صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > جلسه نقدوبررسی نمايشگاه ٩ نقاش نوگرای تبريز برگزار شد


 
  جلسه نقدوبررسی نمايشگاه ٩ نقاش نوگرای تبريز برگزار شد
 

 
در جلسة نقد و بررسي نمايشگاه 9 نقاش نوگراي تبريز عنوان شد که اين مجموعه آثار، بيان قوي احساسات هنرمندان تبريزي است.

جلسه نقد و بررسي نمايشكاه آثار نقاشي « 9نقاش نوگراي تبريز‌ » با حضور بهمن نامورمطلق سرپرست معاون پژوهشي فرهنگستان هنر، مهرداد احمديان و حبيب‌ا... درخشاني دو عضو گروه نقد هنري فرهنگستان هنر و جمعي از علاقه‌مندان و دانشجويان نقاشي در مركز فرهنگي هنري صبا برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر : دكتر نامورمطلق كه مديريت اين جلسه را به عهده داشت در ابتدا با اشاره به سابقه تاريخي شهر تبريز و حضور هنرمندان بزرگ در آن در خصوص سبك كار هنرمندان شركت كننده در اين نمايشگاه گفت : با بررسي آثار متوجه مي‌شويم اين 9 هنرمند از سبك خاص پيروي نمي‌كنند و ما شاهد تنوع در سبك‌ها هستيم.

حبيب‌ا... درخشاني عضو گروه نقد هنري فرهنگستان هنر با بررسي كلي نمايشگاه ، ويژگي مشترك همه آثار را دوري از بازنمايي و بازسازي عناصر ظاهري و بيروني طبيعت دانست و گفت : البته براي روشن شدن اين موضوع لازم است با در نظر گرفتن فضاي محيط اطراف هنرمند و حالات دروني او به هنگام خلق اثر ، آثار را به دقت مورد بازنگري قرار دهيم.

وي در پاسخ به سئوال دكتر بهمن نامورمطلق در خصوص آثار موجود در نمايشگاه گفت : بيننده هنگام ورود به نمايشگاه با مجموعه‌اي از آثار اكسپرسيونيستي مواجه مي‌شود كه آرامش را از آدمي سلب مي‌كند.

حتي به نظر مي‌رسد هنرمند از برخورد صريح و مستقيم با موضوع اجتناب كرده و سعي داشته با استفاده از تكنيك مضامين را محو كند . به نظر مي‌رسد محمد فاسونكي هر جنبه را از زاويه نهيليسم و پوچ‌انگاري نگاه كرده است و به طور كلي در بيان موضوع دچار يك نماگرايي است. در گالري بالا آثار متنوع‌تري است. مثلاً در كارهاي كيومرث كياست پيكره‌هايي مي‌بينيد كه تنها و ساده هستند و اكثر كارها بيانگر نوعي تك‌بودن و روايت انساني تغيير يافته و دِفرمه شده است. و در كل حديث تنهايي انسان معاصر است كه براي گريز از تكنولوژي و صنعت به تنهايي پناه مي‌برد و يا در كارهاي هما امداديان بيشتر از عناصر خوشنويسي استفاده شده و ظاهراً معناي مشخصي هم ندارد و يا در كارها سيما حسينچي كه بيشتر با رنگ‌هاي سياه و سفيد كاركرده است. موضوع خاصي ندارد و بيشتر احساسات و حالات دروني خود را بيان كرده‌ است.

و آثار بابك امجد نيز به هنر مفهومي گرايش دارد و تلاش مي‌كند موضوعاتي گذشته و كودكي آدمي از ياد رفته را به تصوير بكشد. البته مهم‌ترين مسأله در اينجا داشتن زبان و بيان هنري است. يعني آثار ابتدا بايد هنري باشد و بعد به دنبال مضمون دروني آن برويم»

دكتر مهرداد احمديان نيز با اشاره به آثار محمد فاسونكي گفت :‌در برخورد اوليه بيننده دچار يك شوك توأم با يخزدگي مي‌شود. با ديدن فيگورهاي هيولايي و دِفرمه شده انگار انسان به عالم ديگري پرتاب مي‌شود. و به اين فكر مي‌كند كه اين تصاوير وهم‌آلوده كجا ديده است. آدم‌هاي آثار فاسونكي همگي از نوعي بدويت برخوردارند كه به صورت توده‌هاي بي‌شكل با رنگ‌هاي تند و حجيم نشان داده شده‌اند.

البته در كارهاي كيومرث كياست فيگورها از ظرافت و شكنندگي برخوردارند و به نظر مي‌رسد نوعي اقتباس از سمبوليسم است آدم‌ها با رنگ‌هاي سبز و زرد ترسيم شده‌اند رنگ زردي كه اشاره به ناخودآگاه دارد.

دكتر بهمن نامور مطلق در جمع‌بندي جلسه نقد و بررسي با اشاره به وجود آثار قوي و ضعيف در اين نمايشگاه گفت : در كوتاه‌ترين بيان مي‌توان گفت هنرمندان تبريزي در آثار با خود بيان قوي احساسات خود را به تصوير كشيده اند.

 

   زمان انتشار: چهارشنبه ٢٣ مهر ١٣٨٢ - ٠٩:١١ | نسخه چاپي

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.