراتژي و تکنيک هاي شطرنج پژوهش مي کند و سعي دارد قوانيني را براي بازي هاي جديد ابداع نمايد، در نظر دارد مهره هاي شطرنجي را با ترکيب تصاوير شخصيت هاي تاريخي كشورهاي مختلف صاحب تمدن شبيه سازي كند. در اين كارگاه هادي كريمي به عنوان نماينده ايران حضور داشت كه علاوه بر انجام بازي دوستانه، تاريخچه شطرنج، جايگاه اين بازي در ايران، آداب ايراني ها در بازي شطرنج را با اين هنرمند كره اي تشريح و تبادل نظر كرد.

دبير فدراسيون شطرنج در حاشيه اين مراسم گفت :« هدف اين كارگاه بحث ورزش شطرنج نبود بلكه شطرنج به عنوان پديده فرهنگي هنري به عنوان زبان مشترك ما و كشور كره مد نظر قرارگرفت. در اين كارگاه سعي كردم سوالات عمومي هنرمند كره اي را در خصوص تاريخچه شطرنج پاسخ دهم. اصولا در بازي شطرنج دو رقيب زماني را با هم سپري مي‌كنند كه سكوتي حاكم است و دو طرف به لحاظ فكري براساس حركت مهره‌ها باهم صحبت مي‌كنند. در طي اين فرايند مي‌توان حس كرد كه حريف چه شخصيتي دارد در واقع شطرنج يك مبارزه رواني و شخصيتي است. در اين بازي دوستانه حس احترام ايراني ها به مهمان بعد از اتمام بازي، رضايت مندي خاصي براي هنرمند كره اي ايجاد كرد.آداب و منش ايرانيان در بازي، ظرافت هاي ما در نحوه برخورد با مهمانانمان كليتي را رقم زد كه براي شناسايي فرهنگ كشورمان تاثير گذار بود.»

در کارگاه مزبور سرخان قلي وف مربي آذربايجاني شطرنج ايران، مسعود ناصري رييس موسسه فرهنگي هنري صبا عبدالرحيم فيروززاده مدير امور بين الملل و جمعي از علاقمندان حضور داشتند.














 

   زمان انتشار: شنبه ٢٢ مهر ١٣٩١ - ١٧:٥٨ | نسخه چاپي

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.