صفحه اصلی آر اس اس ارتباط با ما    
تازه های خبری
آخرین گزارش ها
اخبار
اخبار موسسات و زیرمجموعه ها
اخبار > جلسة نقد آثار «10نقاش نوگراي اصفهاني » برگزار شد


 
  جلسة نقد آثار «10نقاش نوگراي اصفهاني » برگزار شد
 

 
جلسة نقد و بررسي نمايشگاه آثار 10 نقاش نوگراي اصفهاني در مركز فرهنگي – هنري صبا و با حضور هنرمندان ، دانشجويان و علاقه‌مندان به هنر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر ، در اين جلسه كه مديريت آن‌ را دكتر مهرداد احمديان ،‌سرپرست گروه پژوهشي نقد هنر به عهده داشت ، اساتيد امامي ، ضيايي ، جعفري و كامراني حضور داشته و به بحث و تبادل نظر پرداختند.

در ابتداي اين جلسه ،‌ استاد ضياءالدين امامي با تشكر از حضار گفت :‌هنر تنها در ابداع و خلاقيت‌هاي فرم ها ، رنگ‌ها و شكل‌هاي نيست ، بلكه نوعي درماني دروني است. به اين معني كه وقتي هنرمند اثري را خلق مي‌كند ،‌هم گذشته و هم آينده خودش را عيان مي‌كند. حتي در علم پزشكي به بيمارها دستور مي‌دهند كه شكلهايي را ترسيم كنند و خود را با آن عمل درمان كنند. بنابراين در آثاري كه امروز در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده ،‌مي‌بينيم كه همشهري‌هايم حال و گذشته و در نهايت خودشان را نشان داده‌اند.

سپس استاد ضيايي در پاسخ به سؤال چگونگي برداشت‌اش از آثار اين نمايشگاه، ضمن بيان اينكه صحبت از نمايشگاهي كه انسان براي اولين بار مي‌بيند ، بسيار دشوار است ، افزود : اما به طور كل اين نمايشگاه به عنوان نمايشگاه هنرمندان شهر هنرپروري چون اصفهان ارائه شده ، هيچ فرقي با آثار ديگر نقاط ايران ندارد. شايد كارها با توجه به محتواي غنايي بيشتري كه فرهنگ اصفهان نو دارد ، قابل تأكيد باشد ، اما من آثار را بين يكسري پژوهشهاي فرهنگ بومي تا يكسري‌ آبستراكسيونهاي غنايي مي‌بينم.

وي در ادامه افزود : شايد هركدام از اينها كشف و شناختن آن هنرمند باشد ،‌اما نمي‌شود يك جريان هنري مسلطي را به عنوان هنر اصفهان معرفي كرد. اما يكسري مشخصه‌ها را مي‌توان بيان كرد ؛ يكسري از آثار فيگوراتيو هستند ،‌در برخي نوعي آستراكشن ديده مي‌شود كه ريشه در فيگوراتيو دارد و فقط دفرماسيونهاي تزئيني بر آنها غالب شده است و در اغلب آثار اين نقاشان و در نگاهي كه هنرمند به عرصه شهر خودش و در عين حال به جهان دارد، ‌نزديكي‌هايي به هنر آبستره مشاهده مي‌شود.

سپس استاد ضيايي ضمن ابراز اينكه فضاي اصفهان بسيار بر روي انسان تأثيرگذار است ،‌افزود :‌اما در اين آثار فضاي آن ديار احساس نمي‌شود.

وي ادامه داد : هنر نقاشي تجلي درونيات و ايده‌هاي فردي توسط المانهايي است كه از نسلهاي گذشته به ارث رسيده و بايد مبين ميراث پدران و ذهنيات نقاش باشد. اما نسل ما به گونه‌اي ديگر عمل مي‌كند. من برخي از آثار را كه مي‌بينم ، مي‌دانم گرچه نقاش اثر خود را با عشق به هنر كشيده است ، اما مطمئن هستم او هم همان ابهامي را كه من هنگام ديدن اثر دارم را دارد. اكثر ما و حتي نسل گذشته در يك « نمي‌دانم » حركت مي‌كنيم ؛ نه هنرمندي هستيم براي بيان ايده‌ها و فلسفه‌ها و نه يك نقاش دروني مدرن. سؤال من اين است كه ما پس از قاجاريه چه كاركرده‌ايم ؟ به نظر من بزرگ‌ترين گناه برگردن نوع آموزش ما است. اين راهي كه ما در هنر ارائه مي‌دهيم راه صحيحي نيست.

پس آقاي كامراني به ادامه اين بحث پرداخت و گفت :‌آيا ما مي‌توانيم از چيزي به عنوان هنر ايراني صحبت بكنيم ؟‌
ويژگي‌هاي اين هنر چه مي‌تواند باشد ؟ در نهايت مي‌توان از ويژگي‌هاي شهرستاني در هنر ايران استفاده كرد ؟

وي ادامه داد : در نقاط ديگر جهان اين خصيصه وجود دارد. به نظر من بايد در روند و سياست‌گذاري كنوني هنر ما تجديدنظر شود ،‌زيرا خيلي از شهرهاي ما واجد ويژگي‌هاي بومي و منطقه‌اي هستند كه اگر به آنها پرداخته شود ، مي‌تواند خيلي مفيد باشد.

اما بحثي هم وجود دارد كه در جهان اكنون چقدر مي‌توان جهاني بود و چه قدر مي‌توان جهاني فكر كرد. من فكر مي‌كنم با همة پيچيدگي‌ها و تنوع هنر ايراني، نمي‌توان از آن به عنوان هنر ايراني صرف صحبت كرد ؛‌ چون اين ويژگي‌ها برخي اوقات آن‌قدر پررنگ و زيبا است كه حذف آنها به معني از دست دادن خيلي چيزها است.

كامراني با اشاره به آثار به نمايش گذارده شده در اين نمايشگاه گفت : خوشبختانه در اين آثار رگه‌هايي از تفكر اصيل ديده مي‌شود ؛‌ مثل آثار استاد امامي. ايشان در كارهايشان شيوه‌اي را دنبال مي‌كنند كه كاملاً خود ساخته است. تكنيك ايشان نوعي نقشار كردن فيگور و پيچيده كردن فضا و فيگور است ، به نوعي كه به صورت يك بافت ديده شود و بيننده از درون اين بافت موضوع را دريافت مي‌كند.

اين جلسه با ادامة بحث راجع به هنر ايراني ، به خصوص هنر اصفهان و بررسي آثار اين نمايشگاه دنبال شد و با پرسش و پاسخ حضار پايان يافت.

گفتني است اين نمايشگاه در مركز فرهنگي – هنري صبا واقع در خيابان طالقاني ، جنب سينما فلسطين ، خيابان برادران شهيد مظفر ، پلاك 54 داير بود.

 

   زمان انتشار: شنبه ٢ اسفند ١٣٨٢ - ١١:٥٩ | نسخه چاپي

خروج




کلیه حقوق متعلق به این پورتال برای فرهنگستان هنر محفوظ است.