صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > «ميزگرد حاشيه نمايشگاه هنرهاي سنتي»


  در موسسه فرهنگي- هنري صبا برگزار شد
  «ميزگرد حاشيه نمايشگاه هنرهاي سنتي»
 

به دنبال سلسله برنامه‌هاي سخنراني و ميزگردهاي حاشيه نمايشگاه هنرهاي سنتي جوانان در مجتمع فرهنگي هنري صبا،‌ به نقل از روابط عمومي فرهنگستان هنر، روز دوشنبه 10 بهمن ماه ابتدا مريم طاووسي درباره ضرورت بررسي آيين‌هاي نمايشي در ايران باستان صحبت كرد. وي گفت: آيين وابسته به اسطوره است و اسطوره در هر منطقه‌اي مطابق با فرهنگ، رسوم و جغرافياي آن منطقه به وجود مي‌آيد. وي آيين‌هاي رايج در ايران باستان را تحت تأثير كيش برزگري كه مبتني بر مناسبات توحيدي خاصي است دانست. طاووسي تعداد زيادي از آيين‌هاي شكل گرفته در ايران را زير مجموعه مراسم طلب باران و يا به عكس، در مناطق پرباران قطع آن دانست كه باز در كنار آن رفتارها و سلايق متفاوت هر جمع شكل و شمايل متفاوتي به آن مي‌دهد. او به اسطوره سياوش و مراسم سوگواري براي سياوش اشاره كرد و گفت: سياوش نمونه تجلي يك ايزد شهيد شونده است كه زندگي، مرگ و باز زاييده شدن او توسط پسرش كيخسرو براي آريايي‌ها متجلي شد و تا قرن‌ها اين آيين ادامه حيات داد. پس از طاووسي حميد كاظم پور پيرامون تزئينات وابسته به معماري سنتي گفت: عده‌اي كاشي‌كاري را صرفاً هنري مذهبي مي‌دانند، ولي تعريف آن ، فراتر از اينهاست. متأسفانه در سال‌هاي اخير هرگز به فكر كاربردي كردن آن نبوده‌ايم و پيوسته همان چيزي را كه داشته‌ايم تكرار كرده‌ايم. كاظم‌پور در ادامه ضمن اشاره به سير تحولات تاريخي كاشيكاري سخنان خود را پيرامون كاشي‌كاري معرق، جايگاه هنري و ويژگيهاي آن متمركز كرد و گفت: از آنجا كه اين شيوه بسيار پر هزينه و داراي 24 مرحله كاري است، امروز ديگر به آن شكل سنتي انجام نمي‌شود و اين هنر رو به فراموشي مي‌رود. بنابراين ميراث فرهنگي در روند برنامه‌هايي كه براي حفظ هنرهاي سنتي انجام مي‌دهد بايد تدبيري بيانديشد تا در فضاهايي خاص تمام هنرها چهره سنتي خود را حفظ و ادامه دهند.

در ادامه اين برنامه ، ايرج نعيمايي راجع به خوشنويسي در ايران گفت: عده‌اي به دليل اينكه حروف الفباي فارسي از عربي گرفته شده، گمان مي‌كنند كه خوشنويسي هنري عربي است ، اين يك ظلم آشكار به فرهنگ و هنر ايراني است، چون از تمام بيست نوع خط رايجي كه با آن آشنا هستيم ، بيش از 90 درصد آنها در ايران شكل گرفته و تنها در دوره‌هايي بنابر شرايطي خاص برخي خطوط در كشورهاي ديگر رشد پيدا كرده است . نعيمايي در بخش ديگري از سخنان خود شرايط اجتماعي و سياسي را در روند رشد و تكامل هنرهاي مؤثر دانست و گفت: پس ازدوران قاجار به دليل تغييرات فرهنگي و جو سياسي به هنرهاي سنتي كم توجهي شد و به طور مشخص خوشنويسي از اين انقطاع فني و تكنيكي دچار ركود زيادي شد. وي افزود: صفا و شأن دو ويژگي شاخص هنرهاي سنتي به خصوص خوشنويسي است. صفا حالتي است كه بيننده از آن مسرور مي‌شود و خوشنويسي در آن، ديگر به تكنيك كار ندارد. اما شأن عالي‌ترين مرحله خوشنويسي است كه انسان در آن ديگر خط نمي‌بيند ، بلكه به يك فضاي خيالي و پر معنا راه پيدا مي‌كند.

 

   زمان انتشار: چهارشنبه ١٢ بهمن ١٣٨٤ - ١٢:٢٢ | نسخه چاپي

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.